به گزارش رویداد جدیدبه نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، بر این اساس مشخصات ظاهری چکهای جدید به شرح زیر است:
- رنگ این چکها بنفش است.
- در چکهای جدید شناسه یکتای ۱۶ رقمی در سمت چپ بالای هر برگ چک دیده میشود. همچنین بارکد نیز بر روی هر برگ چک چاپ میشود.
- درج عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است.»
الزامات قانونی چکهای جدید
تمام صادرکنندگان، انتقالدهندگان و ذینفعان چک، ملزم به رعایت موارد زیر میباشند:
- لزوم ثبت تمام چکهای جدید در سامانه صیاد، هنگام ثبت، تایید و انتقال
- ممنوعیت دارندگان چک برگشتی رفع سوء اثر نشده، از صدور چک جدید و ثبت آن در سامانه صیاد
- لزوم صدور چک در وجه ذینفع مشخص و ممنوعیت صدور آن در وجه حامل
- جایگزینی پشتنویسی چکهای طرح جدید از طریق ثبت انتقال در سامانه صیاد
ثبت، صدور و انتقال چک در سامانه صیاد
- ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد:
۱. اینترنتبانک و برنامک موبایلی بانک
امکان دسترسی به ابزار فوق را کاربر میبایست از بانک خود درخواست کند. کاربر میتواند فرآیندهای ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد را از طریق ابزار یاد شده صورت دهد. لازم به ذکر است، امکان ثبت چک صرفاً از طریق بانک صادرکننده آن دسته چک امکانپذیر میباشد. این در حالی است که سایر فرآیندها از قبیل تایید و یا انتقال چک هر یک از بانکها توسط ابزار فوق امکانپذیر بوده و نیازی به یکسان بودن بانک کاربر با بانک صادرکننده آن چک (که لزوما متعلق به آن شخص نیست) نمیباشد.
۲. برنامکهای موبایلی حوزه پرداخت:
- با توجه به در دسترسبودن برنامکهای حوزه پرداخت، خدمات پرکاربرد از قبیل امکان ثبت چک (متعلق به هر یک از بانکها)، تایید چک (چکی که کاربر به عنوان ذینفع قصد دریافت آن را دارد و نیاز است تا پیش از دریافت فیزیک چک، مندرجات آن را استعلام کرده و با فیزیک چک تطبیق دهد) و همچنین انتقال چک، توسط برنامکهای یاد شده ارائه میشوند. لازم به ذکر است، نیازی به انجام هیچ اقدامی از جانب بانک، برای دسترسی به برنامکهای یاد شده وجود نداشته و افراد میتوانند برنامکهای فوق را دانلود و استفاده کنند. همچنین خاطر نشان میسازد، برنامکهای حوزه پرداخت صرفاً امکان ارائه خدمت به مشتریان حقیقی و حسابهای انفرادی را دارا میباشند. مراجعه به سامانه صیاد از طریق برنامکهای موبایلی حوزه پرداخت برای ثبت، تایید یا انتقال چک صرفا باید از طریق تلفنهمراهی که سیمکارت آن متعلق به خود شخص است، انجام شود.
(مجموعه برنامکهای قابل استفاده در این حوزه از طریق وبسایت شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) به نشانی www.shaparak.ir قابل دریافت و نصب میباشد).
۳. مراجعه به شعب بانکهای عامل:
تمام شعب شبکه بانکی قابلیت ارائه خدمات سامانه صیاد را دارا میباشند و قادر هستند برای آن دسته از مشتریانی که امکان دسترسی به ابزار غیرحضوری را ندارند، اقدامهای لازم را از جانب آنان صورت دهند. لازم به ذکر است، به منظور ثبت چک، شخص صادرکننده صرفاً میتواند به بانک صادرکننده دسته چک خود مراجعه کرده و در زمان تایید دریافت چک نیز شخص تاییدکننده(ذینفع) میتواند صرفاً به بانک خود (بانکی که در آن دارای حساب فعال میباشد) مراجعه کند و فرآیند تایید از سوی شخص و توسط بانک صورت گیرد.
۴. سایر ابزار مورد استفاده برای ارائه خدمات چک به مشتریان از جمله تلفنبانک، ابزار پیامکی، کدهای دستوری و سایر روشهایی که توسط شبکه بانکی ارائه می شود، اطلاعرسانی خواهند شد.
https://rooydadejadid.ir/?p=26313