×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
مروری بر عملکرد پنج‌ ساله مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر

این مرکز طی پنج سال گذشته آمارهایی همچون بررسی ۲ هزار ایده ارسال شده و نرخ ۸۲ درصدی فارغ‌التحصیلی تیم‌ها از دوره‌های شتابدهی را ثبت کرده است.  

 مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر به عنوان یک شتاب‌دهنده بدون دریافت سهام (equity-free accelerator) در طول این پنج سال سعی کرده تا نقشی تسهیل‌گر و حامی برای استارتاپ‌ها و کارآفرینان جوان در ابتدای مسیر کسب‌وکارشان ایفا کند. این مرکز، سال ۹۶ به عنوان یکی از فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی سامسونگ در ایران و با همکاری دانشگاه امیرکبیر راه‌اندازی شد. سامسونگ با تاسیس این مرکز، اهدافی همچون حمایت از استارتاپ‌های نوآور، توسعه هر چه بیشتر فناوری، حمایت از پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی و رشد و پرورش ایده‌های راهکارآفرین را دنبال و پیگیری می‌کند.

مسعود فیاضی، مدیر روابط عمومی و شهروند شرکتی سامسونگ در مورد دلایل و انگیزه‌های این شرکت برای راه‌اندازی مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر می‌گوید: «سامسونگ در پروژه‌های مسئولیت اجتماعی یا شهروند شرکتی خود چشم‌اندازی را با عنوان با هم برای فردایی بهتر، برنامه‌ریزی کرده است تا افراد به پتانسیل کامل خود دست یابند و با راهکارآفرینی، تغییرات اجتماعی مثبتی را رقم زده و دنیایی بهتر را برای همه بسازند. در راستای این چشم‌انداز، سامسونگ فعالیت‌های عام المنفه متعددی را در سرتاسر جهان انجام داده است. در ایران هم از پنج سال پیش تاکنون با همکاری دانشگاه امیرکبیر، مرکزی را ویژه حمایت از ایده‌‌های راهکار آفرین جوانان ایرانی راه‌اندازی کرده است که در کنار آکادمی مهندسی سامسونگ دو پروژه بزرگ مسئولیت اجتماعی سامسونگ در حوزه آموزش در ایران را تشکیل می‌دهد. ما در سامسونگ مفتخر و خوشحالیم که با راه‌اندازی این مراکز توانسته‌ایم نقش موثری در توسعه نوآوری‌ها و مهارت‌های جوانان ایران داشته باشیم».      

تمرکز اصلی مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر بر روی حمایت از استارتا‌پ‌ها و ایده‌هایی است که در حوزه‌های بهداشت و سلامت، آب و محیط زیست، انرژی و آموزش قرار می‌گیرد.    

مهری شریفی، مدیر اجرایی مرکز سامسونگ-امیرکبیر در مورد فعالیت‌های پنج ساله این مرکز می‌گوید: «در طول این مدت، ما در مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر ۱۴ دوره شتابدهی و یک دوره شکل دهی را برگزار کرده‌ایم که به تازگی دوره پانزدهم آن در مرحله اول آغاز شده است. طی این مدت ضمن بررسی بیش از ۲ هزار ایده ارسال شده به مرکز، ۸۳ تیم استارتاپی را در برنامه‌های شتابدهی خود توسعه داده‌ایم که از مجموع این تعداد، ۲۵ تیم استارتاپی موفق به جذب سرمایه و فروش محصول خود شده‌اند».          

تیم‌های جذب شده در مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر از خدماتی همچون فضای کاری اشتراکی، حمایت مالی و تجهیزاتی، مشاوره و آموزش، معرفی به سرمایه‌گذاران معتبر و… برخوردار می‌شوند. تمامی مراحل حمایت مرکز فناوری سامسونگ از ایده‌ها و تیم‌های انتخابی رایگان بوده و در نهایت نیز این شرکت سهمی در مالکیت استارت‌آپ‌های مورد حمایت خود نخواهد داشت.    

در پنج سال گذشته مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در هر سال ۳ دوره پذیرش را به طور متوسط برگزار کرده که میانگین پذیرش ۵.۵ تیم به ازای هر دوره را به ثبت رسانده است.  

مدیر اجرایی مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در مورد اهداف شرکت سامسونگ از راه‌اندازی این مرکز می‌گوید: «هدف سامسونگ در راه‌اندازی این مرکز، هیچ وقت درآمدزایی و کسب سود نبوده و تنها با انگیزه کمک به نیروهای جوان و مستعد ایرانی پا به این عرصه گذاشته است. ما در این راه تنها به دنبال رشد ایده‌ها و استارتاپ‌های نوآوری هستیم که می‌توانند مشکلی را در جامعه حل کنند و به پیشرفت زندگی شهروندان، یاری رسانند».

مراحل رشد

تیم‌هایی که موفق به پذیرش در مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر می‌شوند، حداکثر به مدت یک سال می‌توانند در مرکز مستقر باشند و از خدمات، آموزش‌ها و حمایت‌های این مرکز برخوردار شوند. در طول این مدت، فعالیت تیم‌ها هر سه ماه یک بار ارزیابی می‌شود تا مسیر حرکتی آنها مورد نظارت و بازبینی قرار گیرد.

به منظور آماده‌سازی تیم‌ها در طول دوره شتابدهی کارگاه‌ها و وبینارهای آموزشی و جلسات منتورینگ مختلفی برای اعضای تیم‌ها برگزار می‌شود. طی پنج سال گذشته بیش از ۱۰۰ کارگاه آموزشی به مدت ۵۳۵۵ نفر/ساعت و با موضوعات تیم‌سازی، بازاریابی، محصول، توسعه کسب‌وکار و… در مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر برگزار شده است. همچنین طی این مدت بیش از ۵۰۰ جلسه منتورینگ برای رشد تیم‌ها برپا شده است.  

تیم‌های مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در صورت موفقیت سه مرحله اعتبارسنجی ایده، توسعه محصول و جذب سرمایه را پشت‌سر می‌گذرانند.          

استارتاپ‌های موفق                                

مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در طول فعالیت پنج ساله خود از استارتاپ‌هایی حمایت کرده که برخی از آنها با تکیه بر حمایت‌های انجام شده به کسب‌وکاری موثر و مهم در حوزه‌های فعالیت خود تبدیل شده‌اند و توانسته‌اند در رویدادها و رقابت‌های بین‌المللی جوایز ارزشمند دریافت کنند.   

استارتاپ سیمیاروم (پلتفرم مدیریت و برگزاری وبینار) یکی از این تیم‌هاست که توانست در رویداد استانبول سامیت ۲۰۱۹ به جمع ۱۰ تیم برتر این رقابت‌ها برسد. استارتاپ تریژر، دیگر تیم‌ موفق مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر است که سال ۲۰۲۱ موفق شد جایزه ۱۰۰ هزار دلاری صندوق نوآوری یونیسف را کسب کند. همچنین در سال ۲۰۱۸ نیز استارتاپ ویتامید در جمع ۱۰ تیم برتر رقابت‌های فیوچراستارز قرار گرفت.           

طی این مدت در مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر نزدیک به ۸۲ محصول توسعه داده شده که پنج محصول آن جزو محصولات مبتنی بر فناوری‌های سطح بالا به شمار می‌رود. در حال حاضر نیز دو استارتاپ ویرا و رایفارم با آمادگی فناوری یا TRL سطح هفت در مرکز سامسونگ-امیرکبیر مراحل شتابدهی خود را می‌گذرانند. سطح آمادگی فناوری، سنجه‌ای است که برای اعلام وضعیت توسعه فنی یک فناوری به کار می‌رود و در ۹ سطح ارزیابی می‌شود.

بررسی‌های صورت گرفته مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر نشان می‌دهد که مواردی مثل داشتن پیشنهادی جذاب برای بازار هدف، تیمی متخصص با مهارت‌های مورد نیاز استارتاپ‌ها و انتخاب زمان مناسب برای ورود به بازار از جمله مهمترین فاکتورهای موفقیت تیم‌های این مرکز بوده‌اند. همچنین فاکتورهایی مانند پیچیدگی توسعه محصول، عدم مقیاس‌پذیری مدل کسب‌وکار و عدم تعهد و تمرکز اعضا به عنوان مهم‌ترین دلایل شکست تیم‌های استارتاپی معرفی شده است.

همه‌گیری و شتابدهی

اواخر سال ۹۸ با همه‌گیری بیماری، فعالیت مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر تحت تاثیر پروتکل‌های وضع شده قرار گرفت. این موضوع اما باعث توقف و تعطیلی مرکز نشد و فعالیت‌های مرکز در مراحل بررسی ایده‌ها، مصاحبه از تیم‌ها و آموزش و پشتیبانی از تیم‌های پذیرفته شده همگی به شکل آنلاین ادامه پیدا کرد.

ضمن اینکه استارت‌آپ‌های حوزه بهداشت و سلامت مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در دوران شیوع ویروس کرونا به کمک راهکارهای نوآورانه خود خدمات ارزشمندی در زمینه حفظ سلامت افراد شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، کاهش میزان بار کاری کادر درمان، کمک به حفظ هر چه بیشتر فاصله اجتماعی افراد جامعه، کمک به پیشگیری از مشکلات حوزه سلامت روان و… ارائه دادند.

اولین کمپ‌ شکل‌‌دهی

مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در اردیبهشت ماه سال گذشته و در چهارمین سال فعالیت خود، نخستین دوره کمپ شکل‌دهی را برگزار کرد.

کمپ‌ شکل‌‌دهی در ۹ مرحله و با هدف توسعه مهارت‌های افراد در راه‌اندازی استارتاپ برگزار شد. به شرکت‌کنندگان در این دوره آموزش‌های متنوعی در زمینه‌ سبک زندگی کارآفرینان و فرهنگ‌ کارآفرینی، کار تیمی، چگونگی اعتبارسنجی ایده‌ها، نحوه شکل‌دهی ایده‌ها و تیم‌‌ها و استارت‌آپ‌ها ارائه شد تا در پایان دوره به کمک مهارت‌های کسب شده بتوانند تیم استارتاپی خود را تشکیل داده و برای ورود به دوره شتابدهی ارزیابی شوند. در پایان این کمپ پنج تیم منتخب دوره شتابدهی خود را در مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر آغاز کردند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فعالیت‌ها و رویدادهای آینده مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر می‌توانید به وبسایت این مرکز به نشانی www.samsung-aut-tech.com  و یا صفحه مرکز در شبکه‌های اجتماعی (samsung.aut.tech) مراجعه کنید. با مراجعه به این لینک می‌توانید گزارش کامل عملکرد پنج ساله مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر را دانلود و مطالعه کنید.          


-----
----------------