گزارش روابط عمومی بیمه تعاون، مجمع عمومی عادی سالیانه بیمه تعاون در محل هتل سیمرغ و با حضور ۷۹٫۵۹ درصدی سهامداران و نیز حضور مسئولانی نظیر علی استادهاشمی، معاون نظارت بیمه مرکزی و سید محمدکریمی، دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران برگزار شد.
در این رویداد، دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران مطرح کرد: سهامداران هستند که بازار کسب و کار با آنها رونق پیدا کرده، چرخ اقتصادی کشور را گردانده و موجب ایجاد امید در جوانان می شوند.
کریمی با اشاره به اینکه آقای مظلومی از مدیران شایسته و امتحان پس داده صنعت هستند، اظهار داشت: بنده تعلقات ویژه ای به بیمه تعاون دارم، تعاون و قواعد تعاون با قوانین بورس، قابل تطبیق نبود و برای آن تلاش زیادی صورت گرفت؛ گرچه باید توجه داشته باشیم که اساساً فرهنگ تعاون در بیمه، ریشه دارد.
وی در ادامه گفت: صمیمانه تشکر می کنم از سهامداران به ویژه سهامداران حقیقی، چراکه خرید سهام بیمه، یک مسئولیت اجتماعی است و فرد، عملاً در یک موسسه خیریه به بسط ترمیم آسیب ها اهتمام ورزیده است.
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران در ادامه به وضعیت عملکردی شرکت بیمه تعاون اشاره کرد و توضیح داد: پایین بودن نسبت خسارت مهم نیست، بلکه ضریب خسارت پایین مهم است و ضریب خسارت ۷۱ برای شرکت بیمه تعاون، قابل تقدیر است؛ وقتی ضریب خسارت پایین است، بیانگر آن است که ناشی از بیمه گری سود دارد و این یعنی مدیرعامل و هیأت مدیره تمام تلاش خودشان را به کار گرفته اند.
در ادامه، یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون به ارائه گزارش عملکرد شرکت در سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت:
از جمله مهم ترین دستاوردهای شرکت در سال ۱۴۰۱ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) تحقق سود ۴۰۰٫۹۴۳ میلیون ریالی
۲) حق بیمه تولیدی مبلغ ۱۸٫۳۱۷٫۱۸۳ میلیون ریال که ۷۵ درصد رشد نسبت به سال قبل را نشان می دهد
۳) عملی شدن افزایش سرمایه از مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال به ۵۰۰۰ میلیارد ریال
۴) پایین بودن ضریب خسارت شرکت در مقایسه با متوسط صنعت بیمه که در این دوره به مبلغ ۷٫۵۰۸٫۱۱۵ میلیون ریال و نسبت خسارت کل شرکت ۴۱ درصد که در مقابسه با نسبت خسارت ۵۷ درصدی صنعت بیمه، پایین تر است.
۵) حفظ رتبه توانگری مالی سطح یک
۶) اخذ رتبه اعتباری A1+ کوتاه مدت و –BBB بلندمدت در ارزیابی های مجدد به عنوان اولین شرکت بیمه
۷) تمدید گواهینامه های استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001؛ استاندارد رسیدگی به شکایات مشتری ISO 10002؛ استاندارد رضایت مندی مشتری ISO 10004 و استاندارد مدیریت ریسک ISO 31000.
او همچنین در بخش بعدی به «عملکرد فروش» اشاره کرد و گفت:
بیمه تعاون توانست در سال ۱۴۰۱ با تحقق بیش از ۹۶ درصد بودجه مصوب و رشد ۷۵ درصد نسبت به مدت مشابه دوره قبل به تولید حق بیمه بیش از ۱۸ میلیارد ریال دست یابد.
در همین دوره، ترکیب فروش رشته های بیمه ای مختلف به شرح زیر بوده است:
نکته قابل توجه آنکه شرکت ضمن کنترل میزان فروش بیمه های درمان که در سال های اخیر به دلیل نرخ های رقابتی و همچنین افزایش هزینه های درمانی جزو رشته های با ضریب خسارت بالا محسوب می شود، با افزایش سهم سایر رشته های بیمه ای در سبد بیمه ای خود، ضمن آگاهی از ارزش افزوده خدمات بیمه های درمان برای مشتریان، سهم بیمه های درمان را از ۳۵ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۲۲ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش دهد.
مظلومی همچنین در بخش «عملکرد خسارت های بیمه ای» تشریح کرد:
بیمه تعاون توانست در سال ۱۴۰۱، با کنترل ریسک های بیمه ای از طریق مدیریت سبد پورتفوی و همچنین انتخاب ریسک های بیمه پذیر، نسبت خسارت ۴۱ درصد و ضریب خسارت ۷۱ درصد را حاصل کند که هر دو شاخص در مقایسه با کل صنعت بیمه در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
مبلغ خسارت بیمه های درمان در سال ۱۴۰۱ گرچه از نظر ریالی با رشد ۱۷ درصد رو به رو بوده است، اما با کنترل و انتخاب مناسب ریسک های بیمه ای، ضریب خسارت بیمه های درمان با کاهش ۹ درصدی به ۹۵ درصد رسیده است و این در حالی است که صنعت بیمه با افزایش تعرفه های درمانی و حذف ارز ترجیحی روبه رو بوده است.
در بیمه های اتومبیل نیز با لحاظ سیاست های انقباضی مبنی بر پذیرش ریسک های مناسب و عدم ورود به بازارهای پر ریسک، این بخش شامل بیمه های موتورسیکلت، اتوبار – اتوکار ناوگان حمل و نقل داخل شهری و موارد مشابه و همچنین تمرکز بر پورتفوی خودروهای صفر کیلومتر، میزان خسارت را کنترل کرده است.
مدیرعامل بیمه تعاون همچنین در توضیح «سهم بازار» اشاره داشت:
بیمه تعاون با هدف قرار دادن دستیابی به سهم بازار بیش از یک درصد در سال ۱۴۰۱ توانسته است با رشدی پایدار به این هدف دست یابد.
وی همچنین در توضیح «نسبت های عملیاتی و مالی» تشریح کرد:
بر اساس عملکرد گزارش شده، وضعیت برخی از نسبت های عملیاتی و مالی در بیمه تعاون به شرح ذیل است:
مدیرعامل بیمه تعاون در نهایت به «اهم اقدامات اجرا شده در سال ۱۴۰۱» اشاره کرد و به تفکیک تشریح کرد:
الف) کمیته ریسک:
به روز رسانی و شناسایی بیش از ۲۷۰ مورد ریسک در حوزه های بیمه آتش سوزی، بیمه های مسئولیت، بیمه های مهندسی، بیمه های اشخاص، بیمه های باربری، بیمه های اتومبیل، بیمه های اتکایی، تحقیق و توسعه، آموزش، شعب، منابع انسانی، روابط عمومی، ارتباط با مشتریان، امور نمایندگان، حقوقی، مدیریت ریسک، امور مالی، فناوری اطلاعات، امور مناقصات، ریسک های فیزیکی ساختمان؛ تمرکز بر تجزیه و تحلیل برخی ریسک های بیمه گری موردی؛ برگزاری دوره های آموزشی مدیریت ریسک در سطح شرکت؛ تحلیل ارتباط بین ریسک های استراتژیک و شناسایی ریسک های استراتژیک کلیدی و برنامه ریزی برای انجام آزمون های استرس بر مبنای موارد شناسایی شده؛ تصویب سند اشتهای ریسک.
ب) واحدهای فنی بیمه ای (بیمه های درمان، اتومبیل، مهندسی و مسئولیت، زندگی، آتش سوزی، باربری، کشتی و هواپیما):
ب – ۱) محصولات و خدمات نوین:
بیمه نامه حوادث مسافرتی داخلی (مخصوص مسافران ورودی)
بازنگری جدول سن و سرمایه بیمه های زندگی و افزایش سرمایه فوت تا ۲ میلیارد تومان
بیمه مالکان کشتی، پوشش های p&I و سایر بیمه های دریایی
بیمه مسئولیت مالکان هواپیما و خدمات فرودگاهی
بیمه باربری ترانزیت
تسهیم تجربیات بیمه تعاون در زمینه نوآوری در چارچوب تاوینو در سطح صنعت
ب -۲) بهبود کیفیت خدمات:
ارائه خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعته در بیمه های باربری، کشتی و هواپیما با توجه به تفاوت ساعات در کشورهای مختلف
برگزاری جلسات متعدد با بیمه گذاران رشته های مختلف برای رفع ابهامات
ب -۳) کنترل ضریب خسارت:
بررسی ریسک های بیمه ای بزرگ و مناقصات در کمیته های فنی
رسیدگی به تمام پرونده های خسارت بیمه ثالث، به خصوص پرونده های جرحی قبل از پایان سال و جلوگیری از یوم الادا شدن دیات
اعمال محدودیت های صدور بیمه بدنه و ثالث برای برخی وسائل نقلیه خسارت زا
ج) بیمه های اتکایی:
رصد بیمه نامه های بالای ظرفیت نگهداری و بررسی خسارات پرداختی بیمه نامه های دارای واگذاری اختیاری به صورت مستمر
کاهش واگذاری اختیاری از طریق بررسی عملکرد قراردادهای مشارکت و مازاد سرمایه و بهبود وضعیت قراردادها متناسب با نیاز در زمان تمدید
عدم واگذاری ریسک های مطلوب متناسب با ظرفیت نگهداری
تهیه آمار تجمع خطر زلزله و سیل به صورت استانی و کنترل میزان تجمع ریسک در هر استان
انعقاد قرارداد open cover برای پوشش مسئولیت بیمه نامه های کشتی
تهیه، تنظیم و پیگیری تسویه انواع صورتحساب های بیمه اتکایی
د) فناوری اطلاعات:
بازطراحی و رونمایی از سایت جدید دکتر بیمه
ایجاد زیرساخت های سامانه سپاس برای بیمه های درمان
رااه اندازی اپلکیشن بازدید آنلاین بیمه بدنه (آپولو)
آماده سازی زیرساخت محصول جدید بیمه بدنه کیلومتری
ه) واحدهای امور شعب و استان ها؛ و امور نمایندگان و کارگزاران
تأسیس ۶ شعبه جدید در ایلام، بیرجند، خرم آباد، شهرکرد، قم و یاسوج
ارزیابی عملکرد دوره ای (هفتگی، ماهانه و سالانه) شعب و برنامه ریزی بهبود عملکردها
و) روابط عمومی و امور مشتریان:
تمیدد گواهینامه های ISO 10002 و ISO 10004 در رسیدگی به شکایت و رضایت سنجی مشتریان
دریافت گواهی حمایت از حقوق مصرف کننده برای سومین سال متوالی
بهره بردازی از نرم افزار ارتباط با مشتریان
تشکیل کمیته مشتریان VIP و استخراج مدل رتبه بندی مشتریان
کسب عنوان رتبه برتر رضایت مشتری در جشنواره روابط عمومی های صنعت بیمه
اجرای دومین دوره مسابقات سخنرانی صنعت بیمه (اینشورتاک)
کسب عنوان رتبه دوم مطالعات و پژوهش های اجتماعی جشنواره روابط عمومی های صنعت بیمه
طراحی و انتشار برندبوک بیمه تعاون
تصمیمات اتخاذ شده
در نهایت، پس از استماع گزارش های ارائه شده مدیرعامل، گزارش هایی از سوی محسن تنانی، نماینده سازمان حسابرس؛ سمیرا کرجی، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار و امیر میرزایی، نماینده بیمه مرکزی مطرح شد.
در ادامه با عنایت به پایان دوره فعالیت سازمان حسابرس، از سوی سهامداران برای انتخاب سازمان حسابرس جدید، رأی گیری انجام شد و با نظارت «علیرضا سقایی» و «احمد احمدی» به عنوان ناظر اول و دوم منتخب سهامداران، «موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت ارقام نگر آریا» به عنوان حسابرس اصلی و «موسسه حسابرسی آزموده کاران» به عنوان حسابرس علی البدل انتخاب شدند.
از دیگر سو، با تأیید سهامداران، به ازای هر سهم ۷۰ ریال سود تقسیم و «روزنامه اطلاعات» نیز به عنوان روزنامه رسمی شرکت انتخاب شد.
https://rooydadejadid.ir/?p=75427