
به گزارش رویداد جدید به نقل از اقتصاد سرآمد آنلاین، مدیرعامل هیمکو در خصوص اهداف شرکت گفت: شرکت هیمکو در سال ۱۳۹۶ با هدف ساماندهی لجستیک ریلی، جادهای و دریایی برای شرکتهای معدنی و همکاری با بندر شهید رجایی تأسیس شد.
وی افزود: پس از دو سال مطالعات تخصصی، در سال ۱۳۹۸ قراردادی ۳۳ ساله با سازمان بنادر و دریانوردی جمهودی اسلامی ایران برای سرمایهگذاری و احداث پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در غرب بندر شهید رجایی منعقد شد. مطابق این قرارداد، هیمکو پس از تکمیل پروژه، بهرهبرداری از آن را تا ۳۳ سال آینده بر عهده خواهد داشت.
جزئیات پروژه و مراحل اجرایی
مدیرعامل شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) در خصوص جزییات و مراحل اجرای پروژه بیان کرد: مطالعات اولیه پروژه «ساخت بزرگترین اسکله بارگیری مواد فله معدنی به صورت مکانیزه در ایران» در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید و از سال ۱۴۰۲، مطالعات مهندسی و اجرای طرح آغاز شد. اکنون، پس از نزدیک به یک سال فعالیت جدی، پروژه ۱۲ درصد پیشرفت کرده است. فاز نخست این پروژه شامل تبدیل اراضی ۴۰ هکتاری به انبارهایی برای ذخیرهسازی و بارگیری مواد معدنی و اتصال به بندر شهید رجایی با اخذ مجوزهای لازم و ایجاد دیوارهای گمرکی است.
وی ادامه داد: زیرساختهای ریلی و جادهای نیز در حال احداث هستند و سال آینده خطوط ریلی به این پایانه متصل خواهد شد. همچنین، حدوا ۳۰ هکتار زمین از طریق استحصال به اراضی موجود اضافه میشود.
مراحل مختلف اجرای پروژه
مدیرعامل هیمکو با اشاره به مراحل اجرای پروژه اظهار داشت: این پروژه در سه دوره کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت اجرا خواهد شد. در دوره کوتاهمدت، اراضی به پایانههای گمرکی مجهز متصل به بندر شهید رجایی تبدیل خواهند شد. در دوره میانمدت، توسعه اراضی تا حدود ۷۱ هکتار با استحصال از دریا و اتصال خطوط ریلی به پایانهها انجام میشود و پایانهها به تجهیزات مکانیزه مجهز خواهند شد. در دوره بلندمدت، انبارها به انبارهای مکانیزه ریلی تبدیل شده و اسکله مکانیزه ساختهشده به این مجموعه افزوده میشود.
اهداف و دستاوردهای پروژه
نادری راجع به اهداف و دستاوردهای پروژه گفت: این پروژه با هدف افزایش ظرفیت ریلی و بندری بندر شهید رجایی طراحی شده و قرار است با اجرای آن سالانه ۱۰ میلیون تن به ظرفیت بندری این منطقه اضافه شود. احداث یک شانتینگ یارد ریلی، تجهیزات تخلیه و بارگیری مکانیزه و یک اسکله اختصاصی از دیگر بخشهای این پروژه است. وی در ادامه افزود: با بهرهبرداری نهایی، فرآیندهای حملونقل و بارگیری که پیشتر به روشهای سنتی انجام میشد، به شیوهای کاملاً مکانیزه تبدیل خواهد شد که موجب کاهش زمان بارگیری کشتی از ۱۵ روز به ۵ روز و افزایش ظرفیت بارگیری به بیش از ۱۰ میلیون تن خواهد شد.
ایشان در ادامه بیان داشت: این پروژه نهتنها ظرفیت بندر شهید رجایی را ارتقا خواهد داد، بلکه تاثیر بسزایی در کاهش هزینهها و زمان عملیات بندری خواهد داشت و نقشی کلیدی در توسعه صنعت حملونقل کشور ایفا خواهد کرد.
ارزش سرمایهگذاری و تأثیرات زیستمحیطی
مدیرعامل هیمکو پیشرفت کنونی پروژه را اینگونه بیان کرد: پیشرفت در حال حاضر ۱۲ درصد و ارزش سرمایهگذاری آن در مدل غیرتورمی ۱۱ هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: این سرمایهگذاری با کاهش هزینههای صنعت حملونقل و آثار مثبت زیستمحیطی و اقتصادی، خسارات سالیانهای که به کشور تحمیل میشود را پوشش خواهد داد.
ضرورت اجرای پروژه
محسن نادری به ضرورت اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: “سالانه برای هر ۱۰ میلیون تن باری که از طریق جاده به بندر شهید رجایی منتقل میشود، خسارتی معادل ۳۸۰۰ میلیارد تومان در حوزههایی نظیر سوخت، تصادفات و آلودگی محیطزیست، ۴۰۰۰ میلیارد تومان در زیرساختها و ۲۰۰۰ میلیارد تومان در زمینه عدم نفع ناشی از کاهش تجارت وارد میشود. با اجرای این پروژه، خسارات مستمر و سالیانه کشور کاهش یافته و زمینه برای استفاده بهینه از زیرساختهای ریلی، کاهش هزینههای حملونقل و افزایش ظرفیت تجاری کشور فراهم خواهد شد.”
سرمایهگذاران و شرکتهای ناظر پروژه
نادری با اشاره به شرکتهای سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، تجلی، سرمایهگذاری امید، معدنی و صنعتی گلگهر، گهرزمین و چادرملو که سرمایهگذاران اصلی این پروژه هستند گفت که با حمایت مالی و برنامهریزی دقیق، نقش کلیدی در پیشبرد اهداف پروژه ایفا میکنند. همچنین، شرکتهای مهندسین مشاور سازهپردازی ایران، هندسه پارس، طرحآفرینان پارس و فراتحقیق سپاهان در حوزه مهندسی و مشاوره، و شرکتهای مهندسین مشاور بهبودگستر پایدار و زرکشت پایدار در حوزه محیطزیست بر جنبههای زیستمحیطی پروژه نظارت دارند. در حوزه ریلی نیز با شرکت گهرترابر سیرجان همکاری میشود که مسئولیت بهرهبرداری از ۳۰ واگن حمل بار پروژه را بر عهده دارد. چالشها و محدودیتها
نادری در خصوص چالشها و محدودیتهای اجرای پروژه بیان کرد: “این پروژه به دلیل ماهیت بینرشتهای خود و اجرای آن در مکانی مانند بندر شهید رجایی، با چالشهای متعددی مواجه است. تضاد منافع و تعدد ذینفعان، از جمله مسائل مهمی است که نیازمند افزایش هماهنگی و حذف بروکراسیهای غیرضروری است. با این وجود، تعاملات اخیر و مشارکت در هشتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، به بهبود روند هماهنگی و تسریع در اجرای اقدامات کمک کرده است.”
همکاری با شرکتهای دانشبنیان
مدیرعامل شرکت هیمکو همچنین در مورد همکاری با شرکتهای دانشبنیان اظهار داشت: “شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) خود فعالیتهای نوآورانهای دارد و در پارک علم و فناوری اصفهان مستقر است. در حال حاضر نیز برنامهریزیهایی برای تبدیل شدن به یک شرکت دانشبنیان در دست داریم. به علاوه، همکاریهای متعددی با شرکتهای دانشبنیان داریم و قصد داریم فعالیتهای مرتبط با پروژه را بیشتر به این سمت هدایت کنیم. هرچند بخش عمرانی و ساختوساز پروژه توسط پیمانکاران متخصص انجام میشود، اما در زمینههایی که نیاز به فناوریهای پیشرفته و فعالیتهای دانشبنیان وجود دارد، همکاری نزدیکی با این شرکتها داریم و این تعاملات را گسترش خواهیم داد.”