×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، رخشانی‌مقدم افزود: از تعداد کل پرونده مستمری‌بگیران فعلی سازمان تأمین‌اجتماعی، ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۹۷ پرونده مربوط به بازنشستگان، ۱۴۶ هزار و ۸۶۸  پرونده ازکارافتادگی و ۱ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۶۴۴ پرونده بازماندگان هستند. مستمری‌بگیران مزبور به همراه افراد تحت تکفل آنها که جمعیتی بالغ بر ۸ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۵۱ نفر می‌شوند از خدمات درمانی نیز بهر‌ه‌مند هستند.

وی در تشریح دستاوردهای سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه مستمری‌بگیران، به اجرای طرح متناسب‌سازی مستمری‌ها در این سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی در دو مرحله طرح متناسب‌سازی مستمری‌ها را با مشارکت و همفکری کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور و بر مبنای میزان بودجه‌ای که به این موضوع اختصاص داده شد، ضمن رعایت اصول محاسبات بیمه‌ای، براساس دو شاخص مدت پرداخت حق‌بیمه و میزان دستمزد مشمول کسر حق‌بیمه اجرا کرد. 
مدیرکل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در دوره فعالیت دولت مردمی سیزدهم و مدیریت جدید سازمان تأمین‌اجتماعی، یکی از مهم‌ترین دستاوردها در حوزه مستمری‌ها این است که هرچند با اجرای متناسب‌سازی مستمری‌ها و نیز افزایش ۴/۵۷ درصدی حداقل مستمری و نیز افزایش ۳۸ درصدی به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان سایر سطوح در سال ۱۴۰۱ به همراه افزایش ۲۷ درصدی حداقل و افزایش ۲۱ درصد به علاوه ۲۵۰ هزار تومانی سایر سطوح  در سال ۱۴۰۲؛ مبلغ پرداختی ماهانه به مستمری‌بگیران به بیش از ۳۷ هزار میلیارد تومان در هر ماه افزایش یافته؛ اما با تدابیر اتخاذ شده و حمایت دولت مردمی و مجلس انقلابی؛ پرداخت به‌موقع مستمری‌ها استمرار یافته و در سال جاری نیز منابع موردنیاز برای پرداخت مستمری‌های ماهانه، بدون استقراض از نظام بانکی تأمین شده است.
وی از حذف محدودیت پرداخت کمک‌هزینه اولاد حداکثر تا ۳ فرزند در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خبر داد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ کمک‌هزینه اولاد صرفاً تا سقف ۳ فرزند قابل پرداخت به مستمری‌بگیران عزیز تأمین‌اجتماعی بود که در اجرای ماده (۷۳) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب مجلس شورای اسلامی، محدودیت مربوط به پرداخت کمک‌هزینه اولاد حداکثر تا ۳ فرزند در دستورالعمل‌ها و دستورهای اداری مربوط به مزایای متعلقه به مستمری‌بگیران از ابتدای سال جاری حذف شد.
رخشانی‌مقدم همچنین افزود: مبلغ کمک‌هزینه عائله‌مندی و اولاد مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی واجد شرایط، وفق مصوبات هیئت محترم وزیران از سال ۱۴۰۰ تاکنون همانند بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی و مطابق بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت می‌شود. کمک‌هزینه عائله‌مندی قابل پرداخت به مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۱ مبلغ  ۴،۰۷۳،۸۹۵ ریال بود که با ۱۲۵ درصد رشد در سال جاری به ۹،۱۷۴،۷۲۰ ریال افزایش یافت. مبلغ حق اولاد نیز در سال گذشته ۱،۰۵۶،۱۹۵ ریال بود که با رشد ۳۰۰ درصدی، امسال به ۴،۲۲۵،۲۰۰ ریال رسیده است. همچنین مبلغ مربوط به بن مستمری‌بگیران در سال گذشته ۲،۲۰۰،۰۰۰ ریال بود که در سال جاری با ۲۱ درصد رشد به ۲،۶۶۰،۰۰۰ ریال افزایش یافت. علاوه بر مبالغ فوق، کمک هزینه مسکن مستمری‌بگیران نیز با رشد ۲۱ درصدی از مبلغ ۱،۶۵۰،۰۰۰ ریال در سال ۱۴۰۱ به ۲،۰۰۰،۰۰۰ ریال در سال ۱۴۰۲ بالغ گردیده است.
مدیرکل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی، مشارکت در پرداخت بخشی از هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان، اعزام بازنشستگان و مستمری‌بگیران به سفرهای سیاحتی و زیارتی و نیز پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه  تا سقف بیست میلیون  تومان را از اقدامات رفاهی سازمان تأمین اجتماعی برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران معرفی کرد و افزود: با هدف تسهیل انجام امور مرتبط با بازنشستگان و مستمری‌بگیران، بسیاری از اقدامات و خدمات مرتبط به این عزیزان و فرایندهای مرتبط با آنان از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir انجام می‌شود تا این بزرگواران نیازی به مراجعات حضوری به واحدهای اجرایی نداشته باشند. از جمله این خدمات  می‌توان به برقراری غیرحضوری مستمری بازنشستگی عادی اشاره کرد به‌نحوی‌که بیمه‌شدگان می‌توانند در صورت احراز مقررات عام قانون تأمین‌اجتماعی؛ درخواست بازنشستگی عادی خود را به در این سامانه ثبت کنند و کلیه مراحل تا پرداخت مستمری به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود. برقراری غیرحضوری مستمری ازکارافتادگی از دیگر خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی است به‌گونه‌ای‌که امکان ارائه درخواست، اخذ نظریه کمیسیون پزشکی و برقراری مستمری ازکارافتادگی جزیی و کلی در سامانه یادشده فراهم شده است. همچنین امکان برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان ( اعم از بازماندگان مربوط به فوت بازنشسته، فوت از کارافتاده کلی یا فوت بیمه شده) نیز در سامانه مزبور تدارک دیده شده است.
وی افزود: موضوع دیگر، اعلام غیرحضوری شماره حساب بانکی توسط مستمری‌بگیران است بدین ترتیب که مستمری‌بگیران محترم با استفاده از این خدمت می‌توانند پس از برقراری مستمری، شماره حسابی را که متقاضی واریز ماهیانه مبلغ مستمری به آن حساب هستند به شعب اعلام کنند یا شماره حساب قبلی خود را تغییر دهند.
رخشانی مقدم افزود: استعلام وضعیت دریافت مستمری نیز که یکی از مکاتبات پرتکرار مراجع برون‌سازمانی اعم از صندوق‌های بازنشستگی و دستگاه‌های اجرایی حمایتی با شعب، ادارات‌کل و ستاد مرکزی سازمان تأمین‌اجتماعی است، به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود که با راه‌اندازی این خدمت، مستمری‌بگیران با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری وضعیت دریافت مستمری خود را استعلام گرفته و از طریق اختصاص رمز، برای کلیه مراجع برون‌سازمانی قابل ارائه است. علاوه بر این چون به صورت دوره‌ای تعدادی از فرزندان اناث جهت تکمیل و ارائه تعهدنامه مبنی‌بر نداشتن شغل و شوهر و پایداری شرایط دریافت مستمری بازماندگان و سایر موارد مرتبط باید به شعب تأمین‌اجتماعی مراجعه می‌کردند، ترتیبی اتخاذ شده که امضا و ارائه تعهدنامه فرزندان اناث نیز به‌صورت غیرحضوری انجام پذیرد.
به گفته مدیرکل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی، فراهم شدن امکان ثبت‌نام یا انصراف بیمه تکمیلی درمان و بیمه عمر مستمری‌بگیران و افراد تبعی از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان و همچنین امکان ثبت و ارائه غیرحضوری گواهی اشتغال به تحصیلات دانشگاهی فرزندان ذکور در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان، از برنامه‌های در دست اقدام این اداره‌کل است.

-----
----------------