×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۳
هدف نمایشگاه ایران اکسپو توسعه تجارت و مذاکرات میان بازرگانان است/ تلاش سازمان توسعه تجارت برای مثبت شدن تراز تجاری غیرنفتی

به گزارش رویداد جدید، محمدعلی دهقان‌دهنوی، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران امروز سه‌شنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۳ در نشست خبری هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو) گفت: این نمایشگاه از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به هدف اصلی برگزاری هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، گفت: هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو علاوه بر توسعه صادرات، نمایش توانمندی‌های صادراتی و آخرین پیشرفت‌ها و کیفیت بالای محصولات و صنایع پیشرو کشور است.

رئیس سازمان توسعه تجارت اهمیت دوم این نمایشگاه را عام بودن و حیطه وسیع این نمایشگاه دانست و گفت: نمایشگاه ایران اکسپو چکیده‌ای از همه نمایشگاه‌هایی است که برگزار می‌شود.

دهقان دهنوی افزود: یکی از محورهای کلیدی توسعه اقتصادی، توسعه صادرات است که متولی آن سازمان توسعه تجارت است. در سال های گذشته ما رشد صادرات داشتیم اگرچه با افت و خیزهایی همراه بوده است. اما به هر حال امروز به صادرات بیش از ۵۰ میلیارد دلار رسیده ایم اما با توجه به پتانسیل ها و امکانات و منابعی که داریم هنوز با نقطه مطلوب فاصله بسیار داریم.

وی افزود: طبق امار ۱۰ ماهه، نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد صادرات ما افزایش پیدا کرده است به نحوی که تا پایان دی ۴۷/۸ میلیارد دلار ارزش صادرات ما بوده است.

گروه‌های کالایی نمایشگاه ایران اکسپو

رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد گروه‌های کالایی نمایشگاه ایران اکسپو گفت: در این دوره، نمایشگاه با شش گروه کالایی اصلی شامل صنایع غذایی، کشاورزی، دارو، تجهیزات پزشکی، ساختمان، خدمات فنی و مهندسی، پتروشیمی و فولاد برگزار می‌شود. برآورد ما حضور ۷۰۰ تا ۸۰۰ شرکت صادراتی در این نمایشگاه است.

دهقان دهنوی با اشاره به موفقیت‌های دوره گذشته نمایشگاه، گفت: در دوره گذشته، بیش از ۸۰۰ شرکت صادراتی و بیش از ۲۴۰۰ تاجر و بازرگان از ۹۴ کشور جهان در نمایشگاه حضور داشتند. همچنین ۱۲ وزیر صنعت و بازرگانی، یک نخست‌وزیر و ۱۳ رئیس اتاق بازرگانی در رأس هیئت‌های تجاری شرکت کردند. این حضور گسترده نشان‌دهنده بی‌اثر بودن تحریم‌ها و جذابیت بازار تجاری ایران برای دنیا است.

روابط تجاری با عربستان و کشورهای اروپایی

رئیس سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از سخنان خود به روابط تجاری ایران با عربستان و کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: ما در توسعه تجارت با کشورهای مختلف دنیا هیچ محدودیتی نداریم، به جز رژیم اشغالگر قدس که به رسمیت نمی‌شناسیم. عربستان به دلیل اشتراکات فرهنگی، مذهبی و همسایگی، فرصت‌های تجاری خوبی برای ایران فراهم می‌کند. روابط سیاسی ایران و عربستان در حال بهبود است و از این کشور نیز برای حضور در نمایشگاه دعوت خواهیم کرد.

دهقان دهنوی در پایان از بخش خصوصی خواست تا در توسعه روابط تجاری با کشورهای مختلف فعال‌تر عمل کنند و فرصت‌های جدیدی را برای توسعه صادرات و افزایش منافع اقتصادی کشف کنند.

-----
----------------