×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۸ مرداد , ۱۴۰۳
امضای قرارداد همکاری فولاد سنگان و دانشگاه فردوسی مشهد

در آیین آغازین این مراسم، علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان، ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر در این مراسم گفت: این شرکت تامین کننده بخش اعظمی از مواد اولیه فولاد مبارکه است و فولاد مبارکه قریب به ۳۳ درصد از تولید صنعت فولاد کشور را به خود اختصاص داده است.

 وی به سابقه و ظرفیت های علمی، فرهنگی و تاریخی این منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: شهرستان خواف، یکی از شهرستان‌های  تاریخی استان خراسان رضوی است. که مهد علم و فرهنگ بوده۹ است و بزرگان و مشاهیر علمی و مذهبی بزرگی را به خود دیده است. مدیرعامل فولاد سنگان گفت: معدن سنگان نعمتی است که خداوند در این منطقه قرار داده است و تقریبا بزرگ ترین معدن کشور با ذخیره قطعی ۱٫۲ میلیارد تن است که این ذخیره تا ۱٫۸ میلیارد تن هم برآورد شده است و به این ترتیب جزو ده معدن بزرگ دنیا است که کانی های سنگ آهن متفاوتی از جمله هماتیت، گوتیت، سیدریت، لیمونیت و بسیار عناصر کمیاب دیگری دارد.

 وی ادامه داد: برای شرکتهای فعال منطقه مجوز ۱۷٫۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۵ میلیون تن‌گندله و حدود ۳ میلیون تن سنگ  آهن دانه بندی شده، توسط وزارت صمت برای شرکتهای خصوصی و دولتی صادر شده است. این چنین ظرفیتی برای کشور بی‌نظیر است و این نشانه نعمت خداوندی است که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران بالفعل شده است.

مدیرعامل فولاد سنگان با اشاره به حرکت رو به جلو و سریع فولاد سنگان در حوزه‌های مختلف به پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت اشاره کرد و بیان داشت: فولاد سنگان قریب به ۸۷۰ میلیون یورو طرح های توسعه فعال در دست احداث دارد که زمینه اشتغالزایی بسیار مناسبی برای منطقه ایجاد خواهد نمود و رشد تولید بسیار خوبی را در صنعت فولاد کشور رقم خواهد زد و رفاه و آبادانی را برای منطقه فراهم می آورد. اینها همه نوید این را میدهد که فعل و انفعالی که در این منطقه شکل می گیرد پویا است و اینجا نیازمند به ارتقای دانش و بروز بودن از طریق دانشگاه ها است.

امرایی در ادامه با اشاره به آماری که در صنعت فولاد در خصوص تولید و جایگاه کشورمان در عرصه تولید فولاد بیان کرد: در کل دنیا یک میلیارد و هشتصد و پنجاه میلیون تن فولاد تولید شده است. کشور چین در رتبه اول است که یک میلیارد و بیست میلیون تن را تولید کرده است. رتبه دوم کشور هند است که صد و چهارده میلیون تن تولید کرده است و بعد کشور ژاپن، آمریکا، روسیه است و ما رتبه دهم در دنیا را داریم که سی و یک میلیون تن تولید کرده ایم. امرایی با توجه به رشد کمی تولید فولاد کشور گفت: فولادهایی که در دنیا تولید میشود فولادهای آلیاژی است که ارزش افزوده بسیار بالایی باید دارند و آنچه که ما تولید میکنیم نیازمند بروزآوری است و میتواند فرآوری شود و خلق ارزش بیشتری برای کشور داشته باشد.

امرایی با اشاره به سابقه ارتباط دانشگاه با صنعت در کشور و مصوبه سال ۱۳۶۱ دولت با تاکید بر توسعه ارتباط این دو حوزه خاطر نشان کرد: آماری که در حوزه پژوهش های کاربردی که منجر به نتیجه در صنعت شده است در سال ۱۴۰۱ دو درصد بوده که ما در یک دهه گذشته جهش بسیار خوبی در حوزه نوآوری داشته ایم و  در رده بندی های جهانی در ده سال گذشته از رتبه ۱۱۳ به رتبه ۶۲ رسیده ایم.

امرایی ادامه داد: تولید علم خیلی در کشور پیشرفت کرده و در خصوص مقالات علمی پژوهشی، ISI  و … رتبه های خوبی در دنیا کسب کرده ایم، ولی آنچه که باید منجر به بهره وری و حال خوب بین صنعت و دانشگاه شود حرکت به سمت پژوهش های کاربردی است که بتوانیم در صنعت از آنها بیشتر استفاده کنیم.

در سند نقشه جامعه علمی کشور برای بحث r&dچهار درصد تولید ناخالص ملی در نظر گرفته شده است، در بهترین حالت هفت دهم درصد آن تخصیص داده شده است. مسئله مهم آن است که پژوهش ها و علومی که در دانشگاه ها تولید شود از حالت بالقوه به بالفعل درآید.

وی در خصوص همکاری های اثربخش با دانشگاه ها گفت: ما زمینه های فعالیت بسیار زیادی داریم که بتوانیم با دانشگاه ها همکاری خوب و سازنده ای داشته باشیم.

امرایی افزود: امروزه بحرانی ترین موضوعی که ما را نگران کرده است بحران انرژی است. بهینه سازی مصرف انرژی از موضوعات بسیار گسترده ای است که دانشگاه ها میتوانند با ارائه پیشنهادهای کاربردی به صنعت کشور کمک کنند.

مدیر عامل فولاد سنگان در خصوص اقدامات ارزشمند در حوزه هوش مصنوعی گفت: در بحث هوش مصنوعی، انقلاب صنعتی نسل چهارم، در شرکت فولاد سنگان اقدامات مهمی انجام شده است زیرا امروزه هوش مصنوعی و مسلح بودن به تکنولوژی روز یکی از چالش های بقای صنایع است. برای حرکت به سمت استفاده از فناوریهای نوین ضمن به کارگیری این فناوریها در شرکت، اموزش کارکنان در این حوزه جز برنامه های اصلی شرکت است.

  امرایی در خصوص طرح های حمایتی در فولاد سنگان گفت: در حمایت از پایان نامه های دانشجویی مقطع ارشد تا هشتاد میلیون تومان و تا صدو سی میلیون تومان پایان نامه های کاربردی دوره دکتری را که مرتبط با حوزه صنعت و معدن باشد مورد حمایت قرار می دهیم.

وی در پایان گفت: ما آماده همکاری کامل با دانشگاه ه برای گسترش همکاری و استفاده از دستاوردهای علمی و جاری سازی آنها در صنعت هستیم تا کشوری توسعه یافته برای آینده فرزندانمان این مرز و بوم بسازیم.

در ادامه مسعود میرزایی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در مجموعه فولاد سنگان گفت: اگر بخواهد یک کاری با ضریب بالا اتفاق بیفتد باید گفتمان سازی ایجاد شود،

میرزایی ارتباط صنعت و دانشگاه را محوری مهم دانست و از زحمات مدیرعامل فولاد سنگان مجموعه فعال و پرتلاش فولاد سنگان تشکر و قدردانی نمود و از آمادگی دانشگاه فردوسی مشهد برای همراهی کامل و جدی با این مجموعه خبر داد و اضافه کرد ما تمام قد آماده‌ایم و نیروهای ما در دانشگاه علاقه‌مند هستند و انگیزه دارند که بتوانند در راستای زیست بوم نوآوری شرق کشور بنا کرده تا اقتصاد منطقه رشد کند و انشالله بتوانیم با همکاری فولاد سنگان در امر توسعه منطقه و صنعت کشور سهم خود را ایفا نماییم.

در پایان این مراسم چهار توافق‌نامه و قرارداد همکاری بین فولاد سنگان و دانشگاه فردوسی مشهد در راستای حمایت از پایان نامه های دانشجویی، طرحهای پژوهشی و استفاده از توان علمی دانشگاه  در ارتقای کمی و کیفی محصولات به امضا رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.


-----
----------------