گروه : انتخاب سردبیر

به گزارش رویداد جدید، اختتامیه دومین جشنواره هنری-اقتصادی ثور امروز سهشنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۳ با معرفی برگزیدگان در بخشهای مختلف به کار خود پایان داد.
آثار هنری میتواند تبدیل به داراییهای سرمایهای شود
در ابتدای این مراسم، حسین عبدهتبریزی، عضو شورای سیاستگذاری دومین جشنواره هنری-اقتصادی “ثور” امروز سهشنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۳ در اختتامیه این دوره از جشنواره، گفت: جشنواره هنری-اقتصادی ثور در شرایطی تشکیل میشود که اقتصاد کشور دوران بسیار سختی را دارد. البته صنعت هنر همیشه در گرفتاری مالی بوده، ولی امروزه بیش از گذشته صنعت مالی در گرفتاری و دشواری است.
وی با اشاره به هدف این جشنواره، گفت: هدف جشنواره تعریف روابط صنعت مالی و هنر است تا مسیری از این تعامل برای ارتقای این دو صنعت به دست آید. روشن است که در بخش مالی ما به قدر کافی از هنر برای بازاریابی صنعت مالی استفاده نکردهایم. روشن است که برای ارتقای این صنعت میتوانیم بیشتر و بیشتر هنر را به کار بگیریم و به این ترتیب رونقی به صنعت هنر بدهیم.
عضو شورای سیاستگذاری دومین جشنواره هنری-اقتصادی ثور ادامه داد: ما تا زمانی که صرفا به جنبههای هنری و فرهنگی هنر اتکا کنیم همیشه گرفتار هستیم. تلاش باید به این سمت باشد که صنعت سینما، تئاتر، موسیقی و… بتوانند از نظر اقتصادی خودشان باشند تا این صنایع ارتقا یابد زیرا تا زمانی که ابعاد اقتصادی این صنعت حل نشود، آن صنعت پایدار نمیشود.
عبدهتبریزی با اشاره به اینکه آثار هنری مثل نقاشی، مجسمهسازی یا موسیقی میتواند تبدیل به داراییهای سرمایهای شود، گفت: در شرایطی که مردم به سمت دارایی فیزیکی مثل طلا میروند، بازار سرمایه میتواند از این فرصت استفاده کند و سرمایهها را به سمت آثار هنری برای حفظ ارزش انتقال بدهد.
رشد هنر بدون توجه به ابعاد اقتصادی دشوار است
در ادامه مهدی کرباسیان، رئیس اسبق ایمیدرو و عضو شورای سیاستگذاری جشنوار ثور گفت: امیدواریم این جشنواره بتواند پول و سرمایه را به حوزه هنر بیاورد.
او افزود: تا نتوانیم هنر و اقتصاد را به هم نزدیک نکنیم حتما رشد هنر خیلی کند خواهد بود.
کرباسیان، ادامه داد: در هالیوود اول اقتصاد مطرح است بعد هنر. در کشوری مثل ترکیه هم فرهنگ ترکی را با بهرهگیری از هنر به خانههای کشورهای عربی وارد کردهاند. با نگاهی به حوزه سیاسی، در مییابیم که پول زیادی از این راه بدست آمده است.
کرباسیان با بیان اینکه باید در جشنواره ثور مستمر ایستاد و آن را ادامه داد، گفت: کاری که در دو سال آخر دولت دوازدهم انجام دادیم این بود که یک گروهی به نام اقتصاد هنر را در اتاق تهران ایجاد کردیم. اما خیلی موفق نبود چرا که دولت چندان با ما همکاری نکرد. اکنون میخواهیم این کمیسیون را با کمک علاقهمندان هنر دوباره راه بیاندازیم.
محتواهای اقتصادی نیاز به سلول های اقتصادی دارد
ایوب آقاخانی، عضو شورای سیاستگذاری و هیات داوران جشنواره ثور هم گفت: جشنواره ثور اعلام یک نیاز مدنی و توجه به زیر ساختهای اقتصاد هنر است. مسئله چرخش اقتصاد هنر حائز اهمیت است، به خصوص محتواهای هنری که به سلولهای اقتصادی نیازمند هستند.
او افزود: سال گذشته اولین دور جشنواره ثور با جمعی کوچکتر و در بخش فیلمنامه نویسی فیلمهای کوتاه و نیمه بلند برگزار شد اما امسال ابعاد جشنواره تغییر کرد و بخشهای جدیدی به آن اضافه شد.
امین آذریان، دبیر جشنواره فرهنگی- اقتصادی ثور نیز در ادامه گفت: سال اول برای برگزاری این جشنواره همفکریهای خوبی داشتیم و ۱۱۰ فیلمنامه کوتاه ارسال شد اما امسال سه رشته فیلمنامه، نمایشنامه و تبلیغات خلاقانه بصری اضافه شد.
او افزود: اگر قرار است کار دوستان تبدیل به اثر شود باید از ابزارهایی که در دنیا هم وجود دارد، بهره گرفته شود. موضوع دیگر هم بحث سواد مالی است که متاسفانه دادهای نیست که به صورت استفاده از ابزارهای هنری مورد استفاده قرار گیرد.
در ادامه برگزیدگان دومین جشنواره هنری اقتصادی ثور در بخش های مختلف معرفی شدند:
بخش نمایشنامه نویسی:
نمایشنامه دندون گیر، نوشته: محسن رحمانی و ناهید ریحانی
تبلیغات خلاقانه بصری بورس:
گروه مالی کاریزما، کار علیرضا نجفی
تبلیغات خلاقانه بصری بیمه:
شرکت بیمه البرز
تبلیغات خلاقانه بصری بانک:
بدون برگزیده
فیلمنامه نویسی:
فیلمنامه راس هرم؛ نوشته: وحید مشکات و علی نیک افروز
https://rooydadejadid.ir/?p=112332