
به گزارش رویداد جدید به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سعید خدایگان با بیان اینکه شفافیت در بنیاد ملی نخبگان در اولویت قرار دارد، خاطرنشان کرد: بنیاد نخبگان همواره تلاش کرده تا بیشترین شفافیت ممکن را در اجرای برنامه ها و طرح ها خود داشته باشد. یکی از این طرح ها، طرح جذب نیروی انسانی دارای استعدادهای برتر در دستگاه های اجرایی است.
وی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به اتمام فرآیند بررسی و معرفی برگزیدگان طرح جذب به دستگاه های اجرایی ذی ربط، به بیان جزییات مراحل اجرایی فراخوان سوم جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی جهت اطلاع متقاضیان و شفافیت بیشتر پرداخت و گفت: در راستای اجرایی سازی سند راهبردی در امور نخبگان، هیات وزیران در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲، آیین نامه جذب و نگهداشت سرمایه انسانی دارای استعداد برتر و نخبه در دستگاه های اجرایی را مصوب کرد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این مصوبه فصلهای مختلفی دارد، تصریح کرد: فصل دوم این مصوبه مربوط به جذب استعدادهای برتر و نخبه در دستگاه های اجرایی است که بر این اساس شیوه نامه اختصاصی در ۱۴۰۱/۳/۲۴ با همکاری سازمان اداری استخدامی و بنیاد ملی نخبگان تدوین و ابلاغ شد که اجرای فرآیند شناسایی و جذب در ذیل این شیوه نامه انجام می شود.
برگزاری سه فراخوان
وی با اشاره به برگزاری سه فراخوان بر اساس این شیوه نامه، تاکید کرد: فراخوان سوم در بهمن ماه ۱۴۰۲ آغاز و متقاضیان در سامانه دانا ثبت نام کردند که این افراد متناسب با جدول ۱ شیوهنامه ابلاغی مزبور باید حداقل امتیاز را جهت طرح پرونده در کارگروه های تخصصی کسب می کردند که مطابق با شیوهنامه این امتیاز برای دانشآموختگان دوره کارشناسی ۳۵، دوره کارشناسی ارشد ۴۰ و دوره دکتری ۵۰ در نظر گرفته شده بود.
خدایگان با تاکید بر اینکه در گام اول فرآیند ثبت درخواست، متقاضیان اطلاعات مورد نیاز را صرفا به صورت خوداظهارانه وارد سامانه و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کردند و در ادامه بر اساس همین اطلاعات خوداظهارانه، میتوانستند مجموع امتیاز تخمینی خود را به صورت آنلاین مشاهده کنند، تصریح کرد: در این مرحله از تعداد ۳۷ هزار و ۹۸۷ متقاضی شرکت در این فراخوان، ۱۴ هزار و ۸۴۹ متقاضی حتی بر اساس خوداظهاری نیز موفق نشدند امتیاز لازم برای ادامه مراحل را کسب کنند.
صحتسنجی اطلاعات خوداظهارانه و محاسبه امتیازات
وی با اشاره به اینکه در این مرحله، ۲۳ هزار و ۱۳۸ متقاضی، امتیاز لازم را بر اساس اطلاعات خوداظهارانه کسب کردند، اظهار داشت: در ادامه، نیاز بود صحتسنجی اطلاعات خوداظهارانه و مدارک ثبت شده انجام شود تا امتیازاتی که به واسطه اشتباهات احتمالی از سوی متقاضیان و عدم صحت موارد ادعایی لحاظ شده بود توسط بررسی کارشناسی به صورت دقیق بررسی و امتیازهای کسب شده تدقیق گردد که با توجه به تعداد پرونده متقاضیان، فرآیندی زمان بر بود.
به گفته خدایگان، پس از صحتسنجی اطلاعات ثبت شده و تطبیق مستندات ارسالی با مدارک خوداظهارانه، ۲ هزار و ۴۴۲ متقاضی موفق شدند امتیاز لازم را جهت ورود به کارگروههای تخصصی به دست آورند.
بررسی محتوایی پرونده به صورت کیفی و همکاری بنیاد با ۵۵۰ استاد برجسته کشور در قالب کارگروه های شناسایی تخصصی
وی افزود: در مرحله محاسبه امتیازات لازم پرونده جهت ورود به کارگروه شناسایی، امتیازات کاملا به صورت کمی محاسبه میشود اما در مرحله بعدی یعنی ارزیابی پرونده در کارگروه شناسایی، بررسی محتوایی پرونده به صورت کیفی و بر اساس تطبیق توانمندی های متقاضی با شرایط تخصصی اعلام شده برای هر کد رشته شغلی از سوی دستگاه اجرایی، توسط متخصصان آن رشته در دستور کار قرار گرفت که برای اجرای دقیق این فرآیند، بنیاد نخبگان با حدود ۵۵۰ استاد برجسته کشور در قالب کارگروه های شناسایی تخصصی همکاری داشته است.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه باید تخصص فرد با جایگاه شغلی که دستگاه اجرایی اعلام نیاز کرده بود، کاملا تطبیق داده میشد، تاکید کرد: در هر کارگروه حداقل سه استاد برجسته و صاحبنظر پرونده های متقاضیان هر کدرشته تخصصی را بررسی کردند تا امتیازهای اخذ شده به صورت کیفی و محتوایی با جایگاه مورد درخواست دستگاه اجرایی مطابقت داشته باشد.
وی با بیان اینکه در فراخوان سومجذب، ۲۴ دستگاه برای جذب نیرو در ردیف شغلهای مختلفی با شرایط احراز مشخص به بنیاد ملی نخبگان اعلام نیاز کردند، افزود: برای برخی دستگاهها با وجود کم بودن ظرفیت جذب، تعداد متقاضی بالایی وجود داشت اما برخی دیگر از کدرشتههای شغلی با وجود بالا بودن ظرفیت اعلامی، تعداد متقاضیانی که حداقل امتیاز لازم را کسب کرده باشند کمتر از ظرفیت اعلامی بود، گفت: این ناترازی در تعداد ظرفیت و تعداد متقاضی واجد شرایط در برخی کد رشته های شغلی باعث ایجاد رقابت شد.
وجود رقابت در برخی کدرشتههای شغلی میان متقاضیان
خدایگان با تاکید بر این موضوع که توزیع ظرفیت های شغلی دستگاه ها و توزیع تعداد متقاضیان جذب در کدرشته های شغلی متفاوت بود، افزود: به طور مثال دستگاهی ظرفیت جذب ۲ نفر و دستگاه دیگر ظرفیت جذب ۷۸۷ نفر اعلام کرد بود و از طرفی برخی از کدرشته های شغلی با وجود ظرفیت بسیار پایین متقاضی بسیار بالایی داشتند که باعث شد در برخی کدرشته های شغلی بین متقاضیان که حداقل امتیاز لازم را کسب کرده اند رقابت بالایی ایجاد شود و در این شرایط صرف کسب حداقل امتیاز لازم برای معرفی متقاضیان به دستگاه کافی نبود. در این شرایط، پس از بررسی دقیق پرونده و پس از رده بندی پرونده متقاضیان هر کد رشته شغلی بر اساس مجموع امتیازات کسب شده، متقاضیانی که در هر کدرشته شغلی بیشترین امتیاز را کسب کرده بودند، مطابق با شیوهنامه حداکثر تا سه برابر ظرفیت اعلامی به دستگاه مربوطه معرفی شدند.
وی با تاکید بر اینکه در بعضی از دستگاهها، تعداد متقاضیان دارای شرایط احراز کمتر از تعداد ظرفیتهای کد شغلی بود، افزود: در این شرایط، تمام متقاضیانی که حداقل امتیاز و شرایط لازم برای احراز شغل را کسب کرده بودند، جهت ادامه فرآیند جذب به دستگاه مربوطه معرفی شدند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه اظهار داشت: در فراخوان سوم جذب هر متقاضی، می توانست حداکثر سه کدرشته شغلی را انتخاب کند که تلاش شد ارزیابی پروندهها در کمال دقت و صحت و بر اساس مدل خوشه ای و به تفکیک دستگاه اجرایی انجام شود، به نحویکه و پس از تعیین تکلیف تمامی متقاصیان هر دستگاه، فهرست معرفی شدگان آن دستگاه از طریق سامانه مربوطه اطلاعرسانی شد.
تعیین تکلیف ۱۳۸ پرونده طی روزهای آینده
خدایگان تصریح کرد: از ۲ هزار و ۴۴۲ نفری که شرط لازم جهت ورود به کارگروه تخصصی شناسایی را داشتند، هزار و ۷۳۰ متقاضی موفق شدند توسط کارگروه تخصصی شناسایی، تایید شدند و متقاضیان ۲۱ دستگاه اجرایی مربوطه تعیین تکلیف و به دستگاه معرفی شوند و در فرآیند بررسی پرونده ها در کارگروه های شناسایی، فقط ۱۳۸ پرونده همچنان تحت بررسی قرار دارد. دلیل این موضوع نیز تاخیر سازمان اداری استخدامی در اعلام شرایط جذب کدرشته های شغلی خود بوده که این سازمان در ۳۰ بهمن ماه شرایط لازم جهت احراز کدرشته های شغلی مربوطه را به بنیاد ملی نخبگان اعلام کرده است که انشالله طی روزهای آینده این ۱۳۸ پرونده نیز تعیین تکلیف خواهند شد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: در حال حاضر مرحله برابر اصل بودن مدارک در حال اجرا است و در حال حاضر معرفی شدگان به دستگاه های اجرایی میتوانند برای برابر اصل کردن مدارک خود به نزدیکترین بنیاد نخبگان استانی مراجعه کنند و محدودیتی از نظر اینکه کدام معرفی شده به کدام بنیاد استانی مراجعه نماید، وجود ندارد. در حال حاضر معرفی شدگان به دستگاههای اجرایی میتوانند برای برابر اصل کردن مدارک خود به نزدیکترین بنیاد نخبگان استانی مراجعه کنند و محدودیتی از نظر اینکه کدام معرفی شده به کدام بنیاد استانی مراجعه نماید، وجود ندارد.
ارزیابی مهارتها و شایستگی های شغلی معرفیشدگان متناسب با نیاز دستگاه اجرایی
وی با بیان اینکه انشالله پس از مرحله برابر اصل کردن مدارک، کانون ارزیابی شایستگی عمومی معرفی شدگان به دستگاه های اجرایی توسط دستگاه اجرایی مربوطه برگزار می شود، تاکید کرد: در این مرحله طبق جدول شماره ۲ شیوه نامه جذب در دستگاه های اجرایی، انجام میشود که در آن مهارتها و شایستگیهای شغلی معرفی شدگان متناسب با نیاز دستگاه اجرایی و کدشغل مربوطه مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در پایان خدایگان تاکید کرد: با توجه به شفاف بودن روند اجرایی شدن فراخوان سوم جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی مطابق با آیین نامه و شیوه نامه مزبور، بنیاد ملی نخبگان آماده پاسخگویی به هرگونه ابهام نسبت به فرآیندها و روند بررسی پرونده متقاضیان را دارد.