
به گزارش رویداد جدید، نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی ۱۴۰۴ (ایرانهلث) امروز یکشنبه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۳ در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری با حضور رضا بخشیآنی معاون توسعه اقتصاد دانشبنیان معاونت علمی، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیستفناوری، سلامت و فناوریهای پزشکی معاونت علمی و امینرضا خالقیان دبیر این نمایشگاه برگزار شد.
ایران هلث سکوی صادراتی برای شرکتهای دانشبنیان میشود
رضا بخشی آنی، معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: حوزه پزشکی و سلامت یکی از مزیتهای اقتصاد ایران به شمار میرود و خوشبختانه در این زمینه پیشرفتهای چشمگیری داشتهایم؛ نمونه آن گردشگری سلامت است توانسته به طور میانگین سالانه ۳ میلیون گردشگر سلامت را در کشور جذب کند.
وی با بیان اینکه این میزان توریست سلامت در کشور تقریباً نزدیک به ۳.۵ میلیارد دلار درآمد ارزی ایجاد کرده است، ابراز امیدواریکرد که بتوان از این موفقیتها در زمینه خرید تجهیزات پزشکی بهرهبرداری شود.
بخشی آنی، با تاکید بر اینکه یکی از اهداف این است که بازارهای خوبی از سوی شرکتهای خارجی و کشورهای همسایه جذب کنیم، یادآور شد: این امر موجب می شود که این شرکتها به عنوان خریداران محصولات پزشکی ما وارد عمل شوند و در نتیجه افزایش فروش و فعالیت شرکتهای دانش بنیان داخلی را در پی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان باید پیشنهادات خود را برای عقد قرارداد با کشورهای مختلف به معاونت علمی ارسال کنند.
معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با اشاره به ظرفیتهای ایجاد شده به واسطه حضور شرکتهای دانشبنیان گفت: امروز بازار وارداتی ۴ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی و پزشکی در اختیار داریم و حضور شرکت های دانش بنیان موجب شده که این میزان واردات به ۸ میلیارد دلار رسد و اگر شرکتهای دانشبنیان نبودند فشار ارزی زیادی به دولت و بخش بهداشت و درمان کشور وارد می شد.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ قلم دارو و تجهیزات پزشکی نیاز کشور است که توسط شرکتهای دانشبنیان تامین میشود و کمبود بحرانی در این حوزهها در بازار نداریم.
بخشی آنی، در ادامه به برگزاری نمایشگاه ایران هلث در اردیبهشت سال آینده اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه کشورهای همسایه و همچنین کشورهای آسیای میانه و شرقی دعوت شدهاند و نتیجه نهایی این دعوتها را بعد از تعطیلات عید اعلام خواهد شد.
وی، همچنین به اهمیت صادرات در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: این موضوع جزو مزیتهای اقتصادی کشور است و ما در این حوزه نسبت به رقبای خارجی جلوتر هستیم.
بخشی آنی از رسانهها و شرکتهای دانشبنیان خواست تا در ترویج برند ایرانی در حوزه بهداشت و درمان همکاری کنند و گفت: هدف ما این است که ایران هلث ۱۴۰۴ به سکوی صادراتی برای شرکتهای دانشبنیان در حوزه تولید تجهیزات پزشکی تبدیل شود و سهم خوبی از بازار کشورهای همسایه را برای آنها فراهم کنیم.
معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد تجهیزات بیمارستانها و داروهای پیشرفته مورد نیاز کشور توسط شرکتهای دانشبنیان تامین می شود افزود: این مزیت فناورانه و اقتصادی باید برای افزایش درآمدهای ارزی و کاهش واردات مورد استفاده قرار گیرد تا سهم خوبی از بازارهای بینالمللی کسب کنیم. امیدواریم ایران هلث ۱۴۰۴ با طراحی و برنامهریزیهای دقیق به این اهداف دست یابد.
هدایتگری علم و فناوری هدف برگزاری ایران هلث ازسوی معاونت علمی است
مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، سلامت و فناوریهای پزشکی معاونت علمی در مورد ایران هلث ۱۴۰۴ گفت: این نمایشگاهها تاکنون به روشهای مختلفی از جمله برگزاری جداگانه در حوزه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و دارویی برگزار میشد و این موضوع باعث میشد که اقتدار جمهوری اسلامی در حوزه سلامت به خوبی نمایش داده نشود.
وی ادامه داد: این در حالی است که کشورهای همجوار با برگزاری نمایشگاههای مشابه، بازار خوبی برای نمایش توانمندیهای خود ایجاد کردهاند؛ در صورتی که ایران سابقه قوی در این حوزه دارد و میتواند با حمایت معاونت علمی، اقتدار خود را یک بار دیگر به نمایش بگذارد.
قانعی به بیان چالشهای شرکتهای داخلی در مواجهه با رقبای خارجی اشاره کرد و یادآور شد: لازم است شرکتهای دانشبنیان مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند بازار داخلی را به عنوان اولین بازار خود در اختیار داشته باشند. این رویکرد به رشد این شرکتها کمک خواهد کرد.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، سلامت و فناوریهای پزشکی معاونت علمی، اضافه کرد: در این راستا در سال جاری دولت با تخصیص حدود ۴ هزار میلیارد تومان به صندوق نوآوری و شکوفایی، در تلاش است تا بزرگترین محصولات دارای ارزبری بالا، از جمله انسولین و پلاسما، را تا دو سال آینده داخلیسازی و مشکل آن را حل کند. این اطلاعرسانی در نمایشگاه باعث میشود همه دستاندرکاران با توجه به فرصتهای موجود، گامهایی در جهت کاهش وابستگیهای ارزی کشور بردارند.
وی خاطرنشان کرد: نمایشگاهها باید مخاطبان اصلی خود، از جمله مدیران بیمارستانها و خریداران تجهیزات پزشکی، را جذب کنند تا بتوانند توانمندیهای کشور را به خوبی عرضه کنند و از خریدهای خارجی کاسته شود.
قانعی به اهمیت برگزاری نمایشگاه و فرصتهای ایجاد شده برای اطلاعرسانی و حل مشکلات در حوزه تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، بسیاری از مسئولان و خریداران تجهیزات پزشکی از توانمندیهای داخلی که میتواند مشکلات آنها را حل کند، آگاهی ندارند. بنابراین، برگزاری نمایشگاه فرصتی مناسب برای اطلاعرسانی به مدیران کل تجهیزات پزشکی استانها، روسای بیمارستانها و افرادی که به نوعی برای خرید تجهیزات اقدام میکنند، فراهم میآورد. این افراد میتوانند بهطور همزمان از نمایشگاه بازدید کرده و از نزدیک با مشکلات شرکتها آشنا شوند و راهحلهایی برای آنها پیدا کنند.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، سلامت و فناوریهای پزشکی معاونت علمی برگزاری نمایشگاه ایران هلث را فرصتی برای معرفی حوزههای نوظهوری مانند سلامت الکترونیک و هوش مصنوعی دانست و گفت: به عنوان مثال، بسیاری از تفسیرهای رادیولوژی و پاتولوژی امروز بر پایه هوش مصنوعی انجام میشود، اما تولیدکنندگان تجهیزات رادیولوژی ممکن است از این پیشرفتها بیخبر باشند. حضور در کنار یکدیگر میتواند به آنها کمک کند تا از روندهای روز دنیا عقب نمانند.
قانعی در ادامه توضیح داد: ورود معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان به این نمایشگاه علاوه بر مباحث اقتصادی، به هدایتگری علم و فناوری نیز کمک میکند. این امر به ما این امکان را میدهد که در مقایسه با دنیا، تراز خود را حفظ کنیم و بخشهای مختلف را ایجاد کنیم تا از دل آن یک اقتصاد سلامت شکل بگیرد.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، سلامت و فناوریهای پزشکی معاونت علمی ضمن اعلام اینکه در حال حاضر، بازار کل سلامت حدود ۸۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) است که اگر بخش خدمات را کنار بگذاریم، این عدد میتواند به اشتغالزایی برای فارغالتحصیلان ما کمک کند، اظهار کرد: مدیریت این بازار یکی از اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه و هماهنگیهای مربوط به آن است تا بتوانیم این ۸۰۰ همت را به بهترین شکل در داخل کشور مدیریت کنیم و در نهایت، خروجی آن افزایش سلامت مردم، کاهش هزینهها و ارتقاء سواد سلامت باشد.
بسته حمایتی برای شرکتهای حاضر در ایرانهلث اختصاص مییابد
در ادامه امین رضا خالقیان، دبیر نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۴ با اشاره به جزئیات برگزاری این نمایشگاه گفت: با آغاز زودهنگام فعالیتهای دبیرخانه نمایشگاه ایران هلث، ۴۰۰ شرکت در نمایشگاه ایران ثبتنام کردهاند و انتظار میرود تعداد شرکتهای حاضر در این نمایشگاه نسبت به دوره قبل افزایش یابد.
وی توجه ویژه به حوزه نوآوری و دانشبنیان را از جمله اهداف اصلی در این نمایشگاه نام برد و یادآور شد: حمایتهای ویژهای از سوی معاونت علمی و فناوری برای شرکتهای دانشبنیان در این نمایشگاه پیشبینی شده است. همچنین، در شرکت سهامی نمایشگاهها نیز در حال تصویب بسته حمایتی برای حضور این شرکتها هستیم.
خالقیان برگزاری پاویون ویژه برای ایرانیان متخصص بازگشته به کشور را از بخشهای این رویداد ذکر کرد و گفت: در این نمایشگاه متخصصان ایرانی که به کشور بازگشتهاند و کسب و کار دانشبنیان خود را راهاندازی کردهاند، حضور دارند. موضوع این پاویون به حوزه سلامت اختصاص دارد.
دبیر نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۴ افزود: یک کمیته تخصصی برای میزبانی از هیئتهای خارجی تشکیل شده و هدف این است که علاوه بر هیئتهای تجاری، قانونگذاران و سیاستگذاران حوزه سلامت سایر کشورها نیز در نمایشگاه حضور داشته باشند. تاکنون برگزاری پاویون کشورهای روسیه، چین و ترکیه در نمایشگاه قطعی شده است.
وی تأکید کرد: دبیرخانه نمایشگاه بیشتر در نقش سیاستگذار و راهبر عمل میکند و در ایران هلث ۱۴۰۴، دبیرخانه تخصصی از جمله دبیرخانه حوزه بین الملل، رویدادهای جانبی، سلامتو رسانه و … تشکیل شده است که هر کدام به بخشهای خصوصی واگذار شدهاند. همچنین، برنامهریزی برای برگزاری بیش از ۸۰ رویداد جانبی و آموزشی در ایران هلث ۱۴۰۴ انجام شده است تا شرکتها و بازدیدکنندگان از این فرصتها بهرهمند شوند.
خالقیان همچنین از برنامهریزی یک هاب رسانهای مفصلتر نسبت به سال قبل خبر داد که هدف آن بهتر دیده شدن و ترویج دستاوردهای حوزه فناوری کشور است.
دبیر نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۴ تأکید کرد: با همکاری شورای سیاستگذاری نمایشگاه و رسانهها، قصد داریم ایران هلث را به قطبی برای نمایش توانمندیهای سلامت کشور تبدیل کنیم.
انتهای پیام/