×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۸ مهر , ۱۴۰۳

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ در لبنان و اقدام جنایتکارانه اسرائیل در ترور سیدحسن نصرالله اظهار کرد: در یکسال گذشته که شاهد اتفاقات مشابه متعددی در حوزه سیاسی-امنیتی بودیم، بانک مرکزی به خوبی توانست نوسانات بازار ارز را کنترل کند چراکه در دو سال گذشته هم درآمدهای ارزی بیشتر شده است و هم تلاش‌ بانک مرکزی برای بهبود متغیرهای پولی نتیجه داد و شاهد کاهش رشد نقدینگی، نرخ تورم و رشد پایه پولی در این مدت بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز بعد از هر حادثه غیراقتصادی، دوباره فروکش می‌کرد و قیمت‌ها به سطح قبلی بازمی‌گشت، تصریح کرد: عملکرد بانک مرکزی در این مدت باعث شد نوسانات بازار ارز با وجود حوادث امنیتی متعدد در سطح منطقه به حداقل برسد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در یکسال گذشته حوادث امنیتی متعددی را در سطح منطقه و کشورمان داشتیم، اما تاثیر آن بر بازار ارز حداقلی بود و دیگر خبری از تلاطم‌های شدید ارزی گذشته در بازار نبود. مضاف بر اینکه نوسانات بازار ارز حداقلی بود، این نوسانات و تکانه‌ها پس از چند روز به آرامش ختم می‌شد و بازار شرایط عادی و آرام خود را باز می‌یافت.

یوسفی با اشاره به نوسان اخیر نرخ ارز که ناشی از جنگ لبنان و شهادت رهبر مقاومت است، افزود: مردم نباید فریب دلالان و اخلالگران بازار ارز را بخورند، چراکه آن‌ها به بهانه حوادث امنیتی به افزایش قیمت دامن می‌زنند و با جوسازی باعث التهاب بازار در کوتاه مدت می‌شوند. خوشبختانه امروز بازار ارز به آن درجه از ثبات رسیده که با این فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها دچار تلاطمات شدید نمی‌شود.

لزوم قانونمندی و نظارت بانک مرکزی بر حوزه رمز ارز

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم نظارت بر فعالیت‌های مرتبط با معاملات و نقل و انتقالات رمز ارز‌ها گفت: یکی از موضوعاتی که درمجلس یازدهم مورد توجه جدی قرار گرفت طبیعتا ابزار‌های مالی و پولی نوین، توجه به قانونمندی نقل و انتقالات و معاملات رمز ارز‌ها بود.

وی اظهار کرد: در مجلس یازدهم روی این موضوع تاکید شد که نباید در برابر ابزار‌های مالی نوین دنیای امروز و سایر مسائل اقتصادی واجتماعی جدید، سلبی برخورد کنیم؛ پس تصمیم گیری درباره نحوه برخورد با رمز ارز‌ها حائز اهمیت است.

یوسفی گفت: از زمان رونمایی رمز ارز‌ها به عنوان روش جدید مراودات اقتصادی، همه کشور‌ها از جمله ایران دو رویکرد در این خصوص در دستور کار قرار دادند، رویکرد عدم اجازه به فعالیت مالی با رمز ارز‌ها و رویکرد دوم، نظارت ساماندهی و تنظیم قوانین برای استفاده از مواهب و امتیازات استفاده از رمزارز‌ها و جلوگیری از تخلفات.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: تردیدی نیست معاملات با رمز ارز‌ها به دلیل ویژگی‌های آن بخصوص در شرایط تحریمی قابل توجه است، اما باید توام با نظارت بانک مرکزی و فعالیت براساس مصوبات قانونی باشد.

وی تصریح کرد: معامله گران رمز ارز‌ها باید تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت کنند و تابع قوانین باشند. پاسخگو بودن معامله گران مانع سوء استفاده‌هایی می‌شود که بعضا می‌تواند شبه کلاهبرداری یا پولشویی باشد.

یوسفی گفت: با توجه به شفاف نبودن این فضا احتمال سوء استفاده تبهکاران و متخلفان وجود دارد، بنابراین استفاده از ظرفیت رمزارز‌ها با وضع قوانین و تبعیت از مصوبات بانک مرکزی نه تنها خسارت بار نیست، بلکه زمینه ساز بی اثر کردن تحریم‌ها و شفافیت و سلامت معاملات است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مخالفان شفاف سازی و نظارت بانک مرکزی قطعا به تامین منافع خود می‌اندیشند، لذا امکان تخطی و تعدی آن‌ها به حقوق مردم و فعالان حوزه رمز ارز‌ها وجود دارد. کسانی که خواهان فعالیت سالم در حوزه رمز ارز‌ها هستند باید تابع قانون باشند.

وی افزود: امیدواریم لایحه‌ای به فراخور موضوع نظارت و قانونمندی فعالیت در حوزه رمز ارز‌ها به مجلس شورای اسلامی ارائه شود تا به تبع این موضوع شاهد نظارت، ساماندهی و استفاده از ظرفیت رمز ارز‌ها در راستای جلوگیری از تخلفات احتمالی باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

-----
----------------