×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
چرخش تحول‌آفرین بانک صادرات ایران در ارائه خدمات مبتنی بر داده‌محوری و هوشمندسازی

یاسر مرادی با بیان سطوح مختلف تحلیل داده شامل تحلیل توصیفی، تشخیصی، پیشگویانه، تجویزی و شناختی، داده‌محوری را مهمترین پیش‌نیاز برای گذار به نسل چهارم بانکداری یعنی بانکداری هوشمند برشمرد و گفت: آنچه بانکداری هوشمند را از بانکداری سنتی، الکترونیک و دیجیتال متمایز کرده است، تمرکز آن بر تحلیل شناختی داده‌های مشتریان است.

وی ادامه داد: این تحلیل امکان ارایه خدمات شخصی‌سازی‌شده و نوآورانه به مشتریان را فراهم آورده و بدین‌ترتیب با خلق تجربه اختصاصی برای هر مشتری، جذب مشتریان جدید را برای بانک‌ها میسر می‌سازد؛ این در حالی است که در تغییرات ادوار پیشین بانکداری از بانکداری سنتی تا بانکداری دیجیتال، خدمات بانکی برای عموم مشتریان تقریبا یکسان بوده و تنها کانال‌های ارائه خدمت به مشتریان از شعب فیزیکی به تلفن‌های همراه تغییر یافته است.

این عضو هیئت‌مدیره بانک در ادامه، تصمیم‌گیری بهینه و کاهش ریسک در حوزه‌هایی از جمله مدیریت نقدینگی، اعتبارسنجی، کشف تقلب و مبارزه با پولشویی را از مهمترین تاثیرات داده‌محوری و هوشمندسازی بر بانک‌ها برشمرد.

وی همچنین به بیان نقش داده در سایر بخش‌های اکوسیستم بانکی پرداخت و تحلیل بازارهای موازی با رصد بازارهای ارز، طلا، بورس، تحلیل رقبا از جمله سایر بانک‌ها و فین تک‌ها به عنوان رقبای جدید بانک‌ها، تحلیل مشتریان و شناسایی شخصیت و علاقه‌مندی مشتری، تحلیل کلان روندهای صنعت، تحلیل محصولات و خدمات و پیش‌بینی چرخه عمر آنها و نهایتا رگولاتوری و تنظیم مقررات را از مهمترین آثار و دستاوردهای این موضوع عنوان کرد.

مرادی در پایان با بیان گزارشی از رشد روزافزون حجم داده تولیدی طی ده سال اخیر به میزان ۱۰ برابر و تاثیر بکارگیری این داده‌ها در افزایش سودآوری سازمان‌ها، ضمن تاکید بر اهمیت داده در کسب و کارها، داده‌محوری و هوشمندسازی را نه یه انتخاب بلکه یک ضرورت برشمرد.

این نشست با حضور برخی از اعضای هیئت‌مدیره و هیئت‌عامل بانک‌های صادرات ایران، اقتصاد نوین، سینا و دی، اساتید دانشگاه امیرکبیر و نمایندگان اتاق بازرگانی برگزار شد.​

-----
----------------