سیامند عبدالله زاده روز چهارشنبه در گفتوگو با ایرنا تصریحکرد: رویکرد رئیس سازمان هواپیمایی کشوری این است که هواپیماهای زمینگیر هر طور که امکانپذیر است وارد چرخه پروازی شوند و ما نیز بر مبنای همین سیاست اقدام میکنیم.
وی افزود: در بحث تامین قطعات مورد نیاز هواپیماها، گرچه تحریم ها تداوم دارد و در برخی موارد با دشواریهای زیادی در تامین قطعات اساسی مثل قطعات موتور مواجه هستیم، اما همین مساله سبب شده تا طی سالهای گذشته توان شرکتهای داخلی و بهویژه دانشبنیانها بیشتر شود.
مدیرعامل قشمایر خاطرنشانکرد: رویکرد رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز فرصت دادن به شرکتهای دانش بنیان برای کمک کردن به ایرلاینهاست و اعتماد ما به دانش بنیانها بازگشت هواپیماهای زمینگیر به چرخه پروازی را تسریع کرده است.
وی یادآور شد: بهمنماه پارسال و در روزهای ابتدایی حضور در قشمایر، فقط هفت فروند هواپیما سرخط بود، اما تا امروز چهار فروند هواپیمای دیگر نیز به ناوگان این ایرلاین اضافه شده است.
اضافهشدن ۱۰۰ صندلی دیگر به ناوگان هوایی کشور
عضو انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به اینکه طی روزهای آینده یک فروند هواپیمای دیگر در این مجموعه وارد ناوگان هوایی کشور خواهد شد، خاطرنشانکرد: این هواپیما از نوع RJ و با ظرفیت ۱۰۰ صندلی پروازی خواهد بود که چهار سورتی پرواز برای آن در نظر گرفته شده و بنابراین میتوان برای جابهجایی روزانه ۸۰۰ نفر مسافر روی آن حساب کرد.
وی اظهار داشت: این هواپیما پس از ۲ سال زمینگیری که مشکل عمده آن در تامین موتور بوده است، مجدد به پرواز درخواهد آمد. هواپیمایی که تعمیرات اساسی ارابههای فرود، کابین، انجام اصلاحیهها، تعویض موتورها و … را پشت سر گذاشته و امروز تستهای پروازی آن انجام میشود و پس از آن به چرخه پروازی بازمیگردد.
عبدالله زاده تاکید کرد: مطابق برنامه ریزی انجام شده، تعداد هواپیماهای فعال در این شرکت را طی ماههای آینده دستکم به ۱۵ فروند خواهیم رساند.
وی خاطرنشانکرد: نیروی انسانی متخصص و باتجربهای در مجموعه قشمایر حضور دارد که با تدوین و اجرای دورههای آموزشی متعدد، ضمن افزایش انگیزه افراد، تعهد سازمانی را در این مجموعه بالا بردهایم.
مدیرعامل قشمایر از تقویت چارت سازمانی بخش آموزش این شرکت خبر داد و گفت: با بازنگری در آموزش بخشهای عملیاتی، خدمات پرواز، بهسازی، مهندسی، تعمیرات و …، نیروهای متخصص داخلیمان را پای کار آوردیم و علاوه بر آن نفرات باتجربه خارج از مجموعه را نیز به کار گرفتهایم. همچنین در مواردی که نیاز بوده اعزام افراد برای حضور در دورههای آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به هوشمند شدن تجهیزات آموزشی در این مجموعه، تصریحکرد: برنامههای خوبی برای ارتقای نرمافزاری، یکپارچهسازی نرمافزارهای و IT مجموعه و استفاده از هوش مصنوعی داریم.
عبداللهزاده در همین زمینه به نرمافزار جدیدی که بهتازگی از سوی متخصصان قشم ایر رونمایی شده اشاره کرد و افزود: توسعه سامانههای AV.SOS با نام تجاری RASA و AV.SIS با نام تجاری RABIN، با تکیه بر دانش بومی و همکاری نخبگان ایرانی در حوزه طراحی و برنامهنویسی، گامی راهبردی بود که در مسیر خودکفایی فناورانه صنعت هوایی کشور برداشته شد.
وی اظهار داشت: این سامانهها، منطبق بر الزامات بینالمللی ICAO Annex ۱۹ و چارچوبهای State Safety Programme (SSP) و Safety Management System (SMS) طراحی شدهاند و قابلیت پایش هوشمند و یکپارچه چرخه کامل ایمنی، ممیزی و کنترل کیفیت پروازهای تجاری را فراهم میکنند.
عضو انجمن شرکت های هواپیمایی اضافهکرد: این دستاورد تاریخی، جایگاه جمهوری اسلامی ایران را بهعنوان یکی از پیشگامان جهانی فناوری ایمنی و کیفیت هوانوردی تثبیت کرده است؛ نرمافزاری که پیش از این فقط در اختیار کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، انگلیس و استرالیا بود و شرکتهای هواپیمایی ایرانی به دلیل تحریم ها نمیتوانستند از آن بهره مند شوند و کشورمان را در جمع پنج کشور پیشرو در توسعه نرمافزارهای تخصصی سیستم مدیریت ایمنی (SMS) و تضمین کیفیت صنعت هوانوردی قرار داده و وابستگی کشور به نرمافزارهای خارجی بهویژه نمونههای آمریکایی را بهطور کامل رفع کرده است.
وی بیانداشت: این شرکت طی ارتباط مستمر با دانشگاههای صنعتی، از ظرفیت نخبگان دانشگاهی در مباحث برنامه ریزی، مدیریتی، نرمافزاری، تعمیرات، مهندسی، صلاحیت، استاندارد و … استفاده میکند.
عبداللهزاده با تاکید بر اینکه به کار تیمی بهشدت معتقد هستیم، گفت: با انجام برنامه ریزی های لازم، ایجاد داشبوردهای مدیریتی، استفاده از هوش مصنوعی و تعریف پروژههای متعدد، به دنبال یک نظام یکپارچه هماهنگ مدیریتی هستیم.
https://rooydadejadid.ir/?p=128172














