
به گزارش رویداد جدید، نشست خبری «جایزه ملی نوآوری اجتماعی» با حضور سید مهدی شریفی، دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و صنایع خلاق، علیاصغر سعدآبادی، دبیر کمیته علمی جایزه نوآوری اجتماعی و خضرایی، مدیر اجرایی و دبیر جایزه ملی نوآوری اجتماعی برگزار شد.
تمرکز ستاد صنایع خلاق بر توسعه انیمیشن، اسباب بازی و بازیهای رایانهای است
دکتر سید مهدی شریفی، دبیر ستاد صنایع خلاق و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این نشست با بیان اینکه تمرکز ما بر ۴ حوزه انیمیشن، اسباببازی، بازیهای رایانهای و حوزههای عمومی است، گفت: ما به دنبال حل معضلات اجتماعی از طریق صنایع خلاق هستیم.
وی افزود: در حالی که بسیاری چشم انتظار تجهیزات و تکنولوژیهای وارداتی هستند، کارگزاران صنایع خلاق، نیروهای خوشفکر و کارگران فرهنگی، نقش تعیینکنندهای در تغییر نگرشها و رفتارها دارند. بررسی قدرت نرم در دنیا نشان میدهد که کشورهایی که در این عرصه برتر هستند، پشتوانهای از نوآوری و خلاقیت فرهنگی دارند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم عنوان کرد: از این رو از ۴ ماه گذشته تلاش کردیم تا جایگاه فناوری های نرم را در کشور به رخ بکشیم و برگزاری جایزه ملی نوآوری اجتماعی یکی از نمادهای این رویکرد ستاد است.
شریفی با اشاره به تمرکز فعالیت ستاد نرم در این حوزه خاطرنشان کرد: از میان ۱۵ تا ۱۶ حوزه کلیدی صنایع نرم و خلاق، تمرکز ما با ۴ حوزه انیمیشن، اسباببازی، بازیهای رایانهای و حوزههای عمومی است؛ صنایعی که به دلایل استراتژیک بوده مورد توجه ما قرار گرفته است.
دبیر ستاد نرم و خلاق معاونت علمی با اشاره به برگزاری رویداد جایزه ملی نوآوری اجتماعی یادآور شد: با اتکا به شاخصهای ملی و ارزشهای بومی، به این نتیجه رسیدیم که باید تمرکز جدیتری بر جایزه ملی نوآوری اجتماعی داشته باشیم؛ مطالبهای که سالها از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای مختلف مطرح بود و اکنون ستاد ما برگزارکننده آن است.
شریفی، حل معضلات اجتماعی از طریق صنایع نرم و خلاق را یکی از کارکردهای این جایزه عنوان و خاطرنشان کرد: نوآوری اجتماعی و ادبیات آن، امروز زمینگیر شده و باید به میدان بیاید. ما میتوانیم بخش مهمی از معضلات کشور را با اتکای بر دانش و نوآوری حل کنیم.
زیستبوم سازی، هدف جایزه ملی نوآوری اجتماعی
در ادامه این نشست، سعدآبادی، دبیر علمی جایزه ملی نوآوری اجتماعی اهداف اساسی این جایزه را بر «اثرِ قابلیتساز» متمرکز دانست و ادامه داد: تاثیر فرایندی ارتقای فرهنگ نوآوری اجتماعی، یادگیری جمعی و تقویت سرمایه اجتماعی در نهادها و جوامع هدف، ارزیابی و رتبه بندی طرحها و ایده ها، ایجاد انگیزه، شبکه سازی و تحریک اجتماعی برای طرح های خلاقانه در پاسخ به چالشهای اجتماعی، افزایش توان نهادهای اجتماعی، سازمانهای مردمنهاد و استارتآپهای خلاق حوزه نوآوری های اجتماعی از اهداف این رویداد به شمار می روند.
وی اضافه کرد: برای تحقق این اهداف شتابدهندههای معتبر حوزه نوآوری نیز در کنار این جایزه قرار دارند تا به فرآیند شتابدهی ایدهها، تامین مالی، ایجاد کسبوکارهای اجتماعی و ورود به بازار کمک کنند. همچنین، کمیتههای مختلفی با حضور نمایندگان حاکمیتی و دستگاههای دولتی در ساختار جایزه طراحی شدهاند تا ایدههای برتر قابلیت «اسکیلپذیری» و توسعه در سراسر کشور را پیدا کنند.
وی اظهار کرد: ما در این جایزه، تنها به انتخاب یک نفر اول اکتفا نمیکنیم چون هدف، «اکوسیستمسازی» در حوزه نوآوری اجتماعی است از این رو در سال نخست، تلاش میکنیم فرآیند شتابدهی، اتصال به نهادهای حمایتی و پیوند با مسائل کلان کشور را عملیاتی کنیم.
وی شرکتکنندگان در این جایزه را در سطوح مختلف دستهبندی کرد و گفت :سطح اول: نوآوری اجتماعی فردی – افرادی حقیقی که به صورت مستقل در این حوزه فعالیت دارند.سطح دوم: نوآوری اجتماعی شرکتی – مدیران و شرکتهای خصوصی فعال در عرصه اجتماعی.و سطح سوم: نوآوری اجتماعی حکمرانی – نهادها و دستگاههای دولتی و حاکمیتی که در این زمینه فعالیت میکنند
سعدآبادی درباره نظام ارزیابی جایزه توضیح داد: نظام ارزیابی در چهار سطح طراحی شده که در ادامه به تفصیل توضیح خواهم داد. ارزیابی ما رنگبندی خواهد داشت و در چهار حوزه صورت میگیرد: فردی، شرکتی، نهادهای حکمرانی، و جمعی اجتماعی. هدف ما انتخاب یک نفر به عنوان برنده اصلی نیست، بلکه تلاش میکنیم از طریق اکوسیستمسازی، سطح مشارکت، بلوغ و تعامل تیمها و افراد را در هر دوره ارتقاء دهیم.
وی افزود: برنامهریزی ما این است که برای هر یک از سطوح و مشارکتکنندگان، بستههای حمایتی مختلف اعم از حمایت مالی، شتابدهی، و وصل کردن به نیازهای واقعی کشور را در نظر بگیریم تا خروجی جایزه، اثرات کلان و راهگشایی برای حل معضلات اجتماعی در سراسر کشور باشد.
سعدآبادی با تشریح سطوح و مدل ارزیابی جایزه ملی نوآوری اجتماعی ادامه داد: جایزه ملی نوآوری اجتماعی برای ایجاد عدالت و رقابت واقعی، شرکتکنندگان را در چهار سطح اصلی ارزیابی میکند. سطح نخست به نوآوران فردی اختصاص دارد؛ افرادی که به صورت حقیقی ایدهای دارند یا آن را عملیاتی کردهاند و به طور مستقیم در این جایزه مشارکت میکنند. سطح دوم، نوآوری اجتماعی شرکتی است و شامل مدیران و شرکتهای خصوصی فعال در حوزه نوآوری و کارآفرینی اجتماعی میشود. سطح سوم به نهادها و دستگاههای دولتی و حاکمیتی اختصاص دارد که نقشآفرینان فعال در حکمرانی و مدیریت کلان مسائل اجتماعی هستند.
وی افزود: دلیل این تفکیک، تفاوت منابع و امکانات در هر سطح است؛ فردی که به تنهایی کار میکند طبیعتاً امکانات محدودی نسبت به یک نهاد حکمرانی کلان دارد و باید به تناسب شرایط خود مورد حمایت و ارزیابی قرار گیرد.
سعدآبادی سطح چهارم را چنین توضیح داد: سطح چهارم، آرمان و هدف نهایی جایزه است؛ جایی که افراد، شرکتها و نهادهای حاکمیتی در قالب شبکهسازی و کنشگری جمعی، نوآوری اجتماعی را به حرکت فراگیر و ملی تبدیل میکنند. متأسفانه این اکوسیستم شبکهای هنوز در ایران ضعیف است و ما با رسمیت بخشیدن به تنوع و مشارکت واقعی، به دنبال تقویت و تثبیت آن هستیم.
https://rooydadejadid.ir/?p=121738