×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۳ خرداد , ۱۴۰۴
روایت مشاور پروژه از پیشرفت راه‌آهن شلمچه – بصره/ مین‌روبی و پاکسازی مسیر راه‌آهن شلمچه – بصره به طور کامل انجام شد

به گزارش رویداد جدید به نقل از ریل ایران، پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره، یکی از پروژه های مهم در زمینه ارتباط ریلی با کشور عراق و سفر زائران به عتبات عالیات است که از ۲ دهه گذشته پیگیری شده و در دولت های مختلف با فراز و فرودهایی همراه بوده است.

این پروژه راهبردی، فارغ از هرگونه سلایق سیاسی مورد پیگیری تمامی دولت های مستقر طی این دو دهه بوده و هدف نهائی آن، خدمت رسانی به زوار محترم عتبات عالیات و مشهد الرضا(ع) است. اکنون دولت چهاردهم نیز با پیشبرد دیپلماسی ریلی، تمام تلاش خود را در به نتیجه رساندن این پروژه ریلی مهم در دستور کار قرار داده است که به طور قطع ثمره این تلاش موجب افتخار برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

محمد پرپینچی مشاور پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره با تشریح فعالیت های انجام شده در پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره گفت: طی دو دهه گذشته، پیگیری های زیادی برای اجرای خط آهن شلمچه – بصره که مهمترین بخش آن اجرای پل بزرگ ریلی بازشو است انجام شد. پس از ابلاغ قرارداد در تاریخ ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ و تحویل زمین پروژه و انجام مطالعات فنی و تجهیز اولیه، عملیات حفاری، آرماتورگذاری و بتن ریزی ۹ عدد از شمع ها، به عنوان تنها جبهه کاری از زمان ابلاغ قرارداد تا تاریخ ۳۱ مردادماه ۱۴۰۳ به اتمام رسید.

وی گفت: با این حال، عدم رفع معارض توسط طرف عراقی در دو سمت شرقی و غربی اروند رود ، عدم تعیین و تصویب مشخصات فنی پل از جمله شیب طولی، طول کل پل و همچنین عدم واگذاری تخصیص و نقدینگی به شرکت راه‌آهن و محقق نشدن پرداخت به پیمانکار، موجب شد پیشرفت پروژه کند و در اواخر مردادماه متوقف شود.

حل اختلافات فنی با طرف عراقی

مشاور پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره با بیان اینکه یکی از موارد چالش برانگیز این پروژه تعیین مشخصات فنی پل از جمله شیب طولی و مقدار طول نهایی پل بود گفت: این موضوع مدتها مورد اختلاف با طرف عراقی بود که این موضوع در جلسه مشترک بین مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل راه‌آهن دولتی عراق در آبان ماه ۱۴۰۳، مورد بررسی قرار گرفت. این موضوع سرانجام در دیماه ۱۴۰۳ جمع بندی و مورد توافق دو طرف قرار گرفت و به پیمانکار پروژه ابلاغ شد.

به گفته پرپینچی؛ با وجود انعقاد قرارداد در خردادماه ۱۴۰۳، ابلاغ و واگذاری تخصیص و نقدینگی پروژه انجام نشد که با پیگیری مستمر مدیرعامل راه‌آهن از مراجع ذیربط از جمله سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، در ابتدای پاییز قسط اول و ابتدای زمستان ۱۴۰۳ قسط دوم پیش پرداخت به پیمانکار پرداخت شد که به دنبال آن کارگاه، به‌طور کامل تجهیز و عملیات اجرایی که تقریبا” متوقف شده بود، سرعت گرفت.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که موجب کندی عملیات اجرائی و بازنشدن جبهه های کاری شده بود، وجود معارضان در محل پایه های پل از جمله تأسیسات انتقال آب، شبکه برق و ساختمان های مسکونی بود که پس از برگزاری جلسه مشترک در آبان‌ماه ۱۴۰۳ بین مدیران عامل راه‌آهن‌های دو کشور و پیگیری های متعدد، معارضان طی دو مرحله در دیماه و اسفند ماه ۱۴۰۳ رفع شدند.

اقدامات انجام شده پس از رفع موانع و گشایش کار از مهر ۱۴۰۳

مشاور پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره به اهم اقدامات صورت گرفته پس از رفع موانع و گشایش کار از مهر ۱۴۰۳ تاکنون اشاره کرد و گفت: تجهیز کامل کارگاه، استقرار عوامل و ماشین آلات و تجهیزات عملیات اجرائی از جمله سه دستگاه بارج حفاری شمع ها و پایه های داخل آب، بچینگ تولید بتن در محل کارگاه احداث پل، تأمین و انتقال کیسینگ های شمع های داخل آب به کارگاه و انجام عملیات حفاری، سبد گذاری و بتن ریزی تعداد ۶۳ شمع در خشکی و آب جمعا به تعداد ۷۳ شمع از جمله این اقدامات بوده است.

وی افزود: انجام عملیات خاکبرداری، قالب بندی، آرماتور بندی ۴ عدد ازسرشمع ها و بتن ریزی ۳ عدد از سرشمع های پل، استقرار تیم اجرائی ساخت پایه های پل و شروع ساخت قطعات پیش ساخته عرشه پل (سگمنت) از ظرفیت های مهندس داخل کشور، از دیگر اقداماتی است که از مهر ۱۴۰۳ تا کنون انجام شده است.

ورود معاون اجرایی رئیس جمهور برای تسریع در اجرای پروژه

پرپینچی ادامه داد: از مهمترین عوامل تأثیر گذار در افزایش سرعت پروژه و رفع موانع اجرائی آن، هم افزائی و هماهنگی ایجاد شده میان کلیه سازمان های مربوطه با محوریت معاون اجرائی رئیس جمهور بود که این موضوع بصورت ویژه در جلسات مستمر و منظم ماهیانه پیگیری می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تعامل مدیرعامل راه‌آهن ایران با سازمانها و نهادهای ذیربط به ویژه سفارت ایران در عراق و کنسولگری بصره موجب شد که بخش عمده ای از موانع رفع شود.

به گفته مشاور پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره؛ حضور فعال و موثر وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن در محل پروژه نیز موجب شد از آغاز دولت چهاردهم، موانع پیشرفت پروژه با سرعت بیشتری رفع شود.

مین روبی و پاکسازی مسیر راه‌آهن شلمچه – بصره

مشاور پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره با اشاره به عملیات مین روبی و پاکسازی مسیر شلمچه – بصره گفت: این عملیات از مهرماه ۱۴۰۲ آغاز شد که بدلیل طولانی شدن روند واگذاری اعتبار، قرارداد آن در شهریور ماه ۱۴۰۳منعقد شد.

پرپینچی با بیان اینکه از مهر ماه ۱۴۰۲ تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۳، حدود ۳.۵ کیلومتر از طول مسیر و با عرض ۵۰ متر، مین روبی و پاکسازی شد یادآور شد: بخش عمده ای از مین ها و مواد منفجره مکشوفه بدلیل عدم هماهنگی بین دو کشور، امحاء نشده بود که این موضوع موجب توقف عملیات شد.

وی گفت: اصرار طرف عراقی برای مین زدایی به عرض ۲۰۰ متر توسط ایران و انجام این امور توسط شرکت پیمانکار مورد تأیید محیط زیست کشور عراق، موجب بروز اختلاف در این پروژه شده بود که با پیگیری های انجام شده بین راه‌آهن و سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد و کنسولگری ایران در شهر بصره و همچنین مذاکرات انجام شده بین وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر حمل و نقل عراق، موارد اختلافی رفع شد.

پرپینچی افزود: بر اساس توافق صورت‌گرفته، مقرر شد تأمین اعتبار ادامه عملیات مین روبی تا عرض ۲۰۰ متر بر عهده طرف عراقی و اجرای آن توسط پیمانکار ایرانی باشد.

مشاور پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره افزود: با تلاش شبانه روزی متخصصان کشورمان و افزایش جبهه های کاری و توان تجهیزاتی، عملیات مین‌روبی و پاکسازی مسیر خط آهن شلمچه – بصره به طول ۱۲ کیلومتر و عرض ۶۰ متر، قبل از زمان پیش بینی شده به صورت ۱۰۰ درصدی به اتمام رسید.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص ادامه عملیات از کیلومتر ۱۲ تا ۱۶، در سالهای گذشته مین زدایی از طرف دولت عراق انجام شده است و نیاز به مین روبی ندارد.

-----
----------------