×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳

«ستار هاشمی» امروز (شنبه) در آیین افتتاح هفته جهانی فضا در پژوهشگاه فضایی با بیان اینکه حضور پرشکوه مردم در نماز جمعه روز گذشته و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی را گرامی می‌دارم، افزود: وعده «صادق ۲» اقدامی اقتدار آفرین برای کشور بود که توسط نیروهای مسلح کشور رقم خورد؛ این اقدام نشان داد ادعای رژیم جعلی صهیونیستی توهمی بیش نیست و هیمنه پوشالی آنان در هم شکست.

نخبگان را به ماندن در کشور تشویق کنیم

عضو کابینه دولت چهاردهم بیان‌داشت: یکی از موضوعاتی که در برنامه پیشنهادی خود به مجلس ارائه دادم، تمرکز و توسعه صنعت فضایی است. صنعت فضایی حداقل ۲ وجه مهم دارد؛ یکی بخش اقتداری و دیگری اقتصادی که هر ۲ را باید در کنار یکدیگر مدنظر قرار داد.

وی ادامه‌داد: اگر به هر کدام از آن‌ها توجه کنیم یک زیرساخت پایه‌ای و مهمی به نام نیروی انسانی دارد که مهم‌ترین رکن توسعه این صنعت حفظ و نگهداشت نیروی انسانی است. یکی از مسائلی که باعث شد از آقای «سالاریه» رئیس سازمان فضایی ایران درخواست کردم در ادامه مسیر به دولت چهاردهم کمک کند تعامل و اعتقاد وی به بخش خصوصی است.

وزیر ارتباطات خاطرنشان‌کرد: حوزه اثرگذاری صنعت فضایی به شدت متنوع و وسیع است و علوم مختلفی را از علوم پایه تا علوم مهندسی در برمی‌گیرد. هفته گذشته دقایقی را در کنار رتبه‌های تک‌رقمی کنکور ریاضی بودیم و قول دادیم ظرفیت‌هایی که در وزارت ارتباطات وجود دارد را در اختیار آنان قرار خواهیم داد تا هم با مسائل کشوری آشنا شوند و هم از همین ابتدا ذهن‌شان را به حل مشکلات کشور معطوف کنیم؛ باید آن‌ها را به ماندن ترغیب کنیم.

نقش صنعت فضایی در تحقق دولت الکترونیکی

هاشمی تصریح‌کرد: تحقق دولت الکترونیک موضوعی است که آحاد ملت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اما با وجود اقداماتی که انجام شده مردم آن را به خوبی لمس نمی‌کنند.

وی توضیح‌داد: برای تحقق دولت الکترونیک سه رکن هویت‌بخشی به افراد، هویت‌بخشی کسب و کار و مدیریت سرزمین را باید در نظر گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان‌کرد: مدیریت سرزمین یکی از موضوعات مهمی است که با وجود تلاش‌های زیاد در کشور، دستاوردهایی در تراز جمهوری اسلامی نداشته است.

وی ادامه‌داد: بحث «حدنگاری» یکی از موضوعاتی است که صنعت فضایی به شدت می‌تواند در این خصوص کمک‌کننده و راهگشا باشد. استفاده از ظرفیت ماهواره «خیام»، تعیین تکلیف اراضی ملی، کشاورزی، روستایی و شهری کشور به شدت می‌تواند کمک کند تا به این سوال پاسخ دهیم که چه کسی، در چه مکانی، چه کاری انجام می‌دهد؟

هاشمی تاکید کرد: پاسخ به این سوال باعث هدفمند شدن ارائه خدمات به شهروندان می‌شود و بدون داده موثق نمی‌تواند صحبت از حکمرانی کرد.

وزیر ارتباطات افزود: بحث حکمرانی یکی از دغدغه‌های جدی همه حاکمیت‌ است. داده‌های ما نیاز به تکمیل داد و تکمیل آن به کمک استفاده‌ حداکثری از فناوری ممکن می‌شود.

افزایش هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف کشور

وی درباره هم افزایی و ضرورت آن، گفت: گاهی اوقات اقداماتی در کشور انجام می‌شود، اما از آنجایی که هم افزایی بین دستگاه‌ها وجود ندارد باعث می‌شود همگی به شکل جزیره‌ای دنبال شوند؛ بر این اساس باید به مساله هم افزایی توجه ویژه کرد.

هاشمی خاطرنشان‌کرد: محققین و کنشگران این عرصه باید با یکدیگر هم‌افزایی و تبادل دانش داشته باشند تا بتوانیم به سمت عمیق‌تر شدن دانش این حوزه قدم برداریم. این انتظاری است که محقق شدن آن دور از دسترس نیست. باید به کار تیمی و هدف مشترک که تثبیت جایگاه در مدار لئو و دسترسی قدرتمندانه به مدار ژئو است باور داشته باشیم.

وی افزود: همیشه در بحث تخصیص منابع با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، اینکه مسیر راه چیست و باید چه اولویت‌هایی را درنظر گرفت موضوعی است که باید به آن بپردازیم. توسعه متوازن را می‌پسندیم و مدنظر قرار می‌دهیم اما محدودیت‌ها و اولویت‌ها نیز باید با دقت بررسی شوند. / ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

-----
----------------