به گزارش رویداد جدید، شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) یکی از شرکتهای مطرح در حوزه حملونقل کشور است که مسئولیت احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در غرب بندر شهید رجایی را به مدت ۳۳ سال در دست اقدام دارد.
به منظور بررسی وضعیت کنونی پروژههای این شرکت، به سراغ محسن نادری، مدیرعامل این مجموعه رفتیم که متن مصاحبه با ایشان را در ادامه میخوانید.
در مورد عملکرد شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) توضیحاتی ارائه بفرمایید.
شرکت هیمکو در سال ۱۳۹۶ با هدف ساماندهی لجستیک ریلی، جادهای و دریایی برای شرکتهای معدنی و تعامل با بندر شهید رجایی تأسیس شد. پس از دو سال مطالعات تخصصی، در سال ۱۳۹۸ قراردادی ۳۳ ساله با سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران برای سرمایهگذاری و احداث این پایانه منعقد شد. مطابق این قرارداد، هیمکو پس از تکمیل پروژه تا ۳۳ سال بهرهبرداری از آن را بر عهده خواهد داشت.
این پروژه با هدف ایجاد یک پایانه مکانیزه ریلی، تسهیل لجستیک مواد معدنی و کاهش هزینههای حملونقل سنتی طراحی شده است. این پایانه نقش مهمی در بهبود فرآیندهای لجستیکی و ارتقای ظرفیت حملونقل کشور خواهد داشت.
لطفا در مورد فازهای اجرای پروژه ساخت بزرگترین اسکله بارگیری مواد فله معدنی به صورت مکانیزه توضیح دهید.
مطالعات اولیه پروژه «ساخت بزرگترین اسکله بارگیری مواد فله معدنی به صورت مکانیزه در ایران» در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید و از سال ۱۴۰۲ مطالعات مهندسی و اجرای طرح آغاز شد. اکنون، پس از نزدیک به یک سال فعالیت جدی، پروژه ۱۲ درصد پیشرفت کرده است. انتظار داریم فاز کوتاهمدت آن تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهرهبرداری برسد.
در فاز اول این پروژه، اراضی ۴۰ هکتاری تخصیصیافته به پایانه، به انبارهایی برای ذخیرهسازی و بارگیری مواد معدنی تبدیل خواهد شد و با اخذ مجوزهای لازم و ایجاد دیوارهای گمرکی، به بندر شهید رجایی متصل میشوند. زیرساختهای ریلی و جادهای نیز در حال احداث هستند و سال آینده خطوط ریلی به این پایانه متصل خواهد شد. همچنین، ۳۰ هکتار زمین از طریق استحصال به اراضی موجود اضافه میشود. با پایان فاز کوتاهمدت در زمان مقرر و اجرای موفق فازهای بعدی، این پروژه به یکی از پروژههای کلیدی در حوزه لجستیک ریلی و بندری کشور تبدیل خواهد شد.
این پروژه در سه دوره کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت اجرا خواهد شد. در دوره کوتاهمدت، اراضی تخصیصیافته به پایانههای گمرکی مجهز متصل به بندر شهید رجایی تبدیل خواهند شد.
در دوره میانمدت، توسعه اراضی تا حدود ۷۱ هکتار با استحصال از دریا و اتصال خطوط ریلی به پایانهها انجام میشود. همچنین پایانهها به تجهیزات مکانیزه مجهز خواهند شد.
در دوره بلندمدت، انبارها به انبارهای مکانیزه ریلی تبدیل شده و اسکله مکانیزه ساختهشده به این مجموعه افزوده میشود.
در مورد جزئیات اجرای پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در غرب بندر شهید رجایی توضیحاتی ارائه بفرمایید.
پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی با هدف افزایش ظرفیت ریلی و بندری بندر شهید رجایی طراحی شده و قرار است با اجرای این پروژه سالانه ۱۰ میلیون تن به ظرفیت بندری این منطقه اضافه شود. همچنین، احداث یک شانتینگ یارد ریلی، تجهیزات تخلیه و بارگیری مکانیزه و یک اسکله اختصاصی از دیگر بخشهای این پروژه است.
با بهرهبرداری نهایی از این پروژه، فرایندهای حملونقل و بارگیری که پیشتر به روشهای سنتی انجام میشد، به شیوهای کاملاً مکانیزه تبدیل خواهد شد. این تغییر موجب کاهش زمان بارگیری کشتی از ۱۵ روز به ۵ روز خواهد شد و ظرفیت بارگیری به بیش از سالانه ۱۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
این پروژه نهتنها ظرفیت بندر شهید رجایی را ارتقا خواهد داد، بلکه تاثیر بسزایی در کاهش هزینهها و زمان عملیات بندری خواهد داشت و نقشی کلیدی در توسعه صنعت حملونقل کشور ایفا خواهد کرد.
فعالیتها در حوزههای مختلف شامل ریلی، ساخت انبارها، لایروبی، اسکلهسازی، طراحی حوزه دریایی و اجرای سازههای عمرانی و تجهیزات مکانیزه در حال انجام است. پیشرفت کنونی پروژه ۱۲ درصد و ارزش سرمایهگذاری آن در مدل غیرتورمی ۱۱ هزار میلیارد تومان است.
این سرمایهگذاری با کاهش هزینههای صنعت حملونقل و آثار مثبت زیستمحیطی و اقتصادی، خسارات سالیانهای که به کشور تحمیل میشود را پوشش خواهد داد.
ضرورت اجرای پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در غرب بندر شهید رجایی چیست؟
سالانه برای هر ۱۰ میلیون تن باری که از طریق جاده به بندر شهید رجایی منتقل میشود، خسارتی معادل ۳۸۰۰ میلیارد تومان در حوزههایی نظیر سوخت، تصادفات و آلودگی محیطزیست، ۴۰۰۰ میلیارد تومان در زیرساختها و ۲۰۰۰ میلیارد تومان در زمینه عدم نفع ناشی از کاهش تجارت وارد میشود. از طرفی، زیرساختهای ریلی موجود از جمله خطوط مبدا در سیرجان، پایانهها، لکوموتیوها و واگنهای خریداریشده نیز تنها با ۳۰ درصد بهرهوری فعالیت میکنند، زیرا امکانات لازم برای بارگیری و بهرهبرداری کامل از ظرفیت آنها وجود ندارد. بنابراین با اجرای چنین پروژه بزرگی، خسارات مستمر و سالیانه کشور کاهش یافته و زمینه برای استفاده بهینه از زیرساختهای ریلی، کاهش هزینههای حملونقل و افزایش ظرفیت تجاری کشور فراهم خواهد شد.
سرمایهگذاران اصلی و شرکتهای ناظر پروژه احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی حمل مواد معدنی در غرب بندر شهید رجایی چه شرکتهایی هستند؟
شرکتهای سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، تجلی، سرمایهگذاری امید، معدنی و صنعتی گلگهر، گهرزمین و چادرملو، سرمایهگذاران اصلی این پروژه هستند که با حمایت مالی و برنامهریزی دقیق، نقش کلیدی در پیشبرد اهداف پروژه ایفا میکنند.
همچنین در حوزه مهندسی و مشاوره، شرکتهایی مانند مهندسین مشاور سازهپردازی ایران، هندسه پارس، طرحآفرینان پارس و فراتحقیق سپاهان در حال همکاری با ما هستند.
همچنین در حوزه محیطزیست، شرکتهای مهندسین مشاور بهبودگستر پایدار و زرکشت پایدار بر جنبههای زیستمحیطی پروژه نظارت دارند.
همچنین در حوزه ریلی، با شرکت گهرترابر سیرجان همکاری میکنیم که مسئولیت بهرهبرداری از ۳۰ واگن حمل بار پروژه را بر عهده دارد.
امیدواریم در سال آینده، گروههای کاری بیشتری به پروژه ملحق شوند و فعالیتها در حوزههای مختلف توسعه یابد. این پروژه یک گام مهم در جهت تلفیق ظرفیتهای راهآهن، بنادر و صنایع معدنی است و با کاهش موانع اجرایی، به دستاوردهای بزرگی برای صنعت کشور منجر خواهد شد.
با چه چالشها و محدودیتهایی در مسیر اجرای این پروژه طی سالیان اخیر مواجه بودهاید؟
این پروژه یک فعالیت بینرشتهای است که در نقطهای با چالشهای فراوان نظیر بندر شهید رجایی اجرا میشود. تضاد منافع و تعدد ذینفعان، لزوم افزایش هماهنگی و حذف بروکراسی اضافی را به اولویتهای پروژه تبدیل کرده است. با این حال، تعاملات اخیر بهویژه در هشتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته به بهبود روند هماهنگی و تسریع اقدامات کمک کرده است.
در این پروژه با شرکتهای دانشبنیان نیز همکاری دارید؟
شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) خود فعالیتهای نوآورانه دارد. این شرکت در پارک علم و فناوری اصفهان مستقر است و در حال حاضر نیز در حال برنامهریزی برای تبدیل شدن به یک شرکت دانشبنیان هستیم.
ازطرفی، در این شرکت همکاریهایی را با شرکتهای دانشبنیان داریم و قصد داریم در ادامه، فعالیتهای مرتبط با پروژه را بیشتر به این مسیر هدایت کنیم. البته بخشی از این پروژه که به امور عمرانی و ساختوساز مرتبط است، توسط پیمانکاران تخصصی انجام میشود، اما در حوزههایی که نیاز به تکنولوژیهای پیشرفته و فعالیتهای دانشبنیان وجود دارد، همکاری نزدیک داریم و این تعامل را گسترش خواهیم داد.