به گزارش رویداد جدیدبه نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، استفاده از همراهبانک به دلیل سهولت دسترسی نسبت به دیگر درگاههای الکترونیک بانکی رواج زیادی میان مشتریان شبکه بانکی پیدا کرده است. امکان ذخیره پسورد و یا ورود با استفاده از کاربردهای بیومتریک همچون اثر انگشت سبب شده تمایل به استفاده از همراه بانک میان مشتریانی که از خدمات غیرحضوری بانکی استفاده میکنند، در سالهای اخیر افزایش یابد. در عین حال با توجه به اهمیت رعایت توصیههای امنیتی برای استفاده از درگاههای الکترونیک پرداخت بانکی، مرور بر توصیههای امنیتی استفاده از همراهبانک نیز ضروری است.
همراهبانک نرمافزاری است که روی تلفن همراه مشتریان بانکی نصب میشود و طیف متنوعی از خدمات بانکی شامل اطلاع از موجودی و گردش حساب، انتقال وجه، پرداخت قبوض و … را بدون نیاز به حضور کاربران در شعب، به آنها ارائه میدهد.
کلیدیترین نکته این است که مشتریان بانکی هرگز نباید نرمافزار همراهبانک خود را از سایتهای غیرمعتبر و یا پست الکترونیک دریافت کنند. بهترین مسیر دریافت همراهبانک به صورت مستقیم از روی سایت اختصاصی بانک مربوطه و یا لینکهای مربوط به فروشگاههای عرضه نرمافزارهای تلفن همراه معرفی شده در سایت بانک است.
همچون هر رمز دیگری، کاربران همراه بانک به هیچ وجه نباید رمزهای مربوط به ورود به نرمافزار همراه بانک را در اختیار دیگران قرار دهند و حتی تغییر این رمزها در فواصل زمانی میتواند امنیت حساب آنها را ارتقا دهد.
در صورت مفقود شدن یا سرقت گوشی و یا سیمکارت تلفن همراه، کاربران همراهبانک باید بلافاصله نسبت به غیرفعالسازی همراهبانک اقدام کنند.
کاربران همراه بانک باید پیش از واگذاری گوشی تلفن همراه خود ابتدا گزینه بازگشت به تنظیم اولیه را انتخاب و برنامه را از روی گوشی خود حذف کنند. با این اقدام همه اطلاعات حسابهای ثبت شده و نیز پیامهای دریافتی روی گوشی از بین خواهد رفت. همچنین توصیه میشود در زمان نصب نسخه جدید همراه بانک، ابتدا نسخه قبلی از روی گوشی تلفن همراه حذف شود.
تجهیز تلفن همراه به نرمافزار آنتیویروس به روز نیز نقش مهمی در ارتقای امنیت همراهبانک دارد؛ همچنین بهروز رسانی مستمر نرمافزار همراهبانک میتواند در این زمینه موثر باشد.
کاربران همراهبانک باید آگاه باشند که بانکها هرگز اطلاعات محرمانه فردی همچون مشخصات شناسنامهای، کد ملی، اطلاعات مربوط به حساب یا کارت بانکی و همراهبانک را از طریق تلفن، ایمیل و پیامک درخواست نمیکنند و در صورت رخداد این مورد، باید ضمن خودداری از پاسخ به چنین درخواستهایی مراتب را با بانک مربوطه در میان گذاشته و یا به پلیس فتا اطلاع دهند.
به کاربران درگاههای الکترونیک بانکها توصیه میشود از انتخاب رمزهای مشابه برای کارتها و سامانههای بانکی خود خودداری کنند.
https://rooydadejadid.ir/?p=21003