×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : دوشنبه, ۵ آذر , ۱۴۰۳
افزایش ۲۰ درصدی کیفیت محصولات مرکب در نورد سرد فولاد مبارکه

به گزارش رویداد جدید به نقل از ایراسین، محسن زارع در تشریح بخش‌های مختلف خطوط نهایی ناحیه نورد سرد و اهمیت عملکرد هریک از این بخش‌ها گفت: خطوط نهایی شامل چهار خط اصلاح، دو خط برش و یک خط برش نواری است که مهم‌ترین اهداف آن‌ها عبارت‌اند: بازرسی سطوح کلاف، حذف موج ورق و بهبود صافی سطح ورق، برش کناری جهت یکنواخت کردن عرض در حد تلورانس موردنیاز، قطع قسمت‌های معیوب و یا دارای عیوب غیرممتد، قطع قسمت‌های غیریکنواخت ضخامتی (بیشتر از تلورانس مجاز)، روغن‌کاری سطح ورق، تقسیم کلاف به کلاف‌های با تناژ کمتر متناسب با تجهیزات مشتریان و برش کلاف به‌صورت صفحاتی با ابعاد از پیش تعیین‌شده و تبدیل کلاف به بسته‌های ورق.

وی محصول نهایی خطوط نهایی را کلاف و ورق سرد اعلام کرد و ادامه داد: این محصولات در بازار به کلاف و ورق روغنی معروف هستند و عمده کاربردهای آن نیز شامل صنایع خودروسازی، لوازم‌خانگی، صنایع فلزی، فیلترسازی، رادیاتورسازی، تانک و بشکه‌سازی، موتورهای الکتریکی و برخی موارد دیگر می‌شود و پس از طی مراحل تولید در واحد خطوط نهایی، محصولات ناحیه نورد سرد بر اساس کدهای تعریف‌شده، بسته‌بندی و برای مشتریان ارسال می‌گردد.

مدیر محصولات پوشش‌دار و نهایی نورد سرد فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در پی تأکید مدیریت ارشد سازمان بر تولید کلاف نامتقارن و ارتقای کیفیت محصولات در این خط، پروژه سیستم کنترل برش ورق، پس از بررسی و امکان‌سنجی پروژه موتورایز کردن با توجه به اهمیت تولید ورقِ باکیفیت جهت مصارف خاص در کشور در دستور کار قرار گرفت. در ادامه کار، تیمی متشکل از کارشناسان بخش‌های مکانیک، برق و PLC در بازه زمانی بسیار کوتاهی توانستند بدون ایجاد توقف طولانی‌مدت در خط، پروژه سیستم کنترل برش را با بهترین کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آغاز کنند و پس از گذشت کمتر از یک ماه به انجام برسانند.

رئیس خطوط نهایی نیز در همین زمینه گفت: یکی از گام‌های بزرگی که برای نیل به این هدف برداشته شد موتورایز کردن سیستم کنترل برش خط اسلیتر بود که این کار با همت و خرد جمعی حاصل گردید. با انجام این پروژه، بهبود ۲۰ درصدی در کیفیت برش ورق حاصل شد و نیاز به دوباره‌کاری کلاف برای رفع عیب موج به میزان زیادی تقلیل یافت. همچنین با افزایش ۲۰ درصدی سرعت خط، عملاً زمان توقفات اضطراری جهت رفع عیوب به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرد.

رامین خاکساری با تأکید بر اینکه این کار برای اولین بار در کشور انجام شده است، ادامه داد: بزرگ‌ترین چالش در زمان اجرای این قبیل پروژه‌ها احتمال عدم هماهنگی و یکپارچگی در سیستم برق و PLC خط است که خوشبختانه با همت همکاران تولید و تعمیرات، این هماهنگی و اجرا با نظم و مدیریت چشمگیری حاصل شد و هیچ مشکلی در سیستم برق و PLC خط ایجاد نگردید.

محسن زارع، مدیر محصولات پوشش‌دار و نهایی نورد سرد تأکید کرد: دست‌یابی به این هدف در شرایطی که تحریم‌ها مانع بزرگی برای صنعت فولاد و به‌خصوص ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه محسوب می‌شود و در راستای اهداف سازمان و لبیک به منویات مقام معظم رهبری در سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» محقق گردید.

وی در پایان این موفقیت را مرهون تلاش کارکنان خطوط نهایی، واحدهای پشتیبانی و گروه فنی تولید دانست و از ایشان قدردانی کرد.

-----
----------------