×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳
آمار،عملکرد و رکوردهای واحد خرید مواد اولیه و فروش در فولاد سنگان

به گزارش رویداد جدید به نقل از خبرنگار روابط عمومی‌فولاد سنگان، حمید میری “مدیر خرید مواد اولیه و فروش محصولات” فولاد سنگان در خصوص شرح فعالیت ها، ‌وظایف و ماموریت های واحد خرید مواد اولیه و فروش محصولات گفت: محصول اصلی تولیدی شرکت گندله است که فرآیند تولید و کیفیت این محصول تحت تاثیر کیفیت مواد اولیه است. طبیعی است که کیفیت مواد اولیه بیش از فرآیند تولید و فرآوری در گندله‌سازی مؤثر است. بنابراین مقرر گردید خرید مواد اولیه و فروش محصولات شرکت در حوزه اختیارات یک واحد باشد و ما از طریق برنامه ریزی و تامین مواد اولیه با کیفیت برای واحد کنسانتره‌سازی به فرآیند تولید کنسانتره و نهایتاً تولید گندله مرغوب و با کیفیت کمک کنیم. واحد فروش در واقع ذی نفع عملیات خریدمواد اولیه است و هر چقدر کیفیت را در مواد اولیه محقق نماییم به طور غیر مستقیم خودمان در واحد فروش منتفع خواهیم شد. زیرا منجر به افزایش درآمد و افزایش رضایت مشتریان خواهد شد.

میری در خصوص شناسایی بیشتر واحد خرید مواد اولیه و فروش محصولات گفت: در حال حاضر این واحد شامل دو حوزه خرید مواد اولیه، که کل مواد اولیه و افزودنی‌های تولید کنسانتره و‌ گندله را تامین می‌کند و حوزه فروش محصول که همانطور که از اسمش پیداست، اصلی ترین ماموریت آن، فروش گندله است و تمامی‌عملیات منجر به درآمد در این حوزه انجام می‌شود.  همچنین ماموریت اصلی حوزه فروش، طبق استراتژی کلان سازمان؛ ارسال محصول و تامین نیاز هلدینگ فولاد مبارکه است، مگر در مواردی که بدلیل تولید مازاد بر نیاز گروه، از طرق مختلف از جمله، عرضه در بورس یا فروش خارج از بورس، نسبت به فروش بخشی از محصول تولیدی اقدام می‌گردد. وی با اشاره به آمادگی واحد برای صادرات محصولات فولاد سنگان گفت: زیرسیستم ها و اسناد مورد نیاز جهت برگزاری مزایده و انعقاد قراردادهای خارجی تامین شده و با توجه به برگزاری دو مرحله مزایده فروش صادراتی در سال قبل، بازاریابی مناسبی در این خصوص صورت گرفته است؛ لذا در صوررت نیاز و صدور مجوزهای لازم ، در زمان ثبات در بازار خارجی و اطمینان از حاشیه سود مناسب، می‌توانیم نسبت به صادرات محصول اقدام نماییم. میری افزود؛ صادرات محصول ضمن درآمدزایی به تامین منابع ارزی برای پروژه ها و خریدهای توسعه ای کمک خواهد نمود.

میری در خصوص ماموریت ها، برنامه ها و میزان تحقق در واحد خرید مواد اولیه و فروش محصولات گفت: مهم ترین کالایی که تامین می‌شود سنگ مورد مصرف واحد کنسانتره‌سازی است. در زمانی که مطابق ظرفیت اسمی‌برنامه‌ریزی تولید کنسانتره صورت گیرد، سالیانه یازده میلیون تن کلوخه سنگ‌آهن مورد نیاز است که از طریق منبع اصلی آن یعنی معدن دولتی تامین می‌شود. حساسیت هایی در تامین کلوخه سنگ آهن وجود دارد که از جمله آن تامین به موقع و رساندن کلوخه در زمان مناسب است. در کنار آن رعایت نسبت آنومالی‌های مختلف که در معدن دولتی وجود دارد نیز بسیار مهم و بر کیفیت کنسانتره تولیدی اثرگذار است.

میری در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین افزودنی‌هایی که واحد خرید مواد باید تامین کند و گندله‌سازی‌ها به آن نیاز دارند، بنتونیت است. در این زمینه استراتژی مناسبی اتخاذ شده و شرکت آتیه فولاد سنگان که ماموریت اصلی آن تامین افزودنی‌های تولید فولاد سنگان است، ضمن تامین نیاز شرکت به ماده بنتونیت، با توسعه خطوط گلوله فلزی آسیاب وارد فاز تامین گلوله آسیاب برای واحد کنسانتره‌سازی هم شده است. این اقدام بسیار موثر بود، زیرا منابع تامین بنتونیت محدود و تامین و انتقال آن بدلیل ماهیت بنتونیت با دستگاه بونکر صورت می‌گیرد که در برخی از مواقع چالش‌ساز است. لذا تامین این کالای گلوگاهی از طریق آتیه فولاد بسیار به مجموعه فولاد سنگان کمک کرده و ریسک تامین را کاهش داده است.

وی در مورد میزان تحقق برنامه‌های خرید مواد اولیه سال گذشته گفت: نسبت به نیاز مجموعه تحقق صددرصدی داشته‌ایم. به دلیل تغییر تناژ تولید، میزان نیاز نیز تغییر کرد ولی این واحد توانست خود را با شرایط و نیازهای جدید وفق دهد و برنامه را محقق نماید.

میری در خصوص اهداف واحد خرید مواد اولیه و فروش محصولات در سال ۱۴۰۳ افزود: در سال ۱۴۰۳ بنا بر ماموریتی که برای سازمان تعریف شده است برنامه ریزی نموده‌ایم. از آنجا که تامین پایدار نیاز گروه فولاد مبارکه مأموریت اصلی ماست، تخصیص سهمیه توسط فولاد مبارکه اعلام می‌شود که این عدد معادل برنامه فروش ما خواهد بود. میری عنوان داشت: امسال بنا بر این است که کل برنامه تولید پنج میلیون تنی را به شرکت‌های عضو گروه ارسال نماییم.

مدیر فروش فولاد سنگان ادامه داد؛ تمام تلاش بر این است که کل ۵ میلیون تن برای شرکت‌های عضو گروه ارسال شود.

میری در خصوص مهمترین چالشهای فروش محصولات در بازار پاسخ داد: بیشترین مشکلات مربوط به سال ۱۴۰۲ بود هرچند که تبعات تصمیمات و اتفاقاتی که در زمینه تعرفه‌های صادراتی و سهمیه‌بندی انرژی افتاد همچنان دامنگیر بعضی شرکت‌ها است، ولی فولاد سنگان با برنامه‌ریزی مناسب توانست شدت اثر آنها را تا حدی کاهش دهد

وی درمورد رکوردهای اخیر در حوزه تحویل محصول گفت: آخرین رکوردی که در مورد حمل ریلی محصولات ثبت شد مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری است که از ۱۴۶۳۵ تن در سال ۱۴۰۲ به ۱۷۴۰۸ تن در روز بیست و سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ ارتقاء یافت. هچنین کورد مجموع فروش روزانه کنسانتره و گندله در دومین روز از خردادماه به عدد درخور توجه ۲۹۴۱۲ تن بهبود یافت. رکورد پیشین مربوط به دی ماه و برابر با ۲۶۶۲۰ تن بوده است.

ارسال قریب به ۳۰هزار تن محصول طی یک روز کاری نشانگر ظرفیت‌های مناسب شرکت در زمینه تحویل محصول ذیربط می‌باشد. همچنین برنامه فروش فروردین ماه به میزان ۱۰۳ درصد محقق شده و افزایش ۵۲ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل دارد. بر این اساس حمل ۴۲۵۰۰۰ تن گندله در فروردین ۱۴۰۳صورت گرفت در حالی که کل حمل در فروردین سال قبل ۲۷۹۰۰۰ تن بود و میانگین حمل روزانه محصولات شرکت در فروردین سال جاری؛ (مجموع کنسانتره و گندله) به ۱۴۵۱۵ تن شامل ۱۳۷۰۸ تن گندله و ۲۸۰۷ تن کنسانتره رسیده است. میری افزود برنامه حمل کنسانتره ۸۳ درصد در فروردین محقق شد زیرا کنسانتره محصول میانی ما است و در واقع ماموریت ما فروش آن نیست که بنابر شرایط و اقتضائات تولید نسبت به فروش آن اقدام می‌کنیم.

میری اظهار داشت: نگه داشتن حد پایداری خرید مواد اولیه از وظایف مهم این واحد است و توانسته‌ایم به بهترین نحو، حد مطلوب این شاخص استراتژیک را حفظ نماییم و متناسب با نیازی که معاونت بهره‌برداری اعلام نموده است مواد اولیه مورد نیاز را تأمین کردیم به گونه‌ای که در برخی مواقع از برنامه تعیین شده پیشی گرفته‌ایم.

-----
----------------