عبور از تولید سنتی و تبدیلشدن به یک «بازیگر راهبردی»، مرز میان یک واحد صنعتیِ صرف با پیشرانِ اقتصاد ملی است؛ جایگاهی که فولاد مبارکه با تسلط بر زنجیره ارزش، تنظیم هوشمندانه بازار و تضمین امنیت تأمینِ صنایع پاییندستی، آن را به ستون فقرات توسعه صنعتی ایران تبدیل کرده و از یک بنگاه اقتصادی به نهادی با مأموریت ملی ارتقا داده است.
سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، به همراه جمعی از مدیران این گروه با حضور در بازار بزرگ آهن تهران(آهنمکان)، از نزدیک وضعیت خرده فروشی محصولات فولادی را بررسی کرد و با فعالان این صنف به گفتوگو پرداخت.
وزیر صمت با تأکید بر پایداری زنجیره تولید فولاد کشور اعلام کرد تأمین نیاز صنایع در حوزه فولاد، ورق خودرو و میلگرد بدون نگرانی در حال انجام است و ظرفیت تولید شمش فولادی کشور همچنان بالاتر از نیاز داخلی قرار دارد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی گفت: تولید فولاد ایران در سال گذشته با رشد بیش از ۷ درصدی به بیش از ۳۲ میلیون تن رسید و مصرف ظاهری فولاد کشور نیز بیش از ۲۴ میلیون تن برآورد میشود.
در روزهای گذشته، طی برنامهای در شبکه سه صدا و سیما با حضور مصطفی طاهری، نماینده زنجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وضعیت صنعت فولاد ایران پس از جنگ تحمیلی سوم، نکاتی مطرح شد که واکنش دکتر مهدی محمدی رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی را درپی داشت. دکتر مهدی محمدی طی یادداشتی نوشت: «متاسفانه در این برنامه صداوسیما، توسط عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهارنظرهای نسنجیده و خطاهای فاحش کارشناسی مطرح شده که نمیتوان از آنها بهسادگی گذشت». متن کامل یادداشت رئیس انجمن فولاد آلیاژی به این شرح است:
به سرانجام رسیدن این طرح زیرساختی مهم که از سوی شهروندان به عنوان #جاده_امید از آن یاد می شود، به عنوان یکی از مهمترین طرح های مسئولیت اجتماعی و توسعه محور، مورد تاکید مدیریت فولاد سنگان بود. برنامه ریزی های دقیق و فنی مهندسی توسط مهندسین جوان فولاد سنگان، با حمایت کلیه ارکان این شرکت و نهادهای شهرستان، با وجود چالشها سرانجام تکمیل و به ثمر نشست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توسعه ظرفیت صنایع مادر پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: سیاستهای ارزی باید همسو با سیاستهای صنعتی و تجاری باشد.
وزیر صمت با تاکید بر اینکه بایستی سرمایهها و تسهیلات به سمت تولید هدایت شود، گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی نیازمند نقدینگی هستند تا بتوانند خطهای تولید را احیا و استمرار بخشند.
دکتر مهدی محمدی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی در گفتوگو با پترومتالز اظهار داشت: اخیراً انجمن جهانی فولاد (وُرلد استیل) در گزارشی ادعا کرده که ویتنام در ۳ ماهه نخست سال جاری میلادی با تولید ۶.۴ میلیون تن فولاد در جایگاه دهم تولید فولاد دنیا ایستاده و جایگاه ایران را تصاحب کرده است. این گزارش «وُرلد استیل» به هیچ درست نیست؛ چرا که طبق آمارهای دقیق انجمن فولاد آلیاژی که با آمارهای سایر نهادهای رسمی در کشور همخوانی دارد، ایران در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۴ که تقریباً با دوره سه ماهه نخست ۲۰۲۶ مقارن است، ۷ میلیون و ۲۶۰ هزار تن فولاد تولید کرده که ۸۶۰ هزار تن بیشتر از تولید اعلامی برای ویتنام است. بنابراین، ایران همچنان بر سکوی دهم تولید فولاد دنیا قرار دارد.
مدیرعامل گروه سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (هلدینگ صباانرژی) گفت: پروژه احیاء ۲ صبا فولاد خلیج فارس، پروژه ای عظیم است که روند اجرای آن به خوبی پیش می رود و امیدواریم به موقع نیز به بهره برداری برسد.
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار سال ۱۴۰۴ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس حجم تولید فولاد ایران با وجود تشدید محدودیتهای انرژی اما به دلیل مدیریت بهینه و ورود ظرفیتهای جدید هم در حوزه تولید و هم در حوزه خودتامینی انرژی توسط فولادسازان، افزایش ۶٫۲ درصدی را به ثبت رساند. بدین ترتیب تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۴ به ۳۲٫۱ میلیون تن یعنی برابر با میزان تولید سال ۱۴۰۲ رسید. حجم تولید کل محصولات فولادی کشور در سال ۱۴۰۴ اما روند معکوس داشت و افت ۱٫۸ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که آهن اسفنجی بیشترین رشد تولید در میان محصولات زنجیره فولاد با رشد ۱۶ درصدی را به ثبت رساند اما در بالادست زنجیره فولاد، تولید گندله و کنسانتره سنگ آهن در همان سطوح سال گذشته باقی مانده است.
آمار جدید انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از رشد ۶.۲ درصدی تولید فولاد میانی در سال ۱۴۰۴ حکایت دارد که با وجود محدودیتهای انرژی، اما با مدیریت تولید و در سایه دو جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان (تنها طی یک سال) محقق شده ، با این حال آمارها حاکی از آن است که در بخش مقاطع طویل فولای نیازمند تولید بیشتر هستیم.
معاون بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به شرایط صنعت فولاد اعلام کرد: با وجود برخی تنشها در بخش عرضه، وضعیت بازار فولاد کشور به سمت بحران نخواهد رفت و صادرات محصولات فولادی نیز همچنان ادامه دارد.
وزیر صمت با اشاره به حمله روز گذشته به شرکت فولادمبارکه که منجر به تخریب دو واحد نیروگاهی و آسیب به بخشهایی از خطوط تولید شد، بر عزم جدی دولت برای بازسازی سریع و ازسرگیری تولید تأکید کرد.
پیام دکتر سعید زرندی مدیرعامل فولاد مبارکه در پی حمله آمریکایی_صهیونی به بخشی از واحدهای این کارخانه به شرح زیر منتشر شد:
به گزارش رویداد جدید به نقل از روابط عمومی فولاد سنگان ؛ علی رسولیان، مدیر عامل فولاد سنگان بیان کرد: فولاد سنگان در حال حاضر با ظرفیت تولید ده میلیون تن گندله و کنسانتره آهن، بزرگترین شرکت صنعتی معدنی شرق ایران است که نقش مهم و تاثیر گذاری در تولید فولاد و توسعه کشور ایفا […]
در نخستین روز سال ۱۴۰۵ سعید زرندی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه طی تماسی با کارکنان و کارگران شرکت فولاد سنگان به گفتگو پرداخت.
طی ۱۱ ماه امسال، حجم تولید کل محصولات فولادی کشور نسبت به مدت مشابه پارسال ۲.۸ درصد و حجم تولید فولاد میانی ۱۰.۷ درصد افزایش داشته است.
هفتم اسفندماه سال ۱۳۸۵ نقطه عطفی در تاریخ بورس اوراق بهادار تهران و صنعت فولاد کشور بود؛ روزی که سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد معاملاتی «فولاد» بهعنوان چهارصدوسیوپنجمین نماد بورسی وارد تالار شیشهای شد. این عرضه در آن زمان بزرگترین عرضه اولیه در بازار سرمایه محسوب میشد و علاوه بر جذب قابلتوجهی از نقدینگی، نقش مهمی در تعمیق بازار سرمایه و تقویت شفافیت اطلاعات و پیشبرد سیاستهای خصوصیسازی در کشور داشت. از آن زمان تاکنون نماد «فولاد» به یکی از نمادهای کلیدی و بنیادی بازار سرمایه تبدیل شده و نقش مؤثر این سهام در شاخص کل بورس تهران، بهواسطه نقدشوندگی بالا و بازدهی مناسب، موجب شده همواره مورد توجه سهامداران بازار سرمایه قرار داشته باشد .
در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی کاشان که به دعوت از ایمیدرو و با حضور رئیس و نائب رئیس هیئتمدیره ، مشاور ارشد تکنولوژی و مدیر ارتباطات فولاد کویر برگزار شد، در حوزه توسعه صنایع پایین دستی زنجیره تولید فولاد گفتگو و تبادل نظر صورت گرفت.
در راستای تبیین اقدامات اجرایی و نمایش آخرین وضعیت پیشرفت پروژه فولاد کردستان، ویدئویی از مراحل اجرایی، فعالیتهای عمرانی و زیرساختی این طرح تهیه و منتشر شد.
در شرایطی که صنعت کشور با چالشهای ناترازی انرژی و محدودیتهای شبکه سراسری مواجه بود، شرکت فولاد مبارکه در پایان یازدهماهه سال ۱۴۰۴ موفق به ثبت بالاترین میزان رشد تولید در تاریخ بهرهبرداری شرکت نسبت به مدت مشابه در ادوار گذشته شد.
فولاد مبارکه طی سه دهه گذشته با نگاهی مرحلهای و هدفمند، زنجیره ارزش فولاد را از تولید پایه تا توسعه معادن و شرکتهای سرمایهگذاری گسترش داده و امروز به بازیگری یکپارچه از «معدن تا محصول نهایی» تبدیل شده است. تمرکز دههای بر تکمیل حلقههای تولید، توسعه صنایع معدنی و ورود به سرمایهگذاریهای راهبردی، در کنار رشد ۲۶ درصدی فروش، ۲۵ درصدی صادرات و جهش قابل توجه سودآوری، نشان میدهد این گروه مسیر توسعه را بر پایه بهرهوری، تنوع جغرافیایی و تقویت زنجیره تأمین طراحی کرده و جایگاه خود را در سطح ملی و منطقهای تثبیت کرده است.
گزارش تازه ۱۰ ماهه ۱۴۰۴ که از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر شده، در ظاهر از رشد صادرات حکایت دارد؛ رشد ۲۷ درصدی حجم صادرات آهن و فولاد و افزایش ۳۸ درصدی مجموع صادرات کل زنجیره، همراه با عبور ارزش صادرات از ۶.۵ میلیارد دلار و ثبت رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل. اما در دل همین آمار یک نکته نگرانکننده نهفته است؛ رشد ۶۸ درصدی صادرات کنسانتره و ۲۸ درصدی صادرات گندله و رسیدن مجموع صادرات این دو ماده اولیه به حدود ۲۰ میلیون تن، همزمان با کاهش ۱۰ درصدی صادرات مقاطع طویل فولادی، افت ۳۳ درصدی تیرآهن و کاهش ۱۷ درصدی میلگرد شاخه. این ترکیب آماری یک پیام روشن دارد: رشد صادرات، بیش از آنکه ناشی از توسعه محصولات با ارزش افزوده بالا باشد، متکی بر افزایش فروش مواد اولیه است؛ آن هم در شرایطی که تولید فولاد به دلیل محدودیتهای شدید انرژی با افت مواجه شده است.









