مدیرعامل شرکت توانیر در جلسه بررسی طرحهای گذر از اوج بار سال ۱۴۰۵ بر ضرورت تدوین شاخصهای کمّی برای تحقق اهداف ابلاغی و رعایت عدالت در توزیع انرژی تأکید کرد.
معاون برق و انرژی وزارت نیرو از اجرای بسته جدید مشوقهای مدیریت مصرف برق تابستان در بخش خانگی خبر داد و گفت: مشترکان خانگی که مصرف برق خود را حداقل ۱۰ درصد کاهش دهند یا نسبت به نصب سامانههای خورشیدی اقدام کنند، تا ۳۰ درصد تخفیف در بهای برق مصرفی دریافت خواهند کرد.
دکتر مهدی محمدی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی در گفتوگو با پترومتالز اظهار داشت: اخیراً انجمن جهانی فولاد (وُرلد استیل) در گزارشی ادعا کرده که ویتنام در ۳ ماهه نخست سال جاری میلادی با تولید ۶.۴ میلیون تن فولاد در جایگاه دهم تولید فولاد دنیا ایستاده و جایگاه ایران را تصاحب کرده است. این گزارش «وُرلد استیل» به هیچ درست نیست؛ چرا که طبق آمارهای دقیق انجمن فولاد آلیاژی که با آمارهای سایر نهادهای رسمی در کشور همخوانی دارد، ایران در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۴ که تقریباً با دوره سه ماهه نخست ۲۰۲۶ مقارن است، ۷ میلیون و ۲۶۰ هزار تن فولاد تولید کرده که ۸۶۰ هزار تن بیشتر از تولید اعلامی برای ویتنام است. بنابراین، ایران همچنان بر سکوی دهم تولید فولاد دنیا قرار دارد.
با تلاش شبانهروزی متخصصان صنعت برق، عملیات جبران خرابیها و جایگزینی تجهیزات آسیبدیده شبکه برقی ناشی از جنگ رمضان، پیش از فرا رسیدن اوج گرما در حال انجام است تا از افزایش خاموشیها جلوگیری شده و رفاه مشترکان حفظ شود؛ اما ناترازی تولید و مصرف همچنان همکاری جدی مردم در مدیریت مصرف برق را میطلبد.
معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو در حاشیه حضور در چهل و هفتمین شب از تجمعات مردمی از خسارت ۳۵ هزار میلیارد تومانی ناشی از حملات به زیرساختهای برق خبر داد و از صرفهجویی مردم در این شرایط حساس قدردانی کرد.
سرپرست شرکت توانیر با قدردانی از همبستگی مردم ایران در روزهای دشوار و حساس جنگ اخیر اعلام کرد: با وجود آسیبدیدگی بیش از ۲۰۰۰ نقطه از شبکه برق کشور طی حملات دشمن، تلاش شبانهروزی نیروهای عملیاتی صنعت برق موجب شد پایداری شبکه حفظ شده و چراغ خانههای مردم خاموش نشود.
معاون توسعه طرحهای شرکت برق حرارتی گفت: دومین واحد مقیاس متوسط نیروگاه ری به ظرفیت ۴۲ مگاوات تا انتهای فروردین به شبکه سراسری برق کشور متصل میشود.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: علیرغم وقوع سرمای شدید و کاهش محسوس ذخایر نیروگاههای برق آبی کشور نسبت به سال گذشته، پایداری شبکه برق کشور با اتکا به برنامهریزی دقیق، مدیریت بهینه تولید و تقاضا و مدیریت هوشمند شبکه برق کشور حفظ شد.
حبیب پورحسینی، مدیرعامل شرکت نامآوران مهر صنعت فولاد، در آیین افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی سمیرم، این پروژه را نماد موفقیت تجمیع سرمایههای خرد کارکنان فولاد مبارکه و تجربهای شاخص در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر دانست. وی تأکید کرد: با مشارکت حدود ۱۲ هزار نفر، این نیروگاه قادر است برق معادل مصرف ۱۰ هزار خانوار تولید کند، ضمن اینکه موقعیت فنی و اقلیمی منطقه، راندمان تولید را تا ۱۰ درصد بالاتر از نیروگاههای مشابه افزایش داده و الگویی موفق برای توسعه پایدار انرژی پاک در سراسر کشور ایجاد کرده است.
محمدصابر باغخانیپور، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، از افتتاح ۲۲ نیروگاه خورشیدی کوچکمقیاس در مناطق مختلف پایتخت خبر داد و گفت: این نیروگاهها با مجموع ظرفیت ۴۶۱ کیلووات، گام عملی شهرداری تهران در مسیر توسعه انرژیهای پاک، کاهش آلایندههای زیستمحیطی و حرکت به سمت مدیریت پایدار انرژی در شهر تهران محسوب میشوند.
با حضور مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، سیستم اسکادای بومیسازی شده برق این شرکت، روز دوشنبه ۶ بهمنماه سال جاری، تحویل موقت شد و در مدار بهرهبرداری قرار گرفت.
معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر با اعلام واردات ۵۰۷ مگاوات برق از ترکمنستان و ارمنستان گفت: در حال حاضر ۲۰ مگاوات برق به پاکستان و ۳۰ مگاوت به افغانستان صادر میکنیم، صادرات به عراق نیز صفر شده است.
در نیمقرن گذشته، رشد اقتصادی و ارتقای استانداردهای زندگی، موجب افزایش چشمگیر تقاضای انرژی و کاهش محسوس ذخایر فسیلی شده است؛ بهگونهای که برآوردها نشان میدهد این منابع طی ۳۰ تا ۴۰سال آینده بهتنهایی پاسخگوی نیاز جهانی انرژی نخواهند بود.
معاون مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق، تاکید کرد: مصرف سرانه مصرف انرژی در ایران حدودا ۲ برابر میانگین جهانی است؛ اگر تنها مصرف برق را محاسبه کنیم، تقریبا یکسان هستیم اما به دلیل مصرف گاز، تقریبا دو برابر میانگین جهانی مصرف انرژی داریم.
رئیس پایش، ارزیابی، تحلیل انرژی و کربن در اداره مطالعات و مدیریت انرژی و کربنِ مدیریت هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تنها شرکت اصلی زیرمجموعه وزارت نفت است که سیستم مدیریت انرژی را برای ساختمانهای اداری پیادهسازی نموده و استقرار داده، افزود: این شرکت از سال ۱۴۰۰ موفق به دریافت گواهینامه ایزو ۵۰۰۰۱ با ویرایش ۲۰۱۸ برای ساختمانهای اداری شده است. در حال حاضر نیز با همکاری مدیریت منابع انسانی در ادارات خدمات تخصصی و آموزش، اداره روابط عمومی و سایر ادارات ذیربط و اجرای ۲ نوبت ممیزی انرژی توسط شرکت گواهی دهنده (شخص ثالث)، اقدامات لازم جهت تمدید این گواهینامه برای ۴ ساختمان پالایش و پخش (غدیر، مرکزی دوم، مرکزی سوم و پسیان) انجام گردید و با موفقیت به پایان رسید.
معاون مدیرعامل بانک مسکن در امور پشتیبانی با تشریح اقدامات و برنامههای این بانک در زمینه مدیریت مصرف انرژی گفت: تاکنون ۲۸ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۸۱۴ کیلو وات در شعب بانک مسکن در جهت تولید انرژیهای پاک راه اندازی شده است.
معاون مدیرعامل بانک مسکن در امور پشتیبانی با تشریح اقدامات و برنامههای این بانک در زمینه مدیریت مصرف انرژی گفت: تاکنون ۲۸ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۸۱۴ کیلو وات در شعب بانک مسکن در جهت تولید انرژیهای پاک راه اندازی شده است.
شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با هدف ارتقای مدیریت مصرف انرژی و با قابلیت کنترل اضطراری مصرف توسط مشترکین، نصب و بهرهبرداری از یک میلیون کنتور هوشمند را در سطح کلانشهر تهران به صورت رایگان محقق میکند.
بانک ملت در راستای نقش آفرینی موثر در حوزه انرژی به عنوان حوزه راهبردی و پیشران اقتصاد کشور و کمک به رفع ناترازی ها، تأمین مالی و اعطای تسهیلات با نرخ های سود ترجیحی به سازمان ها و شرکت های فعال در حوزه احداث نیروگاه های تجدیدپذیر را در دستور کار قرار داده است.
از ابتدای دیماه امسال، فولاد خوزستان با محدودیت ۴۰ درصدی برق مواجه شده است؛ محدودیتی که به کاهش تولید و افزایش هزینهها در یکی از بزرگترین واحدهای فولادسازی کشور منجر شده است. این روند طی پنج سال گذشته تکرار شده است: با هر افزایش دما یا بروز برودت، وزارت نیرو به جای اصلاح ساختار، محدودیت مصرف برق را به صنایع تحمیل کرده است، در حالی که مصرف برق بخش صنعت تغییر چندانی نکرده و ظرفیت تولید برق نیز با رشد مصرف متناسب نبوده است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: این سازمان همزمان با راهبری احداث نیروگاه های معادن و صنایع معدنی، در حال رایزنی با نهادهای مختلف برای ممانعت از قطع برق صنایع این حوزه است.
مدیرعامل شرکت توانیر گفت: اجرای دقیق، هماهنگ و یکپارچه برنامههای مدیریت مصرف برق در همه بخشها، شرط اصلی حفظ پایداری شبکه در ماههای پیشرو است.
رجبی مشهدی از رشد منفی مصرف انرژی در سهماهه پاییز خبر داد و تأکید کرد: این دستاورد، حاصل تداوم اقدامات کنترلی تابستان، مقابله با استخراج غیرمجاز رمزارز، ساماندهی مصارف غیرمجاز و اجرای برنامههای بهینهسازی مصرف است.
مشاور استراتژی و تعالی سازمانی گروه فولاد مبارکه گفت: استراتژیهای گروه فولاد مبارکه براساس آخرین وضعیت صنعت فولاد جهان تدوین شده است.









