سال ۱۴۰۴ سال سختی برای فولادسازان کشور بود. در نیمه اول سال، محدودیتهای برقی تشدید شد که نرخ بهرهبرداری از ظرفیت کارخانجات را کاهش داد و در نیمه دوم سال نیز شرایط اجتماعی کشور بازار فولاد را بیش از پیش به رکود برد و موجب کاهش تولید و صادرات و فروش داخلی واحدهای تولیدی طی فصل زمستان شد. از سوی دیگر معضل کارتهای بازرگانی اجارهای و یکبارمصرف که روند صادرات و بازگشت ارز صادراتی به کشور را مختل کرده است، در طول سال وجود داشت و ضربه جدی به قیمتهای صادراتی فولادسازان وارد کرد.
انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی در نامهای به روسای کل بانک مرکزی، گمرک و وزیر صمت، از خطر کاهش شدید تولید فولاد یا حتی توقف تولید برخی کارخانجات این بخش به دلیل بروکراسیهای فرساینده و تصمیمات غیرکارشناسی در حوزه “واردات از محل صادرات خود” خبر داد و خواستار رفع فوری موانع واردات تجهیزات و مواد اولیه از محل صادرات خودِ شرکتهای فولادی شد.
دکتر مهدی محمدی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی ضمن اعتراض شدید به رویه برخی نهادهای دولتی در قبال کارخانجات فولادی کشور اظهار داشت: شرکتهای فولادی از نیمه اسفند سال گذشته تاکنون با مشکلات فراوان و غیرقابل توجیحی در زمینه واردات تجهیزات و مواد اولیه از محل صادرات خود روبرو هستند و عملاً واردات این اقلام ضروری برای تولید فولاد به کلی متوقف شده است. متأسفانه برخی تصمیمات و رویههای دولتی حتی بیش از جنگ تحمیلی و محاصره دریایی برای تولیدکنندگان فولاد کشور، آثار مخرب به همراه داشته و مشخص نیست که چرا در این شرایط خاص و حساس تاریخی، تصمیماتی اتخاذ میشود که به تولید و اقتصاد کشور لطمه میزند!
مدیرعامل و مدیران ارشد بورس کالای ایران روز گذشته میزبان اعضای هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بودند؛ نشستی که در آن موضوع مدیریت بازار فولاد کشور، روند عرضه محصولات و همچنین توسعه ابزارهای مالی در حوزه فولاد به عنوان راهکاری برای تقویت صنعت و افزایش مشارکت مردم در اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی گفت: تولید فولاد ایران در سال گذشته با رشد بیش از ۷ درصدی به بیش از ۳۲ میلیون تن رسید و مصرف ظاهری فولاد کشور نیز بیش از ۲۴ میلیون تن برآورد میشود.
در روزهای گذشته، طی برنامهای در شبکه سه صدا و سیما با حضور مصطفی طاهری، نماینده زنجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وضعیت صنعت فولاد ایران پس از جنگ تحمیلی سوم، نکاتی مطرح شد که واکنش دکتر مهدی محمدی رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی را درپی داشت. دکتر مهدی محمدی طی یادداشتی نوشت: «متاسفانه در این برنامه صداوسیما، توسط عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهارنظرهای نسنجیده و خطاهای فاحش کارشناسی مطرح شده که نمیتوان از آنها بهسادگی گذشت». متن کامل یادداشت رئیس انجمن فولاد آلیاژی به این شرح است:
دکتر مهدی محمدی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی در گفتوگو با پترومتالز اظهار داشت: اخیراً انجمن جهانی فولاد (وُرلد استیل) در گزارشی ادعا کرده که ویتنام در ۳ ماهه نخست سال جاری میلادی با تولید ۶.۴ میلیون تن فولاد در جایگاه دهم تولید فولاد دنیا ایستاده و جایگاه ایران را تصاحب کرده است. این گزارش «وُرلد استیل» به هیچ درست نیست؛ چرا که طبق آمارهای دقیق انجمن فولاد آلیاژی که با آمارهای سایر نهادهای رسمی در کشور همخوانی دارد، ایران در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۴ که تقریباً با دوره سه ماهه نخست ۲۰۲۶ مقارن است، ۷ میلیون و ۲۶۰ هزار تن فولاد تولید کرده که ۸۶۰ هزار تن بیشتر از تولید اعلامی برای ویتنام است. بنابراین، ایران همچنان بر سکوی دهم تولید فولاد دنیا قرار دارد.
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار سال ۱۴۰۴ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس حجم تولید فولاد ایران با وجود تشدید محدودیتهای انرژی اما به دلیل مدیریت بهینه و ورود ظرفیتهای جدید هم در حوزه تولید و هم در حوزه خودتامینی انرژی توسط فولادسازان، افزایش ۶٫۲ درصدی را به ثبت رساند. بدین ترتیب تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۴ به ۳۲٫۱ میلیون تن یعنی برابر با میزان تولید سال ۱۴۰۲ رسید. حجم تولید کل محصولات فولادی کشور در سال ۱۴۰۴ اما روند معکوس داشت و افت ۱٫۸ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که آهن اسفنجی بیشترین رشد تولید در میان محصولات زنجیره فولاد با رشد ۱۶ درصدی را به ثبت رساند اما در بالادست زنجیره فولاد، تولید گندله و کنسانتره سنگ آهن در همان سطوح سال گذشته باقی مانده است.
آمار جدید انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از رشد ۶.۲ درصدی تولید فولاد میانی در سال ۱۴۰۴ حکایت دارد که با وجود محدودیتهای انرژی، اما با مدیریت تولید و در سایه دو جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان (تنها طی یک سال) محقق شده ، با این حال آمارها حاکی از آن است که در بخش مقاطع طویل فولای نیازمند تولید بیشتر هستیم.
افزایش شدید قیمت گاز صنعت فولاد با واکنش صریح انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران (بزرگترین تشکل صنفی زنجیره آهن و فولاد کشور) روبرو شد.
سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد: در پی جهش ۶۶ درصدی نرخ گاز، صنعت آهن اسفنجی با یکی از شدیدترین فشارهای هزینهای سالهای اخیر مواجه شده است؛ فشاری که بهصورت مستقیم بهای تمامشده تولید را افزایش داده و آثار آن بهسرعت در کل زنجیره فولاد نمایان شده است. این در حالی است که واحدهای تولیدی پیش از این نیز با چالشهایی مانند قطعی انرژی، محدودیتهای تأمین مالی و بیثباتی مقررات مواجه بودهاند و اکنون با جهش ناگهانی هزینههای انرژی، عملاً در شرایطی قرار گرفتهاند که ادامه تولید با سودآوری اقتصادی محل تردید جدی است. تداوم این وضعیت نهتنها سرمایهگذاری در طرحهای توسعهای را متوقف میکند، بلکه میتواند ظرفیتهای موجود تولید را نیز به سمت تعطیلی تدریجی سوق دهد.
مراسم گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم مهندس محمدرضا حسینیان، معاون اسبق بهرهبرداری و طرح و توسعه فولاد مبارکه در مسجدالمهدی اصفهان برگزار شد.
گزارش تازه ۱۰ ماهه ۱۴۰۴ که از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر شده، در ظاهر از رشد صادرات حکایت دارد؛ رشد ۲۷ درصدی حجم صادرات آهن و فولاد و افزایش ۳۸ درصدی مجموع صادرات کل زنجیره، همراه با عبور ارزش صادرات از ۶.۵ میلیارد دلار و ثبت رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل. اما در دل همین آمار یک نکته نگرانکننده نهفته است؛ رشد ۶۸ درصدی صادرات کنسانتره و ۲۸ درصدی صادرات گندله و رسیدن مجموع صادرات این دو ماده اولیه به حدود ۲۰ میلیون تن، همزمان با کاهش ۱۰ درصدی صادرات مقاطع طویل فولادی، افت ۳۳ درصدی تیرآهن و کاهش ۱۷ درصدی میلگرد شاخه. این ترکیب آماری یک پیام روشن دارد: رشد صادرات، بیش از آنکه ناشی از توسعه محصولات با ارزش افزوده بالا باشد، متکی بر افزایش فروش مواد اولیه است؛ آن هم در شرایطی که تولید فولاد به دلیل محدودیتهای شدید انرژی با افت مواجه شده است.
نشست مشترک اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد آلیاژی و اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در محل اتاق بازرگانی برگزار شد. در این نشست، در خصوص مهمترین مسائل صنعت فولاد ایران بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار صادرات ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۴ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس حجم صادرات آهن و فولاد کشور، ۲۷ درصد و مجموع حجم صادرات کل زنجیره فولاد ۳۸ درصد افزایش داشته است.
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار تولید ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۴ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس حجم تولید کل محصولات فولادی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲٫۳ درصد رشد و حجم تولید محصولات میانی ۸٫۱ درصد افزایش داشته است که بیانگر مدیریت بهینه فولادسازان در مقابله با محدودیتهای انرژی است.
معاون بهرهبرداری فولاد مبارکه از نقش مؤثر گروه فولاد مبارکه در رشد ۸.۱ درصدی تولید فولاد ایران طی ۱۰ ماهه ۱۴۰۴ خبر داد.
مدیرعامل گروه فولاد خوزستان اخیراً با حضور در نشست رؤسای انجمنهای تولیدی و صادراتی با رئیسجمهور، به نمایندگی از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با تشریح مهمترین چالشهای صادرات فولاد کشور، بر ضرورت اصلاح همزمان حکمرانی انرژی، ثبات مقررات، بازطراحی نظام ارزی و توسعه زیرساختها تأکید کرد و مجموعهای از راهکارهای مدیریتی و اجرایی برای رفع این موانع ارائه داد.
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار صادرات ۹ ماهه سال ۱۴۰۴ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس حجم صادرات آهن و فولاد کشور، ۳۰ درصد و مجموع حجم صادرات کل زنجیره فولاد ۴۳ درصد افزایش داشته است.
فعالان صنعت فولاد در هفتههای اخیر شاهد انتشار دو گزارش از سوی دو تشکل فولادی بودند. انجمن جهانی فولاد، آمار تولید فولاد جهان تا پایان نوامبر گذشته را ارائه و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هم آمار ۹ ماهه تولید انواع محصولات فولادی در کشور را منتشر کرد.
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار تولید ۹ ماهه سال ۱۴۰۴ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس حجم تولید کل محصولات فولادی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱٫۱ درصد رشد و حجم تولید محصولات میانی ۷٫۴ درصد افزایش داشته است که بیانگر مدیریت بهینه فولادسازان در مقابله با محدودیتهای انرژی است.
دبیرخانه جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با انتشار اطلاعیهای، جزئیات مربوط به زمان و نحوه ثبتنام، ساعت بازدید عموم و برنامههای مراسم افتتاحیه و اختتامیه این رویداد ملی را تشریح کرد.
صنعت فولاد یکی از کلیدیترین و راهبردیترین صنایع هر کشور به شمار میآید که اثرگذاری مستقیم در توسعه زیرساختها، حملونقل و دیگر صنایع مادر دارد. این صنعت به عنوان یکی از پیشرانهای رشد اقتصادی، اشتغالزایی گستردهای را به ویژه در مناطق کمتر توسعهیافته ایجاد و زنجیرهای از صنایع بالادستی و پاییندستی را فعال کرده است. از طرفی، خودکفایی در تولید فولاد میتواند وابستگی به واردات را کاهش دهد و امنیت صنعتی و اقتصادی جوامع مختلف را تقویت کند. بر همین اساس، توسعه صنعت فولاد همواره یکی از شاخصهای مهم پیشرفت صنعتی کشورها بوده و رشد تولید این فلز پراهمیت در دستور کار فولادسازان قرار گرفته است.
بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، چهارشنبه ۱۰ دی ماه آخرین مهلت واگذاری غرفه در هفتمین جشنواره ونمایشگاه ملی فولاد ایران تعیین شده است.









