×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
آغاز نمایشگاه کتاب گوادالاخارا و معرفی برنده جایزه ادبی آسیا

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش اخبار برگزیده کتاب و نشر در دومین هفته آذرماه ۹۹، دربرگیرنده تنها ۸ خبر است که نسبت به هفته گذشته، یک‌خبر بیشتر دارد. گزارش هفته پیش با تیتر «اعلام فروش پاییزه و انتشار آخرین اطلاعیه ثبت‌نام نمایشگاه کتاب» منتشر شد و همان‌طور که در آن‌گزارش هم اشاره کردیم، در هفته‌های کم‌خبر حوزه کتاب و نشر به سر می‌بریم.
گزارش این‌هفته با دو خبر از پیام‌های تسلیت نهادهای فرهنگی به‌مناسبت ترور و شهادت شهید محسن فخری‌زاده آغاز می‌شود. سپس خبر معرفی نامزدهای مستندنگاری جایزه جلال آل احمد، تمدید مهلت جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی و انتشار فراخوان سومین‌دوره جایزه ادبی الوند را مرور می‌کنیم.
دو خبر، یکی درباره مرتضی امیری اسفندقه شاعر کشور که به کرونا مبتلا شده بود و دیگری از پویش کتابخوانی ۲۰۲۰، دو عنوان پایانی بخش اخبار داخلی گزارش این‌هفته هستند. از ۸ خبر گزارش پیش‌رو، ۲ عنوان هم خارجی و بین‌المللی هستند که یکی درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب گوادالاخارا و دیگری درباره جایزه ادبی آسیا است.
در ادامه، مشروح گزارش کوتاه «یک‌هفته با کتاب» دومین هفته آذر ۹۹ را از نظر می‌گذرانیم؛
تسلیت خانه‌کتاب، کتابخانه ملی و انجمن قلم برای شهادت محسن فخری‌زاده
در هفته‌ای که گذشت، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی و انجمن قلم ایران در پیام‌هایی جداگانه، شهادت شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشور را تسلیت گفتند.
معرفی نامزدهای بخش مستندنگاری جایزه جلال
نامزدهای سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در بخش مستندنگاری، این‌هفته توسط داوران این بخش معرفی شدند.
تمدید مهلت جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی
دبیرخانه ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب، روز شنبه ۸ آذر، مهلت مشارکت مروجان کتابخوانی در هفتمین دوره جشنواره تقدیر از افراد و گروه‌های مروج کتاب‌خوانی را تا ۲۰ آذر تمدیدکرد.
فراخوان هفتمین دوره رقابت نیمه مهرماه منتشر شده بود و علاقه‌مندان تا آخر آبان‌ماه فرصت حضور در این رقابت بود که به دلیل استقبال فعالان و مروجان کتابخوانی مهلت حضور در رقابت تمدید شد.
انتشار فراخوان سومین دوره جایزه ادبی الوند
دبیرخانه جایزه ادبی «الوند» (کتاب سال شعر الوند و جایزه ویژه انجمن علمی نقد ادبی ایران) با انتشار فراخوان سومین دوره برگزاری خود، اعلام کرد این‌دوره خود را با توجه به تمهیدات ویژه کرونا برگزار می‌کند.
بهبودی حال امیری اسفندقه پس از ابتلا به کرونا
طبق یکی از خبرهای روز یکشنبه، اعلام شد مرتضی امیر اسفندقه از شاعران کشور که مدتی است به کرونا مبتلا شده، بهبود نسبی پیدا کرده و آخرین روزهای قرنطینه را پشت سر می‌گذارد.
 رونق پویش کتابخوانی ۲۰۲۰ با پیوستن چهره‌های فرهنگی
البته این‌خبر مربوط به هفته گذشته است اما روز شنبه این‌هفته منتشر شد. محتوای آن‌ هم از این قرار بود که با پیوستن جمعی از چهره‌های شناخته‌شده فرهنگی، رسانه‌ای و ورزشی به پویش کتابخوانی ۲۰۲۰، این‌پویش اولین هفته خود را پشت سر گذاشت.
افتتاح نمایشگاه مجازی کتاب گوادالاخارا
سی‌و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب گوادالاخارا که به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب‌های اسپانیایی ‌زبان در دنیا با بیش از ۸۲۸ هزار بازدیدکننده در سال گذشته و به اذعان برگزارکنندگان این‌نمایشگاه بعد از فرانکفورت دومین نمایشگاه بزرگ کتاب در جهان است، امسال به سبب پیشگیری از شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود و صبح شنبه ۸ آذر افتتاح شد.
معرفی برنده جایزه ادبی آسیا
اختر شاهین، نویسنده بنگلادشی برای نوشتن رمان «تلاش» (جستجو) برنده جایزه ادبی آسیا شد که این‌خبر روز دوشنبه این‌هفته منتشر شد.
جایزه آسیا به نویسندگانی آسیایی اعطا می‌شود که به زبان مادری خود می‌نویسند و برنده این‌دوره‌اش در آخرین روز جشنواره ادبیات آسیا که از ۲۹ اکتبر تا اول نوامبر در گوانگژو کره جنوبی برگزار شد، اعلام شد.

برچسب ها : ,

-----
----------------