×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
اعلام فروش پاییزه و انتشار آخرین اطلاعیه ثبت‌نام نمایشگاه کتاب

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: در هفته‌های کم‌خبر حوزه کتاب و نشر به سر می‌بریم. گزارش اخبار برگزیده کتاب در هفته گذشته، با تیتر «آغاز و پایان هفته و پاییزه کتاب و تغییر رئیس اداره کتاب» ۱۱ خبر را شامل می‌شد و این‌هفته ۷ خبر را در برمی‌گیرد. گزارش هفته گذشته هیچ‌خبر خارجی و بین‌المللی را شامل نمی‌شد اما گزارش این‌هفته یک‌خبر خارجی دارد.
گزارش این‌هفته با ۳ خبر از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز می‌شود و سپس به یک‌خبر درباره تأسیس انجمن ویراستاری ایران می‌رسد. خبر بعدی هم درگذشت یکی از نویسندگان کشور است.
دو خبر پایانی گزارش هم، یکی درباره کتابخانه ملی و دیگری، تنها خبر بین‌المللی گزارش و درباره جایزه سروانتس در اسپانیاست.
در ادامه مشروح گزارش کوتاه، «یک‌هفته با کتاب» اولین‌هفته آذر ۹۹ را می‌خوانیم.
اعلام میزان فروش پاییزه کتاب
طرح پاییزه کتاب که هفته پیش برگزار شد، روز جمعه ۳۰ آبان به پایان رسید و پایانش را در گزارش هفته پیش اعلام کردیم. اما ایوب دهقانکار مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران که متولی برگزاری این‌طرح بود، روز شنبه میزان فروش پاییزه را هم اعلام کرد و از خرید ۴۵۸ هزار و ۸۳۳ نسخه کتاب به مبلغ ۱۹۸ میلیارد و ۱۳۷ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۷۳۰ ریال در ۸۱۶ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور خبر داد.
برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری نخستین دوسالانه ملی چاپ و نشر
جلسه شورای سیاست‌گذاری «نخستین دوسالانه جشنواره ملی چاپ و نشر» این‌هفته با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی و اعضا شورا برگزار شد.
انتشار اطلاعیه خانه کتاب و ادبیات برای ثبت‌نام نمایشگاه تهران
مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران روز یکشنبه ۲ آذر آخرین اطلاعیه خود را درباره ثبت نام ناشران برای شرکت در نمایشگاه مجازی کتاب تهران منتشر کرد که به موجب آن، ناشران متقاضی حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران باید برای کنترل اطلاعات کتاب‌های خود به سامانه مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران مراجعه و نسبت به اعلام وصول کتاب‌ها اقدام کنند.
تأسیس انجمن علمی ویراستاری ایران
طبق خبر دیگری که یکشنبه این‌هفته منتشر شد، محمد دانشگر عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین و مدیر کمیته خدمات ویراستاری در انجمن علمی ویراستاری ایران درباره راه اندازی بانک اطلاعاتی ویراستاران کشور به مهر گفت: مجوز تأسیس انجمن علمی ویراستاری ایران، در وزارت عتف (علوم، تحقیقات، فناوری) صادر شد.
درگذشت حسن نراقی
حسن نراقی، نویسنده و پژوهشگر حوزه اجتماعی و نویسنده کتاب مشهور «جامعه شناسی خودمانی» شنبه اول آذر بر اثر ابتلاء به سرطان در تهران درگذشت.
این‌نویسنده و پژوهشگر اجتماعی به سال ۱۳۲۳ در کاشان به دنیا آمد و مشهورترین اثر او کتاب «جامعه‌شناسی خودمانی: چرا درمانده‌ایم؟» است
اجرای طرح امانت سیار توسط کتابخانه ملی
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران این‌هفته با همکاری شهرداری تهران، طرح «امانت سیار» را با پیام «بخوان و به دیگری بسپار» اجرا کرد. در این‌طرح، مجموعه کتاب‌های اهدایی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در محله و خیابان‌های اصلی منطقه ۷ تهران برای بهره‌مندی شهروندان توزیع شد.
معرفی برگزیده جایزه سروانتس
فرانسیسکو برینس شاعر ۸۸ ساله اسپانیایی این‌هفته به‌عنوان برنده جایزه ادبیات اسپانیایی زبان میگل دو سروانتس ۲۰۲۰ انتخاب شد.


-----
----------------