×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
مجمع تجاری منطقه اقیانوس هند به صورت مجازی برگزار شد

بیست‌وپنجمین مجمع تجاری مجازی منطقه اقیانوس هند (IORBF) به صورت مجازی و به میزبانی اتاق بازرگانی و صنعت امارات برگزار شد. در این نشست، اعضا بر ضرورت به‌کارگیری ابتکار در توسطعه همکاری کشورهای عضو منطقه اقیانوس هند (IORBF) تاکید کردند.

بیست‌وپنجمین مجمع تجاری منطقه اقیانوس هند (IORBF) به صورت مجازی و به میزبانی اتاق بازرگانی و صنعت امارات برگزار شد. این رویداد به‌عنوان بخشی از اجلاس سالانه سرمایه‌گذاری تحت عنوان «مسیرهای موفقیت: ادغام منطقه‌ای و فرصت‌های بخش خصوصی» باهدف توسعه اقتصادی، تجارت و سرمایه‌گذاری در منطقه اقیانوس هند برگزار شد.

در این جلسه بیش از ۲۰۰ تن از نمایندگان مشاغل کشورهای عضو انجمن حاشیه اقیانوس هند و شرکای گفت‌وگو از سراسر منطقه گرد هم آمدند و در خصوص بازسازی تجارت، سرمایه‌گذاری در منطقه حاشیه اقیانوس هند و وضعیت اقتصادی کشورهای منطقه در دوران بعد از کووید ۱۹ بحث و تبادل‌نظر کردند. همچنین، نمایندگان کشورهای ایران، استرالیا، بنگلادش، هند، اندونزی، مالدیو، موریس، سنگاپور، افریقای جنوبی، سریلانکا، تانزانیا، تایلند و امارات متحده عربی، به‌عنوان اعضای اصلی در جلسه مذکور شرکت داشتند و نمایندگان کشورهای آلمان و کره جنوبی به‌عنوان شرکای گفت‌وگو در جلسه حضور یافتند.

جودی موکدی، رئیس پیشین مجمع تجاری اتحادیه و دبیرکل شورای تجارت سیاه آفریقای جنوبی، گزارش فعالیت‌ها این مجمع را طی دو سال گذشته ارایه داد که شامل برگزاری کنفرانس تجاری دوبی مورخ ۱۸-۱۷ ژوئن ۲۰۱۹، میزبانی هیئت تجاری میتسوئی در دسامبر ۲۰۱۹ در افریقای جنوبی، برگزاری میزگردهای متعدد با شرکت اعضای اتحادیه و نمایندگان دولت های کشورهای عضو و مراکز توسعه تجارت به میزبانی استرالیا، ایجاد ارتباط میان بخش تجارت کشورهای عضو و دولت ها از طریق برگزاری منظم گارگاه‌های آموزشی و تکنوکنفرانس ها است.

او همچنین به لزوم تخصیص منابع مجمع به مقابله با چالش های پیش رو، برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت، فعال­ سازی رهبری موثر توئیکا پرداخت و اجرای موافقتنامه SME و توانمندسازی زنان و مدیران اقتصاد را از جمله اهداف کلیدی مجمع تجاری اتحادیه منطقه اقیانوس هند عنوان کرد.

ضرورت توجه به اقتصاد دیجیتال، از دیگر مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این نشست موردتوجه قرار گرفت. در همین زمینه پیتر دراپر از موسسه تجارت بین‌الملل دانشگاه آدلاید، در خصوص تجارت مدرن در منطقه اقیانوس هند به سخنرانی پرداخت.

او همچنین به بررسی فناوری‌های نوظهوری که می‌تواند بر صنایع منطقه تأثیرگذار باشند، پرداخت و در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رشد اقتصادی منطقه، بر اساس توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری مستقیم و به دلیل ثبات منطقه روند مثبتی داشته است.

دراپر نقش منطقه حاشیه اقیانوس هند را به‌عنوان زمینه‌ای مساعد برای توسعه فنّاورانه، عاملی قدرتمند دانست و افزود: این منطقه همسویی مناسبی با انقلاب تکنولوژیکی آتی دارد. وی ادامه داد: منطقه وسیعی که کشورهای عضو انجمن حاشیه اقیانوس هند را شامل می‌شود، خطوط اصلی دریایی را به هم پیوند می‌دهد و مراکز اصلی حمل‌ونقل جهانی و منطقه‌ای را در خود جای‌داده است.

او گفت: درحالی‌که ۲۲ سال از تأسیس رسمی IORA می‌گذرد، کشورهای عضو آن باید ابتکارات همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری عمیق‌تر و معنی‌دارتری را در نظر بگیرند.

او ضمن مرور تجارت اعضای IORA برخی پیشنهادات را برای کارهایی که می‌توان برای ایجاد یک دستور کار تجاری معنی‌دار انجام داد، ارائه کرد.

دراپر با تاکید بر ایجاد درگاهی اقتصادی در منطقه و ایجاد ارتباط میان تجارت منطقه و جهان از طریق زنجیره تأمین، ایجاد ارتباط میان مراکز توسعه سرمایه‌گذاری با یکدیگر در چارچوب FTA سازمان جهانی تجارت را نیز مهم تلقی کرد.

از دیگر موضوعات بررسی‌شده در این نشست رشد سریع پتانسیل اقتصادی در برخی از کشورهای منطقه ازجمله هند، رشد پویای جنوب و جنوب شرقی آسیا و همچنین رشد رو به بالای آفریقای شرقی و رشد سریع جریان گردشگری در منطقه بود.

همچنین بر اساس گزارش‌ها موجود، تجارت در IORA با رشد ۹٫۴ درصد در طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ و به میزان ۴٫۸ درصد در طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ مواجه شده است و درصد تجارت جهانی در سال ۲۰۱۷ در این منطقه بسیار قابل‌توجه است.


-----
----------------