×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
مشکلات اقتصادی کشور باعث شد تا طلب ناشران انقلابی پرداخت نشود

به گزارش خبرنگار مهر، روز دوشنبه ۲۶ آبان گفت‌وگوی مهر با حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سبحانی نسب، مدیر انتشارات جمال منتشر شد که از اینجا قابل مطالعه است. سبحانی نسب در این گفت‌وگو از وصول نشدن بخشی از مطالبات ناشران از دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس که سال گذشته برگزار شده بود، سخن به میان آورد و از حق اجحاف شده ناشران انقلابی گفت.
درباره این اتفاق و این مطالبه ناشران با سردار علی ناظری، رئیس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس و مسئول اجرای دهمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس در هرمزگان به گفت‌وگو نشستیم. ناظری ضمن تشکر از خبرگزاری مهر، برای درج مطالبه ناشران انقلابی که باعث کم شدن فاصله‌ها و فراهم سازی فضایی برای حل مشکلات و مسائل می‌شود، گفت: مطالبه و سخنان حجت‌الاسلام سبحانی نسب کاملاً درست است. نشر جمال و ناشران دیگر طلبی دارند که باید در زمان خودش پرداخت می‌شد، اما مدتی از موعد آن گذشت.
وی افزود: وضعیت اقتصادی کشور هم به‌سامان و در مسیر اصلی خود نبود و به همین دلیل ارزش پول کشور هم کم شد، بنابراین شاید امسال مبلغ این طلب از ارزش سرمایه‌ای که دوستان پارسال داشتند، فاصله گرفته باشد. آقای سبحانی نسب هم البته اشاره و تأیید کرده است که ما در این مدت یکسال مدام پیگیر وصول این طلب بودیم.
ناظری ادامه داد: دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در دی‌ماه سال گذشته برگزار شد. مدت زمان برپایی نمایشگاه یک هفته بود و پس از آن قرار بود کنگره شهدای استان هرمزگان برگزار شود. ما توانستیم برگزاری نمایشگاه را چند روز زودتر برگزار کنیم، اما به دلیل تبلیغات ناقص استقبال خوبی نشد و مقدار تراکنش مالی نمایشگاه زیاد نبود. ناشران از جای جای کشور و بعضاً از مسیرهای بسیار طولانی به این نمایشگاه آمده و هزینه‌های زیادی را متحمل شده بودند. خودشان نیز اشاره کردند که درست نیست که با این آورده به شهر خود بازگردند.
رئیس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در ادامه با اشاره به ماجرای بن‌های تخصیص یافته برای این نمایشگاه، گفت: ما که مشکلات ناشران را شنیدیم با مسئولان استانی و مسئولان برگزاری کنگره شهدای استان هرمزگان وارد گفت‌وگو شدیم. آنها گفتند که نمایشگاه یک هفته دیگر تمدید شود و ما بن‌های خرید میان اقشار مختلف مردم توزیع می‌کنیم و به هر حال مردم که به نمایشگاه بیایند، قاعدتاً به بن‌ها اکتفا نمی‌کنند. همچنین استاندار هرمزگان نیز این قول را داد تا همه کتاب‌های باقیمانده و فروش نرفته نمایشگاه را با چهل درصد تخفیف خریداری کند.
سردار ناظری اضافه کرد: من موضوع را با دوستان ناشر درمیان گذاشتم و آنها نیز گفتند که اگر بن‌ها را در اختیار عامه مردم بگذارند و کتاب‌های باقیمانده را خریداری کنند که اتفاق مناسبی است و ما دیگر نیاز نیست هزینه حمل و نقل برای بازگشت کتاب‌ها را متحمل شویم. بر همین اساس توافلقی صورت گرفت و ۲۰۰ میلیون تومان بن خرید کتاب توزیع شد و الحمدالله نمایشگاه جانی گرفت و اگر گزارش‌های منتشر شده از نمایشگاه را ببینید، متوجه استقبال بسیار از این رخداد خواهید شد.
بخشی از مطالبات پرداخت شده است
رئیس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در بخش دیگری از این گفت‌وگو به میزان فروش دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: ناشران حاضر در نمایشگاه به طور کل حدود ۸۰۰ میلیون کتاب را به نمایشگاه آورده بودند. مقدار کلی فروش نمایشگاه نیز حدوداً ۵۰۰ میلیون تومان بود و ۳۰۰ میلیون دیگر باقی ماند. در پایان استاندار دستور دادند که حسابرسی شده و باقی کتاب‌ها از ناشران خریداری شود. ما هم پیگیر نقد کردن بن‌ها شدیم و حسابرسی‌هایمان نشان داد که هر ناشری چه مقدار بن را تحویل ما داده است.
ناظری گفت: مقداری از پول به ما پرداخت شد و ما توانستیم بخشی از مبلغ بن‌ها را با ناشران تسویه کنیم که آقای سبحانی نسب هم در گفت‌وگوی خود به این موضوع اشاره کرده است. از مبلغ حساب بن‌ها حدوداً ۴۳ میلیون تومان دیگر باقی مانده که تمام تلاش خود را برای وصول کردن و پرداخت آن به ناشران انجام خواهیم داد. حساب دوم برای کتاب‌های خریداری شده توسط استانداری بود. البته وضعیت کشور روشن است و به هر حال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم امسال برگزار نشد. این عدم برگزاری و پایین آمدن ارزش پول کشور باعث شد تا دوستان ناشر ما تحت فشار قرار بگیرند و ما را در جریان بگذارند و پیگیر طلب خود شوند. ما هم به تبع با استانداری و مسئولان برگزاری کنگره شهدا رایزنی کردیم.
رئیس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس اضافه کرد: پس ما حجم عمده‌ای از مبالغ بخش اول را تسویه حساب کرده‌ایم و فقط مبالغ بخش دوم محل اعتراض است. انتشارات جمال از جمله ناشرانی بود که توانست همه کتاب‌های موجودش در نمایشگاه را در همان زمان برگزاری به فروش برساند. یعنی این دوستان کتابی به استانداری نفروختند. اما برخی از ناشران کتاب‌های باقیمانده را به استانداری دادند که هنوز از ما طلب کارند.
ناظری در پایان گفت: کمک کنگره و استانداری به نمایشگاه اتفاق بسیار خوبی بود. این نخستین نمایشگاهی بود که پس از برگزاری ناشران حتی یک جلد کتاب را هم به دفاتر خود برنگرداندند. اما متأسفانه کشور و جهان دچار پاندمی کرونا شد و وضعیت اقتصادی کشور بهم ریخت و طلب‌ها باقی ماند و این باعث شد تا شیرینی نمایشگاه به کام دوستان ناشر ما تلخ شود. اگر کرونا رخ نمی‌داد واقعاً دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در نوع خود بی‌نظیر می‌شد، چرا که ناشران ۱۰۰ درصد کتاب‌های خود را فروختند. من مجدداً از خبرگزاری مهر به دلیل اطلاع رسانی مشکلات دوستان ناشرم تشکر می‌کنم. همچنین تشکر می‌کنم از دوستان ناشر که تاکنون تحمل کردند. ما کماکان پیگیر وصول طلب دوستانمان هستیم. امیدوارم به زودی خبر این اتفاق را از طریق خبرگزاری مهر به اطلاع همگان برسانیم.

برچسب ها :

-----
----------------