×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کرونا و چالش تعطیل بودن ارگان‌های فرهنگی/ همه مجازی شده‌اند

به گزارش خبرنگار مهر، کم‌کم وارد یک‌سال می‌شویم که پاندمی کرونا جهان را فرا گرفته و سایه تلخ‌اش را بر مردم جهان گسترانیده است. اما این تلخی برای کودکان و نوجوانان بیشتر شده که انرژی درونی‌شان با خانه ماندن کاملاً هدر رفته است. والدین به ستوه آمدند و دنبال کلاس‌های مجازی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانشان هستند تا بتوانند حداقل برای چند ساعتی آنان را سرگرم کنند یا حواس‌شان را از این ویروس دور کنند تا در دام خستگی‌های روحی و دل مردگی نیفتند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از آن ارگان‌های فرهنگی است که اصلاً برای همه حس نوستالژیک خاصی به همراه دارد و هر شخصی اسم آن را می‌شنود بالاخره خاطره‌ای از حضورش در آن فضا را در ذهن‌اش مرور می‌کند این روزها و ماه‌ها هم خیلی‌ها امیدشان به کانون پرورش فکری است تا چاره‌ای برای سرگرمی فرزندانشان فراهم کنند. از همین رو، کانون سایت مجازی را برای مخاطبانش راه‌اندازی کرد تا راه وصول به کلاس‌های مجازی را تسهیل کند و مخاطبان از سراسر کشور با آن ارتباط بگیرند.
البته بسیاری از مخاطبان نسبت به فعالیت‌های کانون نقدهایی داشتند و خیلی‌ها از راه‌اندازی سایت اظهار امیدواری کردند که کتاب‌های قصه، تئاترها و انیمیشن‌های کانون در اختیارشان قرار گرفته است و می‌توانند استفاده کنند. حتی برخی از چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان به خط بریل بسیار خوشحال بودند.
البته برخی از والدین هم تصورشان بر این بوده که مراکز کانون چه در تهران و چه در استان‌ها امکان حضور برای کودکان و نوجوانان را فراهم کرده است اما با پیگیری می‌بینند که تعطیل هستند و تصور می‌کردند که کانون در دوران کرونا کاملاً تعطیل کردند.

«فواد علی‌پور» فعال فرهنگی و یکی از مخاطبان کانون پرورش فکری که در خرمشهر زندگی می‌کند، نقدش از این مجموعه این بود که چرا کانون برای کودکان برنامه‌های تفریحی و سرگرمی ندارد؟ حتی می‌گفت که از اسفندماه ۹۸ مراکز در استان‌شان تعطیل است و تنها فراخوان مجازی منتشر شد و کلیپ‌های محدودی گذاشته‌اند و کاملاً در تعطیلات هستند!
«زینب راه‌فر» که در استان گلستان زندگی می‌کند درباره این موضوع از او جویا شدیم، می‌گفت، شاید کمی اطلاع‌رسانی‌ها ضعیف باشد در نوع کلاس‌های مجازی کانون، اما بیشتر کتاب‌های قصه‌گویی را که برای دانلود گذاشته بودند را دریافت کردم و خیلی خوب و مؤثر بود اما از کلاس‌های مجازی نتوانستم استفاده کنم به خاطر این‌که محدودیت اینترنت داشتیم.
همچنین «ماه‌دوخت» از روستای لزور درباره رویدادهای کانون در دوران کرونا می‌گوید، خیلی نتوانستم به صورت آنلاین شرایط را برای پسرم محیا کنم اما دوستانم کلیپ‌ها و برنامه‌ها را دریافت کردند و برای من می‌آورند شرایط آن تن‌دهی و اینترنت در اینجا خیلی مساعد نیست به این خاطر به سایت رجوع نکردم اما همان ویدیوهایی که ارسال کردند هم واقعاً چاره‌ساز بود به نظر من کانون هم کتاب‌هایش و هم مربیانش خیلی خوب هستند امیدوارم کرونا هر چه زودتر بساط‌اش را جمع کند تا هم پسر من و هم باقی بچه‌ها شرایط حضور در مراکز کانون را داشته باشند.
برای شفاف‌سازی نقدهایی مبنی بر تعطیل بودن کانون پرورش فکری حامد رهنما مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره برنامه‌های این ارگان در دوران کرونا گفت: کانون پرورش فکری از ابتدای ویروس کرونا و قرنطینه شدن کشور، کارگروهی تشکیل داد و تصمیم گرفته شد برنامه‌ای با عنوان «پیک امید مجازی» راه‌اندازی شود. بنا بر این با توجه به اینکه خانواده‌ها و اعضای این مجموعه، کودکان و نوجوانان در تهران و شهرستان‌ها نمی‌توانستند به صورت حضوری در کانون بیایند قالب فعالیت‌های مربیان در زمینه نقاشی، خوشنویسی، کاردستی، قصه‌گویی و سرگرمی و… را در بسترهای مختلف مجازی آغاز و اتفاقاً خانواده‌ها هم استقبال کردند.

او ادامه داد: به خاطر دارم حتی استقبال خانواده‌ها از این آموزش‌های مجازی بیشتر از آموزش حضوری بود. بعد از اینکه سال تحصیلی گذشته به پایان رسید و تابستان شروع شد معاونت فرهنگی کانون همان فضای آموزش‌ها را ادامه داد و پرتال مجازی کانون به نشانی kpf.ir افتتاح شد و خانواده‌ها از طریق آن می‌توانستند برنامه‌ها و کلاس‌های مجازی را دنبال کنند.
مدیرکل روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: انجمن‌های تخصصی کانون از جمله سرود، قصه‌گویی، شاعران، نویسندگان، هنرهای نمایشی و… شروع به کار کرده بودند که قبل از کرونا کلاس‌های انجمن دایر بود اما بعد از کرونا از بسترهای سایت کانون، شبکه‌های اجتماعی تمامی برنامه‌ها را به صورت مجازی برگزار کردند. همانند تهران تمامی استان‌ها به صورت یکپارچه این برنامه‌ها به‌صورت سراسری اجرا می‌شد.
او با اشاره به همکاری کانون با شبکه‌های صداوسیما و برنامه‌های انجام شده، تصریح کرد: محتوای ما در بسترهای مختلف مجازی اجرا شد و به صورت سراسری در اختیار علاقه‌مندان کانون پرورش فکری قرار گرفت.
رهنما درباره تولیدات کانون گفت: همچنین تولیدات کانون در زمینه انیمیشن‌ها، فیلم‌ها و کتاب‌های به همان قدرت قبل از کرونا ادامه دارد. ۳۰۰ عنوان کتاب و ۲۰ کتاب شنیداری کانون از ۱۷ اسفند ۹۸ در سایت طاقچه به صورت رایگان بارگذاری شد تا خانواده‌ها از این تولیدات استفاده کنند.
به گفته مدیرکل روابط عمومی کانون پرورش فکری، فیلم‌های سینمایی ضربه فنی، ساز دهنی، خمره و… به صورت محدود از طریق صداوسیما پخش شد. همچنین در زمینه نقالی هم در دوران کرونا تولیداتی داشتیم و در بسترهای فضای مجازی آن‌ها را منتشر کردیم.
او درباره برنامه‌های هفته ملی کودک اضافه کرد: برنامه‌هایی از جمله قصه‌گویی، اجرای تئاتر، نمایش فیلم و… در این هفته انجام شد و فیلم تعداد ۷۰ تئاتر در برنامه‌ای با عنوان «نمایش‌نما» در معرض تماشای مخاطبان قرار گرفت و با استقبال زیادی هم روبه‌رو شد.
رهنما ادامه داد: فیلم‌های پویانمایی کانون در بسته فرهنگی ۹۵ دقیقه‌ای در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان نمایش داده شد و در بسترهای فضای مجازی هم به نمایش گذاشتیم تا کسانی که در جشنواره نتوانستند به این پویانمایی‌ها دسترسی داشته باشند و تماشا کنند.
مدیرکل روابط عمومی کانون پرورش فکری گفت: طبق آماری که گرفته شده مخاطبان کانون در دوران کرونا نسبت به قبل بسیار زیادتر شده‌اند و حتی قابل قیاس با آن دوره که حضوری کودکان و نوجوانان به کانون می‌آمدند، نیست. از همین رو، نه تنها فعالیت مربیان کانون کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است. حالا اینکه می‌گویند آیا مربیان در مراکز حضور دارند، خیر حضور ندارند اما با توجه به نوع آموزش‌ها آن‌ها در استودیوها آموزش‌ها را ضبط و در فضای مجازی بارگذاری می‌کنند.

برچسب ها : ,

-----
----------------