×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳
اعتبارسنجی از رفتار سلیقه‌ای در وام‌دهی می‌کاهد

یوسف کاووسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا، ارزیابی خود از وام‌دهی بر مبنای اعتبارسنجی را چنین مطرح کرد: وام‌دهی از طریق اعتبارسنجی به این شکل است که تلاش می‌شود تا بحث وثیقه، ضمانت و مواردی از این دست به حداقل برسد. بانک‌های خصوصی اکنون این سیستم را به صورت آزمایشی و ناقص پیاده می‌کنند و بیشتر هم برای کسانی است که متقاضی وام خرد (وام ازدواج، کسب و کارو …) هستند زیرا تهیه وثیقه هم برای این گروه سخت است، بنابراین در خصوص فرد متقاضی اعتبارسنجی را به کار می‌برند.
وی در ادامه اظهار داشت: خوش حسابی در پرداخت به موقع اقساط، نداشتن چک برگشتی، پرداخت به موقع قبض‌ها و هزینه خدمات اجتماعی در اعتبارسنجی ملاک به حساب می‌آید و تحت عنوان آیتم به این موارد نمره  داده می‌شود و وقتی فرد عدد مشخصی را دریافت کند، اجازه استفاده از تسهیلات را خواهد گرفت. بخشی دیگری از طرح فوق هم این است که ضمانت با استفاده از فیش‌های حقوقی چنانچه متقاضی حقوق بگیر باشد، ایجاد شود. 
این کارشناس بانکی در این خصوص ابراز کرد: مبحث فوق قطعا متقاضیان را بیشتر خواهد کرد و بر مطالبات بانک‌ها می‌افزاید، ولی رضایت عمومی را افزایش می‌دهد. اما باید این نکته را هم در نظر گرفت چنانچه یکی از این موارد دچار مشکل باشد، متقاضی با دردسر روبرو خواهد شد. بر فرض سال‌های قبل یک چک برگشتی داشته باشد، ممکن است در سیستم حتی پس از پاس کردن هم ننشسته باشد، بنابراین باید یکسری کارهای اداری انجام دهد که دردسرساز است، ولی در مجموع حرکت خوبی به حساب می‌آید. 
کاووسی درخصوص کاهش به کار بردن سلایق در فرایند اخذ وام نیز چنین توضیح داد: سلیقه‌ای رفتار کردن بانک‌ها در این زمینه کاهش خواهد یافت، البته مستلزم آن است که یک نرم‌افزار یا سامانه طراحی شود و در اختیار بانک قرار گیرد تا از این طریق فرد در آن دخیل نباشد و با ارائه کد ملی شخص کارها به پیش رود. 
وی درباره کاهش معوقات بانکی در نتیجه اجرای این طرح بیان کرد: معوقات بانکی کاهش پیدا خواهد زیرا اعتبار اشخاص برای وام در نظر گرفته می‌شود و افرادی که اعتبار مخدوشی داشته باشند، موفق به دریافت وام نخواهند شد، اما باید این نکته را مورد توجه قرار داد که بسیاری هستند که این مشکلات دارند و تقریبا کسی وجود ندارد که چک برگشتی نداشته  یا اقساط او عقب نیفتاده باشد، این افراد طی فرایند مورد اشاره وام دریافت نخواهند کرد، مگر اینکه کل وام قبلی را به تسویه درآورند یا نامه کتبی مبنی بر پاس شدن چک در دست داشته باشند. 
این کارشناس بانکی در ادامه یادآور شد: وام دهی بر مبنای اعتبارسنجی کار خوبی خواهد بود، به شرط آنکه تمام فرایندهای موجود در سامانه‌ای که اشاره شد، ذکر شود و شخص و بانک در آن دخیل نباشد. در حال حاضر مثلا یک بانک خصوصی مواردی را در اعتبارسنجی مدنظر قرار داده و بانک خصوصی دیگری موارد بیشتری را در این چارچوب جای داده است و بانک‌های دولتی هم اصلا اینها را ندارند. 
کاووسی همچنین تاکید کرد: حقیقت این است که نمی‌توان انتظار رفع مشکلات نظام بانکی را ازاین طریق داشت زیرا پول با توجه به زیاد بودن متقاضی به اندازه کافی برای وام‌دهی وجود ندارد، یعنی بر فرض که تمام متقاضیان دارای رتبه شوند و جهت اخذ وام شرایط را داشته باشند، اما باید محدودیت ایجاد شود و در جایی باید فیلتر گذاشت.


-----
----------------