×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
بازپرداخت تسهیلات ارزی با نرخ ترجیحی و ریالی غیرممکن است

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مهدی غضنفری در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه صندوق توسعه ملی تاکنون براساس وظیفه اصلی خود سرمایه‌گذاری انجام نداده است، اظهار کرد: این مورد یکی از اقدامات اصلی است که‌ متاسفانه از سوی صندوق توسعه ملی چه در داخل و چه در خارج کشور معفول مانده است بنابراین یکی از اهداف دوره جدید این است که به سمت سرمایه‌گذاری برویم. وی‌ با اشاره به معوقات صندوق توسعه ملی ناشی از تسهیلات ارزی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تحریم‌ها برخی وام‌گیرندگان موفق به واردات به موقع تجهیزات یا شروع تولید خود نشدند بنابراین درخواست استمهال داشتند که اگر درخواست آنها ناشی از مسائل اقتصادی بوده باشد با آن موافقت می‌شود، همانطور که در ۲۰۰ طرح ارزی ۴۰۰ بار استمهال صورت گرفته است. رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی گفت:  این صندوق با هیچکدام از مشتریان خود قرارداد مستقیم ندارد و در واقع بانک‌ها به عنوان واسطه میان صندوق توسعه ملی و مشتریان قرارداد منعقد می‌کنند.
وی با اشاره به تجارب جهانی ادامه داد: مصارف صندوق‌های ثروت ملی در دنیا به سه بخش تثبیتی، توسعه‌ای و صیانتی تقسیم می‌شود؛ به عنوان نمونه شیلی و روسیه تثبیتی، سنگاپور و امارات توسعه‌ای و آلاسکا و نروژ صیانتی هستند که در مورد آخر دولت از سودهای صندوق می‌تواند برداشت کند.
رییس صندوق توسعه ملی تاکید کرد: افرادی که تسهیلات ارزی گرفته‌اند و منتظرند صندوق کوتاه بیاید و به جای بدهی‌هایشان، ریال با نرخ ۴۲۰۰ تومان پرداخت کنند بدانند که چنین امری محال و غیرممکن است و مدیریت جدید صندوق اجازه نخواهد داد کسانی که تسهیلات ارزی دریافت کرده‌اند بتوانند با ارز ترجیحی بازپرداخت کرده و منابع صندوق را کاهش دهند.


-----
----------------