×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
بررسی تلویزیون LG OLED C1

زیبا، چه خاموش و چه روشن

همان‌طور که در تلویزیون‌های OLED مرسوم است، C1 طراحی بسیار زیبا و قابل‌درکی دارد. این تلویزیون تقریباً هیچ حاشیه‌ای ندارد و فقط یک لبه نازک از فلز خاکستری‌رنگ در امتداد حاشیه صفحه‌نمایش قرارگرفته است. پنل OLED کمتر از یک‌چهارم اینچ ضخامت دارد. البته در بخش پشتی یک پوشش پلاستیکی باضخامت یک اینچ قسمت پایینی را در برگرفته و تمامی وسایل الکترونیک را درون خود جای‌داده است. پنل روی یک قاب سنگین نشسته و در بخش پایینی یک‌پایه فلزی ذوزنقه‌ای شکل در جلو و یک‌پایه مستطیل شکل کوچک‌تر در عقب آن را روی زمین نگه‌داشته‌اند، البته این تلویزیون را می‌توان بدون پایه به دیوار هم متصل نمود.

به‌جز کابل برق که به شکل دائمی و ثابت در سمت راست C1 قرارگرفته، اغلب پورت‌ها و اتصالات دیگر در سمت چپ قرار دارند. سه پورت HDMI و یک پورت USB در سمت چپ هستند و یک پورت HDMI دیگر هم به همراه دو پورت USB و خروجی صدای نوری و کواکسیال، به همراه یک رابط کواکسیال RS-232C و همچنین یک پورت شبکه و محل اتصال کابل آنتن در بخش پشتی قرار دارند. پایه مستطیل شکل عقب هم یک کانال برای مدیریت کابل‌ها و نظم‌بخشی به آن‌ها دارد.

به همراه تلویزیون یک ریموت کنترل Magic Remote هم عرضه می‌گردد که از سنسورهای حرکتی برای کنترل مکان‌نما روی صفحه همچون یک ماوس بهره می‌برد. یک پد هدایت‌گر بزرگ دایره‌ای با چرخ اسکرول قابل کلیک هم در مرکز ریموت قرارگرفته است. صفحه عددی و دکمه‌های تنظیم صدا و تغییر کانال در بالای پد هدایت‌گر قرارگرفته‌اند، درحالی‌که چهار دکمه رنگی، دکمه‌های سرویس اختصاصی برای Amazon Prime Video، Disney+، Netflix و LG Channels به همراه دکمه‌های جداگانه‌ای برای کار با Amazon Alexa و Google Assistant در زیر این بخش قرار دارند. برای استفاده از دستورات صوتی نیز یک سوراخ میکروفون در بخش بالایی ریموت کنترل تعبیه‌شده است.

امکانات LG C1 و WebOS

ال‌جی همچنان به استفاده از سیستم عامل اختصاصی webOS ادامه داده است و اگرچه این رابط کاربری بیشترین تعداد اپلیکیشن قابل انتخاب را ندارد، اما عمده سرویس‌های اصلی همانند Amazon Prime Video، Apple TV، Disney+، Hulu، Netflix، Twitch و YouTube را دارد. همچنین شما می‌توانید از دستگاه iOS یا Mac خود از طریق Apple AirPlay محتوای موردنظرتان را بر روی تلویزیون استریم کنید. البته از ابزارهای اندرویدی که برنامه LG ThinQ را روی خوددارند می‌توانید به این منظور بهره ببرید، هرچند که از Google Cast پشتیبانی نمی‌کند.

این تلویزیون به یک مرورگر وب کامل مجهز شده که به لطف قابلیت air mouse ریموت کنترل ال‌جی به‌راحتی از راه دور می‌توان از آن استفاده نمود. همچنین می‌توان از انواع سیستم‌های کنترل صوتی مانند Amazon Alexa، Google Assistant و پلتفرم کنترل صوتی ThinQ ال‌جی برای کنترل صوتی تلویزیون و دستگاه‌های سازگار با LG ThinQ موجود در شبکه داخلی خانه استفاده نمود. WebOS نیز از یک داشبورد اصلی برای نمایش تمامی منابع فعال روی تلویزیون و همچنین هر دستگاه هوشمند خانگی متصل بهره می‌برد. در ابتدای کار لازم است چند برنامه عمومی در تلویزیون دانلود و نصب شوند که برای انجام این کار لازم است یک اکانت رایگان ال‌جی ایجاد کنید.

تصویر خارق‌العاده

LG C1 یک تلویزیون  ۴K OLED با نرخ تجدید ۱۲۰ هرتز است. این تلویزیون قادر به پخش محتوای دامنه دینامیکی بالا یا HDR در استانداردهای HDR10، Dolby Vision و Hybrid Log Gamma (HLG) است. ما تلویزیون‌ها را با استفاده از یک رنگ‌سنج Klein K-10A و یک مولد سیگنال Murideo SIX-G و نرم‌افزار Murideo SIX-G بر اساس روش‌های کالیبراسیون بنیاد علوم تصویربرداری تست می‌کنیم. پنل‌های OLED قادر به ایجاد سطوح مشکی بی‌نقصی هستند، اما نکته قابل‌توجه در این فناوری آن است که پنل‌ها چندان تمایلی به تولید روشنایی بسیار زیاد در سراسر پنل ندارند و با روشن شدن مناطق کمتری از پنل، روشنایی بیشتر می‌شود (بسیار بیشتر از نور پس‌زمینه مجموعه‌های LCD با مناطق با نور کم متغیر).

با استفاده از یک سیگنال SDR برای خلق یک صفحه تمام سفید، C1 در حالت Cinema Mode به حداکثر روشنایی ۱۳۲٫۶۸۹ cd/m^2 دست می‌یابد و با کاهش این منطقه تمام سفید به ۱۸ درصد از نمایشگر، باعث افزایش روشنایی به ۱۳۹٫۷۲cd/m^2 می‌شود.۲ با یک سیگنال HDR حداکثر روشنایی تمام صفحه فقط به ۱۴۵٫۲۱۶cd/m^2 می‌رسد، اما با کاهش آن به ۱۸ درصد صفحه‌نمایش، این عدد با جهشی عالی به ۵۶۵٫۶۹۲cd/m^2 بالغ خواهد شد و وقتی تنها ۱۰ درصد صفحه‌نمایش درگیر باشد، میزان روشنایی به ۷۶۴٫۰۳۹cd/m^2 خواهد رسید. البته در تمامی موارد سطح مشکی cd/m^2 صفر باقی می‌ماند، لذا ازنظر فنی تلویزیون بدون در نظر گرفتن شرایط نوری، کنتراستی بینهایت دارد.

ازنظر دقت واقعی و کاربردی، C1 ال‌جی بدون اغماض بهترین عملکرد رنگی که تاکنون دیده‌ایم را به نمایش می‌گذارد؛ که البته در چند سال اخیر شاهد بوده‌ایم که اکثر تولید‌کنندگان در این زمینه پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند.

نمودارهای بالا اندازه‌گیری رنگی با یک سیگنال SDR در مقایسه با استانداردهای پخش تلویزیونی Rec.709 و یک سیگنال HDR در مقایسه با استانداردهای سینمای دیجیتال DCI-P3 را نشان می‌دهند. در هر دو حالت تلویزیون روی حالت تصویر Cinema قرار دارد. تلویزیون C1 بدون هیچ‌گونه نیاز به اصلاح یا تغییری، به‌طور بی‌نقصی هر دو فضای رنگی Rec.709 و DCI-P3 را با نقاط سفید و رنگ‌های اصلی پوشش می‌دهد. تنها نقص عملکرد رنگی قابل‌مشاهده در این تلویزیون رانش بسیار کم در رنگ‌های فیروزه‌ای و سرخابی هنگام تست با سیگنال HDR به میزان بسیار جزئی بود.

عملکرد رنگ چنان چشم‌گیر بود که ما برای اطمینان از صحت نتایج، با استفاده از یک رنگ‌سنج Klein K-80 دیگر هم دوباره به بررسی پرداختیم. تا زمانی که تلویزیونی را پیدا کنیم که بتواند دامنه رنگی وسیع‌تر از DCI-P3 BT.2020 را پوشش دهد (و هیچ‌یک از تلویزیون‌های مصرف خانگی هنوز به آن نزدیک هم نشده‌اند)، به نظر می‌رسد نسل فعلی پنل‌های OLED ال‌جی بهترین گزینه ممکن در بازار هستند. این دقت قابل‌توجه، باعث شده C1 به دلیل نشان دادن پتانسیل واقعی تکنولوژی OLED موفق به کسب جایزه TechX شود.

برنامه Planet Earth II شبکه BBC در تلویزیون C1 فوق‌العاده به نظر می‌رسد. از سبزی گیاهان و پر پرندگان تا آبی آب و آسمان تمامی رنگ‌ها زنده و طبیعی هستند. جزئیات کوچکی همچون خز و پوست حیوانات در زیر نور آفتاب و سایه کاملاً مشهود هستند و حتی اگر میزان روشنایی صفحه به‌اندازه تلویزیون‌های سطح بالای LCD نباشد، ولی میزان روشنایی کافی برای تماشای راحت همه جزئیات را فراهم می‌آورد.

تماشای Deadpool هم‌روی C1 بسیار عالی به نظر می رسد و قرمزی لباس Deadpool حتی درصحنه افتتاحیه آکنده از نور با اشباع درست و متعادلی به چشم می‌رسد. در جنگ سوزان آزمایشگاه جزئیات سایه به‌وضوح در نور شعله‌های لرزان آتش دیده می‌شوند، جایی که حجم زیادی از رنگ‌های زرد و نارنجی فعالانه می‌درخشند. اگرچه در نگاه اول آتش روی نمایشگر چندان روشنایی ندارد، اما به‌خوبی خودنمایی می‌کند و این صحنه نشان می‌دهد که تلویزیون چه کنتراست قدرتمند و شدیدی دارد.

صحنه‌های مهمانی در فیلم The Great Gatsby هم بیشترین توان C1 در ایجاد کنتراست و تمایز را به تصویر می‌کشند. خط اتو و نقش و نگار کت‌وشلوارهای مشکی و بافت موهای قهوه‌ای بدون از دست دادن جلوه و تناسب خود در برابر بالون‌ها و نورهای به‌شدت سفید، کاملاً قابل‌تشخیص و تمایز هستند. رنگ پوست‌ها گرم و طبیعی به نظر می‌رسد و هر رنگ آمیزی در قاب بسیار خوب از کار درآمده است.

امکانات صوتی و گیمینگ قدرتمند

در اغلب تلویزیون‌ها این‌طور به نظر می‌رسد که بعد از ساخت به فکر بلندگوها افتاده‌اند و چیزی اضافه و افزودنی هستند، اما در تلویزیون C1 استفاده از سیستم اسپیکرهای ۴۰ واتی متشکل از دو درایور front-firing و دو درایور downward-firing سازگار با صدای فراگیر Dolby Atmos نشان از دقت بیش‌ازاندازه دارد. این محصول همچنین برای تولید یک دامنه صوتی بسیار فراتر از اکثر تلویزیون‌ها، از پردازش صوتی AI Sound Pro ال‌جی بهره می‌برد که با روشن و خاموش کردن این حالت به‌خوبی متوجه آن خواهید شد.

C1 در کنار صدای قدرتمند، دارای ویژگی‌های مخصوصی برای گیمینگ است. علاوه بر نرخ تجدید ۱۲۰ هرتز، این تلویزیون از نرخ تجدید متغیر (VRR)‌ و حالت تأخیر خودکار کم (ALLM)‌ هم پشتیبانی می‌کند و علاوه بر این با تکنولوژی‌های AMD FreeSync Premium و Nvidia G-Sync Compatible کاملاً همراه و سازگار است. تمامی این امکانات از طریق حالت تصویر Game Optimizer و همچنین منوی مجزای Game Optimizer قابل‌دسترس هستند.

اگر زمان تأخیر ورودی تلویزیون (فاصله میان دریافت سیگنال و آپدیت نمایشگر)‌ زیاد باشد، تجمیع این فناوری‌های گیمینگ چندان مفید نخواهند بود، اما در اینجا چنین مشکلی وجود ندارد. با استفاده از ماتریس HDFury Diva HDMI تأخیر ورودی در حالت Game Optimizer را تنها ۴.۷ میلی‌ثانیه ثبت کردیم. این میزان تقریباً یک‌چهارم عدد ۲۰ میلی‌ثانیه است که یک تلویزیون را به بهترین‌های گیمینگ تبدیل می‌کند. البته قبل از هر بازی اطمینان یابید که حالت Game Optimizer را فعال نموده‌اید؛ زیرا مثلاً در حالت Cinema تأخیر ورودی تا ۸۹.۱ میلی‌ثانیه هم می‌رسد.

بهترین تلویزیون OLED برای گیمرها – و تمامی افراد دیگر

تلویزیون LG C1 OLED یکی از شگفتی سازان در زمینه کیفیت تصویر است. رنگ و کنتراست آن از بهترین مواردی است که در تلویزیون‌ها دیده‌اید و ویژگی‌های بارزی همچون ALLM و VRR برای گیمرها دارد. این محصول گران‌قیمت‌تر از OLED Vizio است، اما نسبت به Sony Master Series A90J، بسیار ارزان‌تر بوده و درعین‌حال عملکرد بهتری را ارائه می‌کند. به همین دلایل، LG C1 جایزه Editors’ Choice و همچنین جایزه TechX مجله PCMag را برای دقت رنگش دریافت نموده است.

جمع‌بندی:

سری تلویزیون‌های LG C1 OLED یکی از بهترین کیفیت تصاویر دیده‌شده را با دقت رنگ تقریباً سینمایی ارائه می‌کنند. این محصول همچنین از قابلیت‌هایی چون AMD FreeSync و Nvidia G-Sync پشتیبانی می‌کند که آن را به گزینه‌ای فوق‌العاده برای گیمرها تبدیل نموده است.

نقاط قوت:

  • کنتراست و رنگ خارق‌العاده
  • امکانات اتصال زیاد ازجمله Apple AirPlay
  • ویژگی‌های گیمینگ فراوان
  • تأخیر ورودی کم

نقاط ضعف:

  • رابط کاربری در تست‌ها گاهی مشکل‌ساز بوده
  • مشخصات فنی LG OLED 65C1
  • نوع پنل: OLED
  • اندازه نمایشگر: ۶۵ اینچ
  • رزولوشن: ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل
  • ورودی ویدیو: HDMI و RF و USB
  • HDR: Dolby Vision, HDR-10
  • پورت‌های HDMI: چهار عدد
  • سرویس‌های پخش مستقیم: بله
  • روشنایی تصویر:‌ ۵۶۵.۹۲ نیت
  • سطح سیاهی:‌ ۰cd/m^2
  • نسبت کنتراست: نامحدود
  • نرخ تجدید: ۱۲۰ هرتز
  • VRR: بله
  • تأخیر ورودی (Game Mode): ۴.۷ میلی‌ثانیه


-----
----------------