×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
توصیه‌هایی برای سرمایه‌گذاری خرد/ بازار ارز بسیار پرریسک است

به گزارش خبرنگار ایبِنا، عوامل بیرونی و مسائل سیاسی یکی از شاخص‌های اثرگذار بر نرخ ارز در بازار کشور است و در حال حاضر با توجه به قرار گرفتن در آستانه مذاکرات وین، بازار ارز به یکی از پرریسک‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است، به نحوی که کارشناسان اقتصادی معتقدند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد، دلار سال ۱۴۰۰ را با روند کاهشی معناداری به پایان می‌رساند.
 اما با توجه به اینکه در این شرایط بازارهای مختلف در حال حاضر در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برند، سرمایه‌گذاری در بازار ارز چه ریسک‌هایی را به همراه خواهد داشت و کدام بازارها شرایط مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری دارند؟
علی شریعتی، کارشناس اقتصادی در این خصوص بیان کرد: بحث سرمایه‌گذاری در بازار ارز در کشور ما به دلیل شرایط خاص تورمی فزاینده که وجود دارد و همچنین غیرقابل پیش‌بینی بودن نهادهای بازار آینده و نامعلوم بودن شاخص‌هایی مثل نرخ تورم سالانه، نرخ رشد اقتصادی و تبادلات کشور در سطح بین‌الملل، دارای ریسک خواهد بود.
 وی با بیان اینکه مردم به دلیل خروجی که از اقتصاد ما طی سه سال اخیر دیده‌اند، سعی کردند پول خود را به شکل غیرنقدی نگهداری کرده و فاصله خود را از با تورم حفظ کنند تا کمتر آسیب ببینند، افزود: مطمئن‌ترین راهکار سرمایه‌گذاری در تمام دنیا، بورس با نگاه بلندمدت بوده است که برای مردم مبتدی و کمتر حرفه‌ای شرکت‌های سرمایه‌گذاری با سود و ریسک کمتر پیشنهاد شده است.
شریعتی عنوان کرد: بازار بورس ایران متاسفانه در چند سال اخیر دستخوش صحبت‌ها و وعده‌های سیاسی شده است و قطعاً هر چیزی که سیاسی شود باعث آشفتگی می‌شود، برای مثال بانک مرکزی که اصلِ آن اصل اقتصادی است اگر بخواهد سیاسی شود از کارکردِ خود دور می‌شود. برای بورس ایران هم این اتفاق افتاد و مردم با شتابزدگی و طمع جا نماندن از فضای تورمی کشور به آن سمت و سو آمدند و بعد از سوخت شدن سرمایه‌ها از این بازار کوچ کردند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در ایران متاسفانه محدود است و در این شرایط مردم با سرمایه‌های کوچک و متوسطی که دارند، در مقاطع مختلف جذب بازار ارز و سکه شده‌اند، تاکید کرد: بازار ارز ویژگی‌های خاص خود را دارد و به ویژه در کشور ما این بازار ارتباط تنگاتنگی با مسائل سیاسی و عوامل بیرونی دارد.
وی بیان کرد: بازار ارز ایران را ‌نمی‌توان با مدل تکنیکال یا با روندها و تِرِندها پیش‌بینی کرد و برای مردمی که دانش سیاسی و اقتصادی لازم را ندارند، بازار پر ریسکی خواهد بود و معمولا سرمایه‌گذاران خرد در این بازار ضرر خواهند کرد.
وی در پایان یادآور شد: اضافه کرد: در بازارها رمزارزها هم با توجه به ساختار کشور و امن نبودن این فضا، کلاهبرداری‌های داخلی و خارجی رخ داد و مردم از این قضیه هم آسیب دیدند. بنابراین باید برای چنین سرمایه‌گذاری‌هایی ریسک بالای و خطر از بین رفتن سرمایه را در نظر داشت.


-----
----------------