×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ششمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با همکاری دانشگاه خاتم و حمایت بانک پاسارگاد برگزار شد

 به گزارش رویداد جدید به نقل از روابط‌عمومی بانک پاسارگاد، در این کنفرانس که با حمایت این بانک و برخی از دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و نهادهای علمی کشور و با حضور مقامات، مدیران، مسئولان، کارشناسان، استادان، پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند هم‌زمان به‌‎صورت حضوری و مجازی برگزار شد، صاحب‌نظران حوزه فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی به ارائه سخنرانی و طرح تجارب برتر سازمانی در قالب نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی پرداختند.

از جمله موضوعات مطرح‌شده در این همایش می‌توان به تئوری، الگوها و آینده مصادیق مسئولیت اجتماعی سازمانی، ارائه الگوی مهندسی مجدد سازمانی از طریق حاکمیت فناوری‌های نوین، گذار از مسئولیت اجتماعی به توسعه پایدار، عوامل مهم در رشد صنایع با فناوری‌های پیشرفته، ابعاد فرهنگ سازمانی در دستگاه‌های اجرایی و… اشاره کرد.

دکتر مجید قاسمی در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس:سبز شدن اقتصاد نه تنها مانع ایجاد ثروت و فرصت‌های شغلی نمی‌شود، بلکه می‌تواند فرصت‌های قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی و ایجاد شغل فراهم ‌آورد.

مجید قاسمی رئیس انجمن مدیریت ایران و رئیس این کنفرانس طی سخنرانی افتتاحیه این رویداد ضمن اشاره به جایگاه و اهمیت مسئولیت اجتماعیِ مدیران و فرهنگ سازمانی در عصر فناوری‌های نوین به موضوع «اقتصاد سبز» و «اقتصاد دیجیتالی» به‌عنوان لازمه توسعه اقتصادی و مهم‌ترین فراز انقلاب صنعتی چهارم پرداخت. دکتر قاسمی ضمن اشاره به ویژگی‌های انقلاب صنعتی چهارم، توجه به موضوعاتی مانند سیستم‌‏های سایبرفیزیکی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و کوانتوم طی ده سال اخیر را بسیار با اهمیت دانست و کم‌توجهی به این علوم را عاملی بر خروج کشورها از دور رقابت برشمرد. وی در این خصوص عنوان داشت: “در انقلاب صنعتی چهارم، ملاحظات زیست‌‏محیطی نیز همگام با فناوری دیجیتال، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است”. وی افزود: “کشورها با هر سطح درآمدی، درگیر گذار دوجانبه به اقتصاد سبز و دیجیتالی هستند و اکثر کشورها متقاعد شده‌اند که آینده اقتصادی آن‌ها به موفقیتشان در انتقال به اقتصاد سبز و اقتصاد دیجیتال بستگی دارد”.

رئیس دانشگاه خاتم در ادامه، بهره‌وری در استخراج و استفاده از همه منابع، به‌خصوص منابع طبیعی را ضروری معرفی کرد تا ضمن حفظ سهم نسل‌های آینده، از حرکت اقتصاد به سمت وابستگی جلوگیری شود. دکتر قاسمی پس از اشاره به اجرای ۳۵ پروژه با ارزشِ بیش از ۶٫۵میلیارد دلار توسط هولدینگ معدنی میدکو با ذکر نمونه‌هایی از توجه گروه پاسارگاد به حفظ محیط‌زیست، به واحد کُک‌سازی میدکو در زرند (فولاد زرند ایرانیان) پرداخت و ادامه داد که مجموعۀ میدکو برای جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به محیط‌زیست و هوای شهر زرند توسط این واحد، ۵۵۰میلیارد تومان هزینه کرده است و با استقرار امکانات به‌روز CDQ (خنک‌سازی کُک به روش خشک) علاوه بر جلوگیری از انتشار آلودگی و هدررفت انرژی، ۱۴مگاوات برق نیز تولید می‌کند. وی افزود: “پس می‌توان با استفاده از تکنولوژی بدون ایجاد آلودگی برای محیط‌زیست از منابع سوخت فسیلی استفاده کرد و این باید به یک فرهنگ ملموس برای واحدهای صنعتی تبدیل شود”.

مجید قاسمی در بخش دیگری از این سخنرانی عنوان داشت که «سبز شدن» اقتصادها نه تنها مانع ایجاد ثروت و فرصت‌های شغلی نمی‌شود، بلکه بخش‌های سبز بسیاری وجود دارند که می‌توانند فرصت‌های قابل‌توجهی را برای سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی و ایجاد شغل فراهم ‌آورد و لذا مسئولیت اجتماعی مدیران می‌تواند با اتخاذ تدابیر مدیریتی و اقتصادی مناسب، بر این تناقض غلبه نماید و رفاه اجتماعی را ممکن سازد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد هم‌چنین اقتصاد دیجیتال را یکی از الزام‌های بسیار مهم رسیدن به اقتصاد سبز معرفی کرد و در این راستا گفت: “در صنعت بانکداری در اقتصادی دیجیتالی هر بانکدار به منزله یک بانک است زیرا هریک از همکارانِ بانک با افزایش توانمندی برای دسترسی به اطلاعات و ابزارهای لازم که به لطف الگوریتم‌ها یا ربات‌ها فراهم شده است، قدرت لازم برای انجام دادن خدمات فراگیر یک بانک را دارا خواهد بود”. وی استقرار خدمات سرزمین هوشمند پاد را در این راستا دانست و افزود: “در شهر هوشمند پاد، ۲میلیون مشتری جدید در سیستم اقتصاد دیجیتالی جذب شده است و به سمتی در حرکت هستیم که همکاران ما حتی بدون نیاز به وجود شعبه بتوانند اقتصاد پولی یک شهر را اداره کنند”.

دکتر علی‌اکبر محرابیان، وزیر محترم نیرو: در فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی نکات بسیار مفید و ریشه‌داری وجود دارد که استفاده مناسب از آن‌ها میان‌بُر رشد و اعتلای سازمان‌هاست.

در ادامۀ این کنفرانس دکتر علی‌اکبر محرابیان، وزیر محترم نیرو برای شرکت‌کنندگان کنفرانس پیرامون رویکردهای وزارت نیرو در زمینه فرهنگ سازمانی سخنرانی کردند. علی‌اکبر محرابیان با اشاره به ماهیت فرهنگ، نسبت فرهنگ سازمانی به سازمان را مانند نسبت شخصیت به فرد دانست و ادامه داد: “همان‌طور که بدون پی‌بردن به شخصیت یک فرد، نمی‌توانیم از باورها و عادت‌های آن فرد مطلع شویم، زمانی‌ می‌توانیم به باورهای یک سازمان پی‌ببریم که به فرهنگ آن سازمان تسلط پیدا کرده‌ایم”.

وزیر نیرو با تأکید بر نقش مدیران، تک‌تک افراد و فرهنگ جامعه در شکل‌گیری فرهنگ سازمانی، عنوان داشت که با تغییر در باورها، فرهنگ سازمانی ما هم رشد و اعتلا پیدا خواهد کرد و برای این منظور باید از ویژگی‌های مثبت جامعه برای ارتقا و تحول در فرهنگ سازمانی استفاده شود. وی در این خصوص عنوان داشت: “اگر ما در فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی دقت کنیم می‌بینیم که نکات بسیار مفید و ریشه‌داری در آن وجود دارد که اگر بتوانیم از آن‌ها به‌خوبی استفاده کنیم، برای رشد و اعتلای سازمان میان‌بُر زده‌‌ایم”. دکتر محرابیان به عنوان نمونه، به تدبیر حضرت امام (ره) در ایام دفاع مقدس اشاره کرد و با معجزه توصیف کردن این امر ادامه داد که امام راحل، با استفاده از ویژگی‌های فرهنگ اسلامی و ایرانی جامعه را متحول کرد و موفق شد کشوری که قبل از انقلاب در زمینه‌‌های مختلف به‌ویژه در بخش نظامی کاملاً وابسته بود را به قدرتی تبدیل کند که در مقابل ارتش بعثی عراق، پشتیبانان غربی و شرقی آن و سلاح‌های غیرمتعارف شیمیایی و کشتارجمعی استفاده شده در جنگ تحمیلی به‌طور کامل بایستد.

دکتر محرابیان هم‌چنین با اشاره به پررنگ بودن نوع‌دوستی در فرهنگ مردم ایران گفت: “ریشه انجام امور خیریه در ایران به فرهنگ کهن ایرانی و فرهنگ غنی اسلامی برمی‌گردد و اگر ما امور سازمانی خود را با این فرهنگ آمیخته کنیم، می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. امروزه بحث فرهنگ جهادی مطرح است و ما در بسیاری از امور می‌بینیم که با ادبیات جهادی کارهای بسیار عظیمی در حوزه‌های مختلف انجام شده است. هرچند نباید فرهنگ جهادی را فقط به امور عمرانی محدود کنیم، بلکه فرهنگ جهادی در مسائل علمی، پژوهشی، اکتشافات، ابداعات و در حوزه اجتماعی قابل بسط است”.

وی با معرفی محورهای ده‌گانه وزارت نیرو در فرهنگ سازمانی از تحول جدید و بازنگری موضوع فرهنگ سازمانی در این وزارت‌خانه خبر داد.

وزیر نیرو در پایان با اشاره به رویکرد وزارت نیرو مبنی بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی نیروگاه‌های حرارتی، حرکت در این مسیر را راه‌حل مؤثری برای غلبه بر محدودیت‌های آب و سوخت‌های فسیلی و هم‌چنین حفظ محیط‌زیست دانست.

دکتر مجید قاسمی:برای استمرار نقش خود در توسعه اقتصادی باید با تکیه بر فرهنگ غنی اجتماعی، ملی و اعتقادی خود، برای «دیجیتالی شدن» کل اقتصاد آماده باشیم.

در روز دوم این همایش دکتر قاسمی به نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی کشور در عصر فناوری‏‌های نوین پرداخت. وی رابطه فرهنگ و توسعه از منظر مکاتب مختلف اقتصادی از جمله مکتب نئوکلاسیک‌ها و نهادگرایان جدید را تشریح و تفاوت دیدگاه این دو مکتب را در میزان اثرگذاری فرهنگ بر توسعه جوامع و فعالیت‌های اقتصادی بیان کرد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد فرهنگ را هم نتیجه و هم علت توسعه اقتصادی دانست و افزود: “فرهنگِ مناسبِ توسعه و انتخاب برنامه‌‏های متناسب با فرهنگ جامعه، می‏‌تواند توسعه اقتصادی را در زمانی کمتر و شرایطی بهتر رقم بزند”. به عقیده وی، در نظر گرفته شدن مؤلفه‏‌های فرهنگی جامعه در تدوین برنامه‌‏ها و راهبردهای توسعه‌‏ای کشور، یک ضرورت اساسی جهت تحقق اهداف مورد نظر محسوب می‏‌شود.

رئیس دانشگاه خاتم ایجاد خصوصیات فرهنگی «توسعه‌گرا» در جامعه مانند سخت‌کوشی و انضباط را محصول توسعه اقتصادی معرفی کرد و در ادامه، حرکت در مسیر توسعه را موجب تغییر رفتار و باورهای اساسی مردم و این تغییر رفتار را یاری‌رسانِ توسعه در سطوح بالاتر دانست. وی هم‌چنین به بیان مؤلفه‌های فرهنگی و فناوری در اسناد بالادستی کشور پرداخت و دیده شدن مبانی فرهنگی و رفتاری در اسناد کلانی مانند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ را نشان از پختگیِ راهبردهای کلان کشور و البته درآمیخته بودن بحث اقتصاد و فرهنگ در سیاست‌های کلان دانست.

مدیرعامل بانک پاسارگاد در بخش دیگری از سخنرانی خود از میان برداشتن موانع رشد را نیازمند برخورداری از «فرهنگ دیجیتالی» معرفی و در این راستا به مزیت بانک پاسارگاد از نظر جوان بودن ساختار سرمایه انسانی نسبت به سایر بنگاه‌های اقتصادی کشور اشاره کرد. وی یکی از «متغیرهای بیرونی» که می‏تواند بر پذیرش فناوری در سازمان تأثیر به‌سزایی داشته باشد را «فرهنگ سازمانی» دانست و عنوان داشت که اجرای بسیاری از راهبردهای سازمانی در صورت ناسازگاری با فرهنگ سازمان با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

دکتر قاسمی در این راستا افزود: “برخورداری از فرهنگ توسعه‌‏گرا و لحاظ نمودن مؤلفه‏‌های فرهنگی جامعه در تدوین راهبردهای توسعه‌‏ای کشور، «توسعه اقتصادی» را در زمانی کمتر و شرایطی بهتر محقق می‌‏سازد؛ بانک پاسارگاد بانکی توسعه‌گراست و برای اینکه بخواهیم نقش خود را در توسعه اقتصادی که روزبه‌روز فزاینده‌تر و بالنده‌تر هم بوده استمرار دهیم باید با تکیه بر فرهنگ غنی اجتماعی، ملی و اعتقادی خود برای «دیجیتالی شدن» کل اقتصاد آماده باشیم”.

در بخش پایانی این رویداد ضمن برگزاری مراسم اهدای جوایز مسئولیت اجتماعی و تجلیل از سازمان‌های برگزیده، دکتر آذر صائمیان دبیر علمی کنفرانس، بیانیه ششمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی را قرائت و بر لزوم برنامه‌ریزی مناسب در حرکت به‌سوی تحول دیجیتال تأکید کرد.

از سایر دستاوردهای این کنفرانس می‌توان به تدوین نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی مدیریت در انجمن مدیریت ایران، اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی ISO21001:2018، ISO26000، ISO56002:2019 و رونمایی از ۱۴ مجلّد کتاب اشاره کرد.


-----
----------------