×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
۵۳ میلیون دلار نهضت ساخت داخل در چهارمحال و بختیاری محقق شد

سجاد رستمی روز سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران این استان در دفتر خانه مطبوعات و خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، افزود: با همراهی و تلاش بخش خصوصی، پنج هزار و ۳۰۰ درصد رشد در برنامه نهضت ساخت داخل در استان محقق شده است.

وی در ادامه از صدور ۱۳۰ مورد جواز تاسیس در استان طی سه ماهه امسال خبر داد و گفت: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.

رستمی با اشاره به محدودیت زمین در شهرک‌های صنعتی استان، تصریح کرد: چنانچه با محدودیت زمین مواجه نبودیم حجم سرمایه‌گذاری در استان از رشد بیشتری برخوردار می‌شد که برای رفع این چالش شهرک صنعتی شماره ۲ شهرکرد آماده‌سازی شده است.

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به صدور ۲۶ پروانه بهره‌برداری در استان، تصریح کرد: این میزان سرمایه‌گذاری به لحاظ ارزش ریالی ۱۰۰ درصد و به لحاظ تعداد ۱۸ درصد رشد داشته است.

رستمی همچنین از صادرات ۱۳.۳۶ میلیون دلار کالا از استان در سالجاری خبر داد و گفت: هدفگذاری امسال استان ۳۷.۵ میلیون دلار صادرات است.

به گفته وی، با وجود اینکه این سازمان عملکرد قابل قبولی در حوزه برنامه‌های اکتشافی، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام، فعال‌‎سازی واحدهای صنعتی راکد و صدور پروانه کسب صنوف در استان داشته است اما در حوزه جذب سرمایه‌گذار خارجی در سالجاری توفیقی حاصل نشده و عملکرد این حوزه صفر بوده است.

استخراج ۹۵۰ هزار تن مواد معدنی در چهارمحال و بختیاری

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست از وجود ۱۵۵ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در استان خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد ۱۱۵ معدن فعال و ۴۰ معدن غیرفعال است.

مهرداد قاسمی با اشاره به اینکه معادن استان برای ۹۹۷ نفر در استان اشتغالزایی کرده است، افزود: از معادن فعال در استان طی سال گذشته پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن ماده استخراج شد.

وی تصریح کرد: همچنین در سه ماهه امسال ۹۵۰ هزار تن تولیدات معدنی در استان استخراج شد.

قاسمی با بیان اینکه ۸۰ نوع ماده معدنی در استان استخراج می‌شود، اظهار داشت: خاک‌نسوز، مواد اولیه سیمان، سیلیس، گچ، سنگ لاشه و سنگ تزیینی شامل این مواد است که ۷۰ درصد این تولیدات شامل تولیدات مصالح ساختمانی است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بر اساس ارزش روز، ۳۵۰ میلیارد تومان در بخش معادن استان سرمایه‌گذاری شده است.

قاسمی از سلب صلاحیت ۳۴ معدن در استان از طریق شورای معادن خبر داد و گفت: این معادن از طریق مزایده به سرمایه‌گذار واقعی واگذار شده است.

کالاهای اساسی به اندازه کافی در استان وجود دارد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با تاکید بر وفور کالاهای اساسی در بازار استان، تصریح کرد: کمبودی در بازار استان وجود ندارد و کالاهایی نظیر روغن خوراکی، قند و شکر و برنج به اندازه کافی در انبارها وجود دارد.

جهانبخش مرادی افزود: در سه ماهه امسال یک هزار تن روغن خوراکی، ۱۰ هزار تن شکر، یک هزار و ۶۴۰ تن قند و ۲۱۴ تن برنج هندی در استان توزیع شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۴۵ هزار واحد صنفی در استان، اظهار داشت: این اصناف برای ۱۰۰ هزار نفر در استان اشتغالزایی کرده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: در شهرستان شهرکرد ۵۸ اتحادیه فعال است.

مرادی همچنین از فعالیت ۱۰۰ هزار بافنده فرش در استان خبر داد و گفت: این افراد در بحث تسهیلات با مشکل مواجه هستند و می‌طلبد با توجه به تقاضای بالا برای دریافت تسهیلات در این خصوص تسهیل‌گری شود.

آماده‌سازی ۱۰۰ هکتار زمین در شهرک صنعتی شماره ۲ شهرکرد

رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست از آماده‌سازی ۱۰۰ هکتار زمین در شهرک صنعتی شماره ۲ شهرکرد خبر داد و گفت: امسال امکان استقرار واحدهای جدید در این منطقه فراهم شده است.

بهنام خسروی همچنین از آماده‌سازی ۹ طرح برای معرفی به سرمایه‌گذاران خبر داد و افزود: این طرح‌ها برای ۹۰۵ نفر اشتغالزایی می‌کند.

وی تصریح کرد: ۲۱ طرح دیگر نیز با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهیه و در سامانه مربوطه بارگذاری شده است که بر اساس آن می‌توان سه زنجیره ارزش صنایع فولاد، نساجی و شیمیایی را تکمیل کرد.

به گزارش ایرنا، هم اینک ۹۲۱ واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری فعال است

این واحدهای فعال، ۱.۲۷ درصد تعداد واحدهای صنعتی کشور، ۱.۲ درصد حجم سرمایه‌گذاری و ۹۱ صدم درصد اشتغال صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است.


-----
----------------