×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
افزایش بهره‌وری شبکه پستی با به‌کارگیری راه‌حل‌های دانش‌بنیان

به گزارش رویداد جدید به نقل از خبرگزاری آنا گفتگویی به مناسبت روز جهانی ، پست و برگزاری رویداد اینوتکس پست با سرپرست حوزه معاونت فنی و بازرگانی شرکت ملی پست انجام داده است که مشروح آن در ادامه آمده است.
آنا: باتوجه به اهمیت ارائه خدمات باکیفیت پستی در حوزه اقتصاد دیجیتال شرکت پست چه برنامه‌ای برای ارتقای کیفیت سرویس‌های خود دارد؟
احمدی: شرکت ملی پست یک شرکت خدمات‌رسان با سابقه طولانی است و یعنی این مجموعه از سال‌ها قبل زمانی که هنوز ارتباطات هوشمند وجود نداشت فعالیت می‌کرد. به تدریج و با توسعه فناوری هوشمند شرکت ملی پست نیز خدمات خود را با پیشرفت ارتباطات هماهنگ کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند این شرکت به عنوان اولین نهاد ارتباطی بشر در کشور‌های مختلف است. با تغییرات گسترده‌ای که در زندگی روزمره مردم به واسطه استفاده از فناوری‌های هوشمند پیش آمده نقش شرکت پست به عنوان حلقه برقراری ارتباط بین مشتریان و کسب و کار‌ها برجسته شده است.
حتی پیش از معرفی شبکه جهانی اینترنت پست در سراسر جهان وظیفه برقراری ارتباط بین مردم را ایفا می‌کرد. به عنوان مثال مجله‌ها و نشریات مربوط به مدل و لباس از سال‌ها قبل و زمانی که اینترنت وجود نداشته به وسیله شبکه پستی بین کشور‌های مختلف جابه‌جا به دست علاقه‌مندان می‌رسید؛ بنابراین شرکت پست هم در فضای کسب و کاری وظیفه مهمی بر عهده دارد و هم در فعالیت‌های فناورانه که دستگاه‌های اجرایی مسئولیت‌های مختلفی را در آن‌ها بر عهده دارند.
در همین راستا نمایشگاه اینوتکس پست با مأموریت به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته در ارائه خدمات پستی و بهینه‌سازی و ارتقای کیفیت سرویس‌های شرکت پست از فردا در جزیر کیش برگزار می‌شود. بیش از ۴۰ شرکت فناور در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و دستاورد‌های خود را در معرض نمایش عموم گذاشته‌اند.
شرکت پست در چه حوزه‌هایی از فناوری‌های هوشمند استفاده می‌کند؟
از منظر کسب و کاری در شرکت پست تعدادی سرویس زیرساختی وجود دارد که مبتی بر نقل و انتقال فیزیکی هستند و بر اساس ویژگی‌هایی که این سرویس‌ها دارند نام‌های مختلفی برای آن‌ها انتخاب شده است. این ویژگی‌ها شامل المان‌های پیگیری، هزینه و سرعت ارسال مرسوله است. سرویس‌های از قبیل پست عادی، ویژه و پیشتاز در این دسته قرار دارند. از اوایل دهه ۷۰ با ورود تلفن همراه با کشور‌های مختلف تغییر خوشایندی فزایند‌های پستی رخ داد که مهم‌ترین آن سرویس‌های ارزش افزوده پست است.
دیگر موضوع حائز اهمیت در حوزه خدمات هوشمند به‌کارگیری ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در شبکه پستی کشور است. در چند سال گذشته امکان رهگیری مرسوله توسط مردم از طریق شرکت ملی پست فراهم شده است. مدیران این مجموعه ضمن تعامل با دانش‌بنیان‌ها فرصتی را مهیا کرده‌اند که مردم در هر لحظه از وضعیت مرسوله خود مطلع شوند. در این زمینه خدمات متنوعی وجود دارد که باتوجه به نیاز فرد ارسال کننده یا دریافت کننده مرسوله تعیین می‌شود.
هدف از برگزاری نمایشگاه اینوتکس پست چیست و چگونه از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در ارائه خدمات پستی استفاده می‌کنید؟
باتوجه به ظرفیت محدود شرکت پست برای ارتباط مستقیم با متقاضیان خدمات پستی، بستری را برای شرکت‌های دانش‌بنیان مهیا کردیم تا ضمن تعامل با عموم مردم نیاز‌های پستی آن‌ها را برطرف کنند. تجربه نشان داده است شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه ارائه خدمات متنوع پستی قابلیت طرح راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را دارند. در واقع در نمایشگاه اینوتکس پست به دنبال دستیابی به ارزش‌افزوده خدمات پستی هستیم.
در انجام فرایند‌های پستی به دنبال استفاده از فناوری‌های پیشرفته هستیم و فناوری‌های هوشمند ابزار کارامدی در این زمینه هستند. اجرای کامل این رویکرد مستلزم شناسایی و برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری ظرفیت‌های دانش‌بنیان است. برخی از این راه‌حل‌ها، طرح‌هایی هستند که علاوه بر ارتقای کیفیت فرایند‌های پستی به توسعه بازار پست نیز کمک می‌کنند. شرکت‌های خلاق در این زمینه توانسته‌اند طی سال‌های گذشته قدم‌های محکمی بردارند. ما بر اساس رویکرد کشور در خصوص تمرکز بر تولید داخلی به دنبال عملیاتی ساختن حمایت‌های دولتی هستیم.

دیگر دستاورد مهم در رویداد اینوتکس پست چیست؟
دیگر دستاورد مهم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فراهم ساختن فرصتی برای برقراری ارتباط به شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های نوپا است. به این ترتیب از انجام فعالیت‌های موازی و صرف هزینه‌های هنگفت جلوگیری می‌شود. به طور کلی فرایند‌های عملیاتی پست چهار مرحله دارد؛ اولین مرحله جایی است که مردم کالای مورد نظر خود را تحویل دفتر پست می‌دهند و مرحله آخر موقعی است که مرسوله توسط  به مقصد تعیین شده می‌رسد. در این میان دو مرحله دیگر نیز وجودارد که شامل آماده‌سازی و رهسپاری محصولات است. شرکت‌های حاضر در رویداد اینوتکس پست هم راه‌حل‌هایی برای فرایند‌های کلان پستی و هم برای عملیات آماده‌سازی و رهسپاری راه‌حل‌هایی را ارائه کردند. به‌کارگیری این راه‌حل‌ها باعث تسریع خدمات پستی و کاهش هزینه‌های عملیاتی شرکت پست می‌شود.
حضور همزمان دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی در صنعت پست در نهایت منجر به افزایش کیفیت سرویس‌های پستی و جلب رضایت مردم می‌شود.
باتوجه به ظرفیت بالای استارت‌آپ‌های پستی این مجموعه‌های نوپا دقیقا در زمینه ارائه چه سرویس‌هایی با شرکت پست همکاری می‌کنند؟
کارکرد مدل‌های پستی هوشمند به‌سازی خدمات نقل و انتقال کالا در سطح شبکه‌ای گسترده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته وقتی یک شرکت تولید قصد ارسال محصول خود به دست خریدار را دارد باید دو تا سه برابر هزینه تولید سرمایه صرف شبکه توزیع کند. در این شرایط استفاده از ایده‌های نوآورانه هزینه‌های جاری شرکت‌ها را تا هزینه قابل توجهی کاهش و منجر به تضمین کیفیت خدمات پستی می‌شود. یک شرکت بزرگ تولید می‌تواند ضمن همکاری با استارت‌آپ‌های پستی در کمترین زمان ممکن و با هزینه‌ای منطقی خدمات ارسال و توزیع محصولات را انجام دهد. در واقع استفاده از راه‌حل‌های فناورانه در شبکه پستی منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود.
کاهش آلودگی صوتی، پایین آمدن حجم ترافیک و بهینه‌سازی هزینه‌های پستی بخشی از مزیت‌های هوشمند‌سازی شبکه پستی است. به نظر بنده انتخاب درست مدل پستی کارکرد اساسی بر افزایش کیفیت زنجیره پست دارد و از طرفی شرکت پست در سراسر دنیا بخشی از فرایند زیرساختی توسعه رفاه اجتماعی و کاهش هزینه‌های سربار جامعه از محل ارتباطات فیزیکی است.


-----
----------------