×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
برنامه‌ریزی برای تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو/واردات خودرو در دستور کار است

 «عبدالله توکلی‌لاهیجانی» در نشستی در جمع خبرنگاران افزود: برنامه امسال تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو بوده که یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه آن برپایه پلتفرم‌های داخلی خواهد بود.

وی بیان‌داشت: افزایش تولید مهمترین استراتژی کوتاه‌مدت در این صنعت است، مشروط به اینکه متاثر از تحریم‌ها اتفاق تازه‌ای را شاهد نباشیم.

توکلی ادامه‌داد: همچنین حذف قرعه‌کشی تابع افزایش تولید خودرو است و در این راستا، قرعه‌کشی برای خرید خودروی شاهین حذف شده است.

به گزارش ایرنا، پیشتر «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: نگاه وزارت صمت به واردات خودرو برای تنظیم بازار مثبت است و با توجه به این‌که مجری این موضوع وزارت صمت است، هر زمان نهادهای بالادستی اجازه دهند کار را اجرایی خواهیم کرد.

تشکیل کنسرسیومی از قطعه‌سازان برای ساخت خودروی اقتصادی

وی اظهار داشت: اکنون دو خودروساز بزرگ کشور در حال کار کردن روی تولید خودروی اقتصادی هستند و به این منظور کنسرسیومی از قطعه‌سازان هم شکل گرفته است و مواردی همچون تامین مالی زنجیره‌ای، هزینه‌های سربار خودروسازان را کاهش خواهد داد.

به گفته سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، مواردی همچون خرید مستقیم سایت‌های تولید خودرو از سازندگان رده یک (TR۱)، طراحی خودرو، به حداقل رسانیدن لجستیک و همکاری خودروسازان و هم‌افزایی بین آنها، می‌تواند شرایط لازم را برای تولید خودروی ارزان قیمت در کوتاه‌مدت فراهم کند.

وی در پاسخ به ایرنا درخصوص توانایی خودروسازان برای ساخت چنین خودرویی با وجود الزام به پاس کردن استانداردهای ۸۵‌گانه، خاطرنشان‌کرد: استانداردهای ۸۵‌گانه استانداردهای سختی نیستند و در پلتفرم‌های جدید این اتفاق افتاده و می‌توان به این استانداردها دست یافت.

توکلی لاهیجانی توضیح‌داد: طراحی پلتفرم‌ها از ابتدا به گونه‌ای بوده که استانداردهای یاد شده روی آنها سوار است و در ادامه با تولید انبوه خودروها، قیمت‌ آنها کاهش خواهد یافت.

افزایش صادرات خودرو با پوست‌اندازی پلتفرمی

وی خاطرنشان‌کرد: یکی از پروژه‌های ۹ گانه تحولی وزارت صمت، افزایش صادرات خودرو است و در این راستا روی بازار کشورهایی خاص برنامه‌ریزی شده است.

به گفته این مقام مسوول، سازمان توسعه تجارت روی بازارها مطالعه و کار کرده است و محصولات ساخت شده روی چهار پلتفرم اصلی موجود قابلیت صادرات به کشورهای هدف را خواهند داشت.

وی تصریح‌کرد: اکنون در هر یک از چهار پلتفرم یاد شده تقاضاهایی از دیگر کشورها به خودروسازان داخلی رسیده است و به نظر می‌رسد با پوست‌اندازی پلتفرمی، اهداف صادراتی در این حوزه قابل دسترسی است.

توکلی همچنین یادآور شد: صنعت خودروسازی به دلیل تاثیرات انقلاب صنعتی چهارم در حال پوست اندازی است و امروز چهار جریان عمده برقی‌سازی، خودروهای متصل، خودروهای خودران و حمل و نقل اشتراکی در این صنعت شکل گرفته است.

وی گفت: در هر تغییر و تحولی یکسری بازیگران ظهور می‌کنند و برای کشورهایی نظیر ایران و خودروسازان داخلی، این یک فرصت تاریخی است تا به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان حرفی برای گفتن داشته باشند.

-----
----------------