×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
بهره برداری  از خط ۳ کارخانه کنسانتره شرکت سنگ آهن گهرزمین

به گزارش رویداد جدید به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سنگ آهن گهرزمین، مدیرعامل گهرزمین: استانداران با اختیارات در شورای تامین و شورای معادن باید مناطق واکاوی نشده را به شرکت های پرتوان واگذار کنند نه افراد دلال.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمین ضمن خوش آمد گویی به مدعوین حاضر در این مراسم گفت: در منطقه سیرجان هرروز یک افتتاح یا کلنگ زنی داریم و منطقه گل گهر با عظمتی فوق العاده ۴۰ درصد پشتیبانی از فولاد کشور را در اختیار دارد که بیش از ۲۲ هزار نفر در منطقه گل گهر و بیشاز ۶ هزار نفر در شرکت گهر زمین مشغول به کار هستند.
محمد فلاح افزود: کارگران در شرایط بد آب و هوایی و وضعیت نامناسب زیست محیطی در گودهای معدنی فعالیت می کنند که سنگینی هوا در این مناطق سبب تنگی نفس می شود و فعالیت در این شرایط دشوار است.
وی تصریح کرد: بیشترین درآمد استان کرمان طی سال های گذشته از حوزه کشاورزی بوده و پسته که محصول اول استان کرمان است، سال گذشته و امسال  دچار خسارت شد؛ سال آینده نیز ۸۰ درصد محصول را نخواهیم داشت لذا نیاز به حضور شخصیت های نخست کشور در شهرستان سیرجان وجود داشت.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمین گفت: همچنین شرایط بد آب و هوایی و مشکلات خرید ماشین آلات، بهره برداری از کارخانه های منطقه گل گهر را دشوار کرده است.
وی تصریح کرد: مدیران مجموعه گل گهر یک هزار میلیارد تومان از پیش پرداخت کردند و طلسم استفاده از آب دریا را شکستند که اگر پشتیبانی استاندار وقت کرمان و پرداخت های گل گهر نبود این آب امروز به سیرجان نیامده بود.
فلاح افزود: انجام پروژه انتقال آب یک طلسم بود اما انتقال آن به کویر قلب رهبری را خوشحال کرد، اگر این کار ادامه یابد مشکلات خشکسالی در استان فوق العاده کاهش می یابد و فاتحه خشکسالی خوانده خواهد شد.
وی با بیان اینکه چرا تمام معدن شماره سه به گهرزمین واگذار نشده اظهارداشت: اگر تولید گهرزمین ادامه نیابد در آینده نه چندان دور تولید آن به ۵۰ درصد می رسد و ۵۰ درصد تولید می خوابد؛ در این صورت خسارتی به صنعت فولاد کشور وارد می شود لذا نگذاریم سنگ از منطقه بیرون برود، نگذاریم تولید راکد شود.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمین گفت: عمر کارخانجات به جای ۱۰ سال باید به ۳۰ سال برسد؛ چرا ما بیش از ۲ میلیون تن گندله بر زمین داریم و در کشور این آمار هشت میلیون تن است اما مشتری ندارد؟
وی ابراز داشت: چرا تامین ماشین آلات معدنی در شرایط تحریمی باید قطعه قطعه به کشور وارد شود و زمان ترخیص جنازه تحویل بگیریم؟
فلاح بیان کرد: چرا پهنه جیرفت در طول و عرض وسیع مطالعه شده و دنبال حفاری آن نیستیم؟ آماده دسترسی به این توده ها و جبران بیکاری ناشی از بین رفتن محصولات کشاورزی استان کرمان را داشته باشیم و با این کار اشتغال در جنوب کرمان را ایجاد کنیم.
وی افزود: چقدر در انتقال جمعیت کار به سواحل دریای عمان وقت گذاشیم؟ چرا محلی برای دپو و حوضچه باطله فولاد در منطقه گل گهر نداریم؟، چرا مشکلات مانع رشد کارآفرینی بیشتر شده است؟.
مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمین ادامه داد: چرا ۴۲ مگاوات برق مورد نیاز ما به ۲٫۵ مگاوات تقلیل یافته و بسیاری از کارخانه ها را برای نداشتن برق تعطیل کردیم یا در احداث نیروگاه کمتر موفق بودیم؟
وی افزود: استانداران با اختیارات در شورای تامین و شورای معادن باید مناطق واکاوی نشده را به شرکت های پرتوان واگذار کنند نه افراد دلال.
فلاح تصریح کرد: شرایطی گذاشته شود که بااستعدادها پای کار بیایند تا در آینده اشتغالزایی خوبی ایجاد شود  اجرای این پروژه برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر غیرمستقیم اشتغالزایی می کند.

وزیر صمت: قدرت مالی شرکت گهر زمین بسیار افزایش پیدا کرده است

سیدرضا فاطمی امین،وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین بهره برداری از خط سوم کنستانتره گهرزمین در سیرجان با بیان اینکه ۵۰۰ میلیون تن استخراج مواد معدنی در کشور وجود دارد افزود: اما سال گذشته در خام فروشی فقط ۴٫۵ میلیون تن صادرات داشتیم اما گرفتار نیمه خام فروشی هستیم.
وی اظهار داشت: بیش از هفت میلیون تن فولاد نیمه خام از کشور صادرات کردیم در حالی که شرکت هایی داریم که ورق فلزی وارد می کنند، پس زنجیره تولید در کشور ناقص است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اولویت ما تکمیل زنجیره های تامین و توزیع مناسب در مناطق جغرافیایی و متناسب ارزش افزوده است اظهار داشت: در تکمیل زنجیره تولید فولاد نقص داریم و بیکاری، مهاجرت، آلودگی و انباشتگی نیز وجود دارد و سودهای زنجیره معادن نیز بالا و پایین است.
وی تصریح کرد: در حوزه معدن و صنایع معدنی از نیروی توانمندی برخورداریم و خوشبختانه قدرت مالی این شرکت ها از جمله شرکت گهر زمین بسیار افزایش پیدا کرده و از مسیر فرصت بلوغ صنعت و توانمندی مالی باید مسائل و مشکلات را رفع کنیم. فاطمی امین افزود: شرکت های بزرگ علاوه بر طرح های توسعه خود به توسعه صنعت در سایر مناطق هم توجه داشته باشند.
وی ابراز داشت: شرکت هایی در کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال سود خالص دارند لذا یک شرکت ما سود خالصی بیش از بودجه عمرانی کل کشور دارد.
وی ادامه داد: قانون معادن الزام کرده که ۱۵ درصد از مالیات در منطقه معدنی هزینه شود و ۶۵ درصد وزارت صمت نیز به زیرساخت های صنعتی و معدنی بیاید.
فاطمی امین افزود: قانون بازگشت ۱۵ درصد را در دولت مطرح کردیم و دولت برای نخستین بار آن را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس فرستاد که مصوب شد و این ۱۵ درصد از امسال قانونا نمی تواند در جای دیگری هزینه شود.
وی تصریح کرد: مردم خیلی از وضعیت گستردگی و عمق صنعت و معدن کشور مطلع نیستند و یکی از این راههای ارتباطی گردشگری صنعتی و معدنی است که جذابیت ویژه ای دارد، باید ۲ واژه صنعتگردی و معدنگردی را به ادبیات مردم اضافه کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این کار را طی چند ماه گذشته با مجتمع مس رفسنجان آغاز کردیم که حالت آزمایشی دارد و امیدواریم این کار در شرکت های گهر زمین و گل گهر هم ادامه یابد.

امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شهرستان سیرجان: باید به جوانان این مرزوبوم افتخار کنیم

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود حسینی امام جمعه سیرجان نیز با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت های معدنی و صنعتی منطقه گل گهر افزود: باید به جوانان این مرزوبوم افتخار کنیم که با دانش فنی خود در اوج تحریم ها به قله افتخار رسیدیم و با تکیه بر توان بومی بیشتر تجهیزات این کارخانه از تولیدات داخلی تامین شده و در مقایسه با کارخانه‌های مشابه به میزان ۷۵ درصد از توان و ظرفیت داخلی بهره برده است.

استاندار کرمان: نرخ رشد اقتصادی استان به برکت معادنی چون گهرزمین مثبت بوده است.

استاندار کرمان با اشاره به تاسیس شرکتی با هدف توسعه اکتشافات معدنی استان گفت: در قدم بعدی کل پهنه استان اکتشاف خواهد شد و امیدوارم وزارت صمت این اجازه را بدهد.
محمدمهدی فداکار روز سه شنبه در آیین افتتاح خط سه کارخانه تولید کنستانتره شرکت گهرزمین در شهرستان سیرجان افزود: با کمک شرکت های معدنی و وزارت صمت شرکتی در استان کرمان تشکیل شده که پروژه ها را برای سرمایه گذاری تامین مالی می کند و یکی از کارهای بزرگ در این شرکت بحث اکتشاف است که مس و گل گهر در این حوزه سرمایه گذاری می کنند.
وی اظهار داشت: مالیات استان کرمان از ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و حقوق دولتی معادن از ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته به ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که این امر توان استان را می گیرد.
استاندار کرمان گفت: در حالی که بودجه عمرانی استان کرمان سه هزار میلیارد تومان است، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد حقوق دولتی معادن است.
وی با بیان اینکه اختیارات شورای معادن کاهش یافته است افزود: شاهد توازن توسعه در استان نیستیم؛  ۱۱ درصداز جمعیت استان زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند که بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را شامل می شود.
فداکار با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی استان به برکت معادنی چون گهرزمین همیشه مثبت بوده است عنوان کرد: منطقه گل گهر ۱۸ هزار کارگر را سهامدار این شرکت کرده که امیدوارم این فرایند ادامه یابد.
وی افزود: از محل تبصره ۶ قانون معادن میزان سه میلیارد تومان به استان کرمان پرداخت شده در حالی که قانون بصراحت می گوید دولت به اجرای این قانون مکلف است و از چند هزار میلیارد تومانی که از استان خارج می شود، مبلغی ناچیز برمی گردد.
استاندار کرمان گفت: جاده های ما با تردد خودروهای سنگین معادن از بین رفته است اما پول خط کشی آنها را هم نداریم.
وی با بیان اینکه بهره برداری از معدن شماره ۳ جنوبی حق گهرزمین است افزود: شرکت های معدنی طی اقدامی بزرگ آب خود را از خلیج فارس تامین کردند که اجرای خطوط بعدی آن نیز پیگیری می شود و این شرکت ها بار برق را با تولید انرژی خورشیدی از دوش دولت بر می دارند.

نماینده مردم سیرجان: ۶۷ درصد کل وصولی مطالبات در بخش حقوق دولتی معادن از استان کرمان بود.

شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس در این مراسم گفت: ۲۵ درصد اقتصاد کشور در مجموعه وزارت صمت است و خیلی ها نمی دانند حجم کار این وزارتخانه چقدر زیاد است.
وی بیان کرد: ۶۷ درصد کل وصولی مطالبات در بخش حقوق دولتی معادن از استان کرمان بوده و ۳۳ درصد مابقی متعلق به سایر استان های کشور است و باید ۶۵ درصد این پول به وزارت صمت برگشت داده شود و وزارتخانه برای تکمیل زیرساخت های آن استان هزینه کند اما حتی یک درصد آن به کرمان بازنگشته است.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از گرفتن اختیار تبصره ۵ از شورای معادن توسط معاونین وزیر صمت از فاطمی امین درخواست کرد با توجه به اینکه در ۱۰ کیلومتری گهرزمین آب خوردن ندارند و برای رفع برخی از مشکلات استان، دوباره اختیار تبصره ۵ را به استاندار دهید.
حسن پور افزود: خودروسازهای داخلی و خارجی در این شهر یک درصد خدمات پس از فروش ندارند و گورستانی از خودروها که سرمایه مملکت هستند در اینجا دپو شده اند و بعضی از پیمانکاران با افزایش غیرکارشناسی ۵۷ درصدی حقوق کارگر و انتظار تولید محصول با قیمت سه سال از آنها، به روز سیاه نشاندند.
طبق اعلام نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ۵۴۰۰ توده معدنی در استان کرمان بلاتکلیف است و اگر دستور شروع آن را بدهید انقلاب معدنی رخ خواهد داد.
وی خاطرنشان کرد: ۴۷۸ معدن فعال داریم و ۲۲ معدن را نیز برخی در اختیار دارند و دارند کاسبی می کنند. باید به داد معادن این خطه برسید.
به اعتقاد او خام فروشی اصلی ترین فاکتور در استان است و این استان ظرفیت احداث کود کشاورزی (تبدیل دود گوگرد به آمونیوم) را دارد و به جای واردات می تواند این محصول را صادر کند.

سرپرست فرمانداری سیرجان: از تلاش و همت متخصصان و کارگران گهرزمین تشکر می کنم

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان سیرجان ضمن قدردانی از تلاش و همت متخصصان و کارگران زحمتکش منطقه گل گهر بویژه شرکت سنگ آهن گهرزمین، گفت: این شرکت در راستای نیل به اهداف برنامه های توسعه ای خود، بهره برداری از خط سوم تولید کنستانتره با ظرفیت ۲ میلیون تن به صورت رسمی با حضور وزیر صمت به بهره برداری رسید.
وی افزود: برای اجرای این طرح بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.


-----
----------------