×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
تأمین و حمل پایدار مواد اولیه؛ زمینه‌ساز رکوردشکنی‌های ماهیانه تولید

شرکت فولاد مبارکه موفق شد در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ به رکوردهای تولید ماهیانه تداوم بخشد و در نواحی مختلف تولیدی، رکوردهای جدیدی از خود به جا بگذارد. بدیهی است کسب رکوردهای تولید در فولاد مبارکه نیازمند پشتیبانی‌های فنی است تا نواحی تولید بتوانند جهش تولید در کشور را رقم بزنند و یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز برای کسب این رکوردها، واحد حمل‌ونقل جاده‌ای است.
رسول شفیع‌زاده مدیر حمل‌ونقل و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: واحد حمل‌ونقل و پشتیبانی سه حوزه کلیدی تأمین به‌موقع مواد اولیه، حمل سرباره‌های فولادسازی و پشتیبانی خطوط تولید با تأمین مکانیسم‌های حمل‌ونقل آن واحدها را به عهده دارد.
وی افزود: پشتیبانی‌هایی که واحد حمل‌ونقل جاده‌ای برای تحقق رکوردهای فروردین و اردیبهشت در فولاد مبارکه انجام داده، زمینه‌ساز رکوردهای متعدد و گوناگون بوده است. در حوزه حمل مواد اولیه، رکورد حمل بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و بریکت در اردیبهشت‌ماه ثبت گردید.
مدیر حمل‌ونقل و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: علاوه بر این موفق شدیم رکورد جدیدی در حمل آهن اسفنجی به میزان بیش از ۲۴۸ هزار تن به ثبت برسانیم که این میزان مواد اولیه به مقصد فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبا حمل شده است.
وی اذعان داشت: در حوزه‌های حمل سرباره فولادسازی با توجه به افزایش تولید در این ناحیه، رکورد حمل ۴ هزار و ۳۱۲ پاتیل سرباره و ۰٫۰۴ دقیقه توقف برای هر ذوب به ثبت رسید. علاوه بر این، در حوزه تعمیرات و پشتیبانی خطوط تولید و حمل مواد، از بهمن‌ماه سال گذشته خدمات واحد حمل‌ونقل جاده‌ای حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
شفیع‌زاده تأکید کرد: برنامه‌ریزی و کنترل عملیات حمل مواد اولیه و تقویت کار گروهی در تیم حمل‌ونقل و هماهنگی و تعامل با واحدهای ذی‌ربط در حمل مواد اولیه نقش کلیدی داشته است و لازم می‌دانم به‌دلیل کسب رکوردهای حمل‌ونقل از همه واحدهای مشارکت‌کننده در این موضوع تشکر کنیم.

ثبت رکورد حمل یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن مواد اولیه در اردیبهشت‌ماه
میررسول میراسدی رئیس حمل مواد اولیه و محصولات شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: در واحد حمل مواد اولیه و محصولات که یکی از زیرمجموعه‌های واحد حمل‌ونقل جاده‌ای فولاد مبارکه است، مواد اولیه خریداری‌شده از معادن و کارخانه‌های سراسر کشور تحویل گرفته می‌شود و به روش‌های ریلی، جاده‌ای و ترکیبی به مقصد فولاد مبارکه حمل می‌گردد.
وی ادامه داد: با تلاش همه همکاران ما در فولاد مبارکه رکوردهای ارزشمندی در حوزه تولید ثبت شد که نیاز بود زمینه‌سازی‌هایی در واحدهای دیگر به‌ویژه در خصوص حمل‌ونقل انجام شود تا این رکوردها به دست آید. در حقیقت وظیفه ما این است که کنسانتره، آهن اسفنجی و بریکت را به‌موقع در اختیار خطوط تولید قرار دهیم.
رئیس حمل مواد اولیه عنوان کرد: پیگیری‌های زیادی برای حمل ریلی و جاده‌ای جهت حمل مواد اولیه انجام شد و در نهایت موفق شدیم در ماه گذشته بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن مواد اولیه حمل کنیم. از این میزان حدود ۴۹ درصد به‌صورت ریلی و حدود ۵۱ درصد به‌صورت جاده‌ای حمل شده است.
وی ابراز داشت: همکاران ما در قسمت‌های مختلف فولاد مبارکه، راه‌آهن جمهوری اسلامی و بسیاری از عزیزان دیگر به‌صورت تیمی این کار را انجام دادند تا بتوان این میزان از مواد اولیه را بارگیری و حمل کرد.
میراسدی تصریح کرد: برای این فعالیت‌ها از مدتی قبل زمینه‌سازی شده تا مقدار زیادی از مواد اولیه انبار شود و در نهایت بتوانیم این مواد اولیه را به خطوط تولید برسانیم. فولاد مبارکه آمادگی دارد که در عرصه جهش تولید در کشور نقش‌آفرینی کند، اما محدودیت‌هایی در تأمین مواد اولیه و حمل آن به مقصد کارخانه وجود دارد که با رفع آن می‌توانیم شاهد شکوفایی صنعت کشور باشیم.
وی یادآور شد: هدف ما این است که همه مواد اولیه خود را از طریق سیستم حمل‌ونقل ریلی انجام دهیم و عقد قرارداد خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو از شرکت مپنا گواه همین موضوع است.
رئیس حمل مواد اولیه و محصولات شرکت فولاد مبارکه در پایان از تمامی همکاران واحدهای خرید مواد اولیه، حفاظت فیزیکی، مالی، آهن‌سازی، شرکت‌های حمل ریلی و جاده‌ای، راه‌آهن جمهوری اسلامی و سایر واحدهای مشارکت‌کننده که در دست‌یابی به این رکورد نقش داشتند صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.

ضرورت رعایت ایمنی در حمل‌ونقل
حبیب‌اله قاسمی سرپرست راهبری واحد حمل مواد اولیه و محصولات شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: هدف ما در فولاد مبارکه این است که همه مواد اولیه را با استفاده از ریل جابه‌جا کنیم، ولی به‌دلیل محدودیت‌هایی که در زیرساخت‌ها وجود دارد، این امر محقق نشده و ما با تلاش و پیگیری توانسته‌ایم حدود ۵۰ درصد از این میزان مواد اولیه را با استفاده از ریل جابه‌جا کنیم.
وی ادامه داد: ما در ایستگاه شهر حسن‌آباد مواد اولیه‌ای را که با ریل حمل می‌شود تحویل می‌گیریم و پس از توزین و دیگر عملیات‌های موردنیاز، به فولاد مبارکه منتقل می‌کنیم.
سرپرست راهبری واحد حمل مواد اولیه و محصولات شرکت فولاد مبارکه اضافه کرد: نکته مهم در کسب رکوردها این است که موارد ایمنی باید رعایت شوند و این موضوع در واحد حمل مواد اولیه فولاد مبارکه از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی عنوان داشت: علاوه بر این، خطوط داخلی ریلی فولاد مبارکه برای کسب این رکوردها نیاز به تعمیر و آماده‌سازی داشت و قبل از فرارسیدن ماه‌های پرکار در فولاد مبارکه، برنامه‌ریزی‌هایی برای اصلاح آن‌ها انجام شد تا در نهایت با افزایش سرعت سیر و ارتقای پارامترهای ایمنی توانستیم هم به رکوردهای تولید و هم به رکوردهای حمل دست پیدا کنیم.

اهمیت حمل پایدار و به‌موقع مواد اولیه در فولاد مبارکه
علی مهدوی رئیس گروه فنی حمل‌ونقل شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: این واحد در حقیقت یکی از مهم‌ترین واحدها در زمینه پشتیبانی از تولید برای حمل مواد اولیه است و در این زمینه با توجه به برنامه‌ریزی‌های تولید و فعالیت‌های قسمت خرید مواد اولیه، مأموریت حمل مواد اولیه را به عهده دارد.
وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌هایی که برای تحقق رکوردها در فروردین‌ و اردیبهشت‌ سال جاری انجام شد، واحد حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در ابتدا برای ایفای نقش خود در این زمینه برنامه‌ریزی‌های زیادی صورت داد و در پی آن اقدامات متنوعی اجرا کرد تا با حمل پایدار و به‌موقع مواد اولیه فولاد مبارکه، شاهد رسیدن به رکوردهای ماهیانه باشیم.
رئیس گروه فنی حمل‌ونقل شرکت فولاد مبارکه بیان داشت: با توجه به پراکندگی منابع تأمین و نواقص موجود در زیرساخت‌های لازم، حمل مواد اولیه و تأمین آن یک چالش جدی برای تولیدکنندگان فولاد در کشور است که برای پر کردن این خلأها، تمام واحدها در فولاد مبارکه با تمام توان تلاش کردند این رکوردهایی که شاهد آن هستیم، محقق شوند.
وی متذکر شد: در این بین رکوردهای مختلفی در حمل مواد اولیه به ثبت رسید که با تلاش همه عوامل حمل محقق شد و این مهم نشان‌دهنده عزم راسخ مجموعه حمل‌ونقل پشتیبانی جهت پشتیبانی مؤثر و پایدار از تولید است.
مهدوی تصریح کرد: ثبت و تکرار رکوردهای تولید و حمل‌ونقل بدون حمایت مدیریت و برنامه‌ریزی و پایش مداوم حمل‌ونقل، عملی نبود و این تلاش‌ها و موفقیت‌های به‌دست‌آمده، به‌ویژه رکوردهای فروردین و اردیبهشت‌ نویدبخش تحقق رکوردهای آینده است.
وی اظهار داشت: فولاد مبارکه به‌دلیل محدودیت‌هایی که در حوزه زیرساخت‌های کشور وجود دارد، برای اصلاح و تقویت این زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده و امیدواریم در نتیجه این اقدامات شاهد حمل پایدار مواد اولیه مطابق با نیازهای تولید در کشور باشیم.


-----
----------------