×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
توجه بانک ایران زمین به محیط زیست برای سلامت جسمی و روحی هموطنان

 به گزارش رویداد جدید به نقل از تجارت آوا، بسیاری از بیماری ها بیش از آنکه جسمی باشد روحی و روانی است و اخبار منفی تاثیرات بسیار بدی بر جسم و جان انسان ها بر جای می گذارد. امروزه آمار جان باختن انسان ها بسیار نگران کننده شده اما هنگامی به دلایل این بحران پی میبریم که بدانیم سالانه بین ۵ تا ۷ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
با این حال نسبت به فضای سبز که نقش موثری در سلامت محیط زیست دارد، بی تفاوت هستیم به نوعی که نابودی جنگل ها و جنگل زدایی همچنان ادامه دارد.جنگل ها حدود ۳۰ درصد اراضی جهان را پوشش می دهند، اما با سرعت نگران کننده ای از بین می روند. طبق گزارش بانک جهانی، بین سالهای ۱۹۹۰ و ۲۰۱۶، جهان ۱٫۳ میلیون کیلومتر مربع جنگل را از دست داده و از زمان شروع قطع درختان جنگل ها توسط انسان ها، ۴۶ درصد از درختان قطع شده اند. در طول ۵۰ سال گذشته حدود ۱۷ درصد از جنگل های بارانی آمازون تخریب شده و اخیرا این تلفات در حال افزایش است. در ۴۰ سال، یک منطقه جنگلی به اندازه اروپا و نیمی از جنگل های بارانی جهان فقط در یک قرن از بین رفته و اگر اقدامی نکنیم و نرخ فعلی نابودی جنگل ها ادامه یابد، جنگلهای بارانی جهان ۱۰۰ سال دیگر به طور کامل از بین خواهند رفت.
اما آمارها در ایران که در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده نیز نگران کننده است. در ۷۰ سال گذشته هفت میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس از بین رفته و تنها پنج میلیون هکتار جنگل در زاگرس باقی مانده و این چنین که به نابودی جنگل‌ها و مراتع کشور کمر همت بسته‌ایم، تا ۵۰ سال آینده تمامی جنگل‌ها و در ۸۰ سال آینده تمامی مراتع را از دست می‌دهیم .
اما در این شرایط چگونه باید نقش آفرینی کنیم؟ اگرچه تمامی مردم برای رفع این بحران و توجه به جنگل و درختکاری نقش موثری دارند، اما نباید از نقش دستگاهها غافل شویم. بانک ایران زمین نیز به نوبه خود در این زمینه اقدام موثری انجام داد به نوعی که به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، با مشارکت پرسنل ایران زمین مراسم کاشت ۱۰۰۰ اصله نهال در استان ها را برگزار کرد.
نکته مهم درختکاری کارکنان بانک ایران زمین، فرهنگسازی در حمایت از محیط زیست است. بانک ایران زمین کمپین “پیک زمین” را از سال گذشته به اجرا گذاشت و امسال در ادامه این کمپین، با مشارکت پرسنل خود در مدیریت های شعب استانهای فارس، بوشهر، کیگیلویه و بویراحمد، مدیریت شعب استان های اصفهان، قم، مرکزی و چهارمحال و بختیاری، مدیریت شعب استان های خوزستان و لرستان، مدیریت شعب استان های کرمان و هرمزگان، مدیریت شعب استان های غرب کشور، مدیریت شعب استان های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل و مدیریت شعب استان گیلان نهال های درخت را کاشتند.
راه اندازی کمپین “پیک زمین” توسط بانک ایران زمین گام مهمی برای حساس کردن مردم در احیای محیط زیست بود، کمپینی که از سال گذشته آغاز شد و کاشت درخت در تعدادی از استانهای محل استقرار بانک ایران زمین در سال ۱۴۰۰ بیانگر آن است که قرار نیست این فرهنگ سازی نقطه پایانی داشته باشد و ایران زمین قرار است در پیشانی فرهنگ سازی حمایت از محیط زیست نقش افرینی کند.


-----
----------------