×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
دکتر شایان: با کمک شرکت‌ها می‌توانیم به اهداف طرح نهضت ملی مسکن دست یابیم

به گزارش رویداد جدید به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بانک مسکن – هبینا، دکتر محمود شایان مدیر عامل بانک مسکن در نشست هم اندیشی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک مسکن با گروه مالی، به بیان آثار تصمیم‌گیری‌ها در مجموعه گروه مالی طی سال های آتی اشاره کرد و گفت: نتیجه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های امروز گروه مالی بانک مسکن در سال‌های آتی بر ترازنامه و شاخص‌های عملیاتی بروز و ظهور پیدا می‌کند، بنابراین باید در تصمیماتی که امروز در حوزه فعالیت‌های مالی اتخاذ می‌کنیم نگاهی به آینده و فردای مجموعه داشته باشیم.
مدیر عامل بانک مسکن در تشریح توصیه‌های خود به گروه مالی، از لزوم تعریف حدود اختیارات برای شرکت‌ها سخن گفت و تصریح کرد: چالش‌ها و موضوعات اصلی باید مورد بررسی جدی قرار گرفته و نتایج به صورت شیوه نامه و دستورالعمل به شرکت‌ها ابلاغ شود. همانطور که بانک‌ها از سوی بانک مرکزی حدود اختیار دارند، گروه مالی نیز باید برای شرکت‌های خود حدود اختیارات تعیین کند. این اقدام باعث می‌شود از هرگونه آسیب احتمالی به عنوان تجاری گروه مالی بانک مسکن جلوگیری شود.
وی در ادامه استفاده از روش‌های جدید و نوآورانه در ساخت مسکن را لازمه فعالیت جدی شرکت‌ها دانست و افزود: با بهره گیری از علوم دانش بنیان در ساختمان‌ها، هم می‌توان هزینه انرژی و ساخت را تا حد قابل قبولی کاهش داد و هم سرعت پروژه‌ها را بالا برد.
شایان در ادامه سودآوری گروه مالی و شرکت‌ها را یک اصل مهم قلمداد کرد و گفت: در سال جاری بعد از سال‌ها توانستیم فعالیت‌های عملیاتی و ترازنامه بانک را سودآور کنیم و از سوی دیگر نیز سود تلفیقی موجب شده تا سود بانک نیز افزایش داشته باشد. بنابراین شرکت‌ها باید به سمت خدماتی حرکت کنند که سودآوری بیشتری برای آن‌ها داشته باشد.
مدیر عامل بانک مسکن با تاکید بر تقویت کمیته‌های نظارتی در شرکت‌ها، خاطر نشان کرد: کمیته‌های نظارتی موجب می‌شوند کارها بادقت بیشتر، زمان مناسب‌تر، ریسک کمتر، بررسی مالی بهتر و توجیه اقتصادی انجام شود. در کمیته انتصابات نیز باید دقت شود که بهترین نیروها مورد استفاده قرار گیرند.
وی مساله نظارت را یکی از لازمه های فعالیت‌های اقتصادی برشمرد و افزود: بازرسی کل کشور، نهادهای نظارتی بانک، حسابرسی و دیوان محاسبات و سایر مجموعه‌های نظارتی، ناظر بر فعالیت و اقدامات شرکت‌ها بوده و عملکرد شرکت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. اگر بتوانیم کمیته‌ها را تقویت کنیم، قطعا شاهد سلامت فعالیت‌های گروه مالی در بدنه بانک و میان دستگاه‌های نظارتی خواهیم بود.
شایان با بیان اینکه در صندوق پروژه‌ها به ویژه در مسوولیتی که دولت در نهضت ملی مسکن بر عهده بانک گذاشته باید کاملا با دقت عمل شود، اظهار داشت: در سیستم بانکی تقریبا تنها بانکی هستیم که مجوز صندوق پروژه دریافت کردیم. برای بانک مسکن به دلیل تخصصی و توسعه‌ای بودن حوزه فعالیت، این امکان وجود دارد که از طریق بانک مرکزی برای مواردی که نیاز است مجوز صندوق پروژه اخذ شود. در این مسیر ما باید به نحوی عمل کنیم که به سودآوری و رضایت‌مندی مردم دست یابیم.
وی افزود: روندی که امروز شرکت‌ها در پیش گرفته‌اند نشان می‌دهد که می‌توانیم در مساله ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال به هدف دولت محترم دست یابیم.
مدیرعامل بانک مسکن همچنین خاطر نشان کرد: در مناقصه‌ها و مزایده‌ها باید چارچوب مشخصی داشته باشیم و شرکت‌ها از این اصول پیروی کنند تا از هرگونه اتهامی که به آن‌ها می‌شود مبرا باشند. وقتی این چارچوب و استاندارد در تمام امور رعایت شود هیچ اتهامی به شرکت‌ها وارد نخواهد بود.
وی خطاب به مدیران گروه مالی بانک مسکن خواستار تشکیل کارگروهی برای رفع مشکلات موجود شد و عنوان کرد: باید برای بخش‌هایی که در آنها سرمایه‌گذاری کردیم کارگروهی تشکیل شود تا بدین ترتیب از وقوع هرگونه خطا و اشتباهی جلوگیری به عمل آوریم.
شایان در بخش پایانی اظهارات خود در تشریح اهمیت همراه کردن مدیران شرکت‌ها و زیرمجموعه‌ها، اظهار داشت: لازم است با همفکری و برنامه‌ریزی منسجم و بهره‌گیری از نظرات مدیران شرکت‌ها و مسوولان مجموعه‌های مختلف، بهترین راهکار برای حل و فصل مشکلات و چالش‌های موجود پیدا شود.


-----
----------------