×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
راهکار اساسی که در مجموعه وزارتخانه و شرکت‌ها باید دنبال کنیم، دانش‌بنیان کردن تولید است

 به گزارش رویداد جدید به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی محمد هادی زاهدی وفا، در همایش سراسری مدیران شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که در سومین روز از هفته تأمین‌اجتماعی با شعار «شستا، گام دوم، اقتصاد مردمی، ایران قوی» در محل سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: این روزها در فضای گام دوم انقلاب زندگی می‌کنیم. در گام اول تجربه گران‌سنگی داشتیم و تجربه گذشته حتماً چراغ راه آینده ما خواهد بود.
وی افزود: آنچه که تاکنون توانستیم بدست آوریم، حتماً با آنچه می‌خواستیم و مطلوب ما بود، فاصله بسیاری دارد. بنابراین در گام دوم ما همچنان راه طولانی در پیش داریم و باید شتابان به پیش برویم. مؤلفه‌هایی مانند رشد اقتصادی، معنویت، اخلاق و مبارزه با فساد، تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی چراغ راه آینده ما خواهد بود. ما در سالی زندگی می‌کنیم که مزین به شعار تولید دانش‌بنیان است. حتماً این شعار، یک شعار زینتی نیست بلکه یک ضرورت برای اقتصاد ما است. اگر نتوانیم تولیدات خود را دانش‌بنیان کنیم، نه تنها بازار رقابت جهانی را از دست می‌دهیم بلکه در بازارهای داخلی هم بازار خود را از دست خواهیم داد.
زاهدی‌وفا گفت: جهان امروز جهانی نیست که بتوانیم با تعرفه یا ممانعت، انتقال کالا یا ارز یا سرمایه را متوقف کنیم. در صحنه اقتصاد جهانی باید بتوانیم رقابت کنیم. تنها ابزار ما برای بقا در این صحنه، دانش‌بنیان کردن تولید است. یک راهکار اساسی که در مجموعه وزارتخانه و شرکت‌ها باید دنبال کنیم، دانش‌بنیان کردن تولید است. باید بتوانیم به سرعت فاصله سطح فن‌آوری و تولیدات خود را با سطح مرز دانش جهانی کوتاه کنیم. اگر این مهم محقق شد، حتماً می‌توانیم بازارهای داخلی و جهانی خود را حفظ کنیم.
سرپرست وزارت تعاون افزود: باید یک رشد اقتصادی بایسته‌ای داشته باشیم. مستحضر هستید که در دهه‌های گذشته رشد سرمایه‌گذاری چندانی نداشتیم. نرخ بیکاری ما چندان قابل قبول نبوده و متأسفانه نرخ تورم ما هم دو رقمی و بالای ۲۰ درصد بوده است. اگر تمام این مشکلات را با یک سیاست واحد حل کنیم، تنها راه آن رشد تولید کشور خواهد بود و این منوط به دانش‌بنیان کردن فعالیت‌ها و استفاده از دانش در علم اقتصاد خواهد بود.
وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌ها و ظرفیت‌های تأمین‌اجتماعی، خصلت مردمی بودن اقدامات ما است. مستحضر هستید که جمع کثیری از مردم و اقشار شریف ما، ذی‌نفعان سازمان تأمین‌اجتماعی هستند. مردمی بودن فعالیت‌ها، سبب می‌شود که اولاً به اجرای مسائل بیشتر توجه کنیم و ثانیاً رعایت منافع ذی‌نفعان را داشته باشیم. حتماً باید به موازین شرعی در سیاستگزاری و برنامه‌ریزی خود توجه داشته باشیم. باید صلاح و صرفه ذی‌نفعان و سرمایه‌داران را لحاظ کنیم. بعد مردمی فعالیت‌ها، این امکان را به ما می‌دهد که این اهداف را محقق کنیم. از یک سو تکالیف اقتصادی داریم که بر اساس آن حتماً باید شرکت‌های زیرمجموعه ما بتوانند با موازین و اصول اقتصادی و حاکمیتی شرکتی اداره شوند و از سوی دیگر تکالیف اجتماعی به عهده داریم که باید آنها را محقق کنیم. بنابراین ناگزیریم در یک فضای دو بعدی اقتصادی و اجتماعی فکر کرده و عمل کنیم.
زاهدی وفا همچنین گفت: برای رشد شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی باید تا پایان سال یک هدف‌گذاری مشخصی داشته باشیم. حتماً باید تصویری داشته باشیم و بدانیم رشد ماهانه مجموعه شرکت‌های زیرمجموعه چقدر خواهد بود. در برخی شرکت‌هایی که در ماه گذشته آمار گرفتم، با رشد ۲۰ درصدی فروش محصولات مواجه بوده‌اند ولی آیا این آمار برای همه شرکت‌ها یکسان خواهد بود یا اینکه این نرخ برای شرکت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی متفاوت خواهد بود. بحث دیگر هم‌افزایی است که در مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری امکانش وجود دارد. یکی از مدل‌های موفق اقتصادی، تشکیل نظام شبکه‌ای در تولید، توزیع و نهایتاً مصرف خواهد بود. زیرمجموعه شستا این امکان را دارد که با تکمیل زنجیره تولید، تأمین، توزیع و مصرف خود، بدون اینکه نیاز به ادغام عمودی و افقی باشد، هم‌افزایی ایجاد کند تا از  منافع نظام شبکه‌ای در تولید استفاده کنیم.
زاهدی وفا بیان کرد: سرمایه‌های در اختیار ما یک خصلت بین‌نسلی دارد و متعلق به یک نسل نیست. حتماً باید بتوانیم این سرمایه‌ها را به یک سرمایه مولد پایدار تبدیل کنیم. بخشی از اموال ما در شرکت‌ها، مولد نیست به همین دلیل شاید برخی شرکت‌ها با تمام ظرفیت نتوانند عمل کند. با توجه به رویکرد بین‌نسلی، مولد‌سازی دارایی‌ها و تبدیل آن به سرمایه پایدار از اصولی است که در حاکمیت شرکتی ما باید مد نظر باشد.


-----
----------------