×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ردپای سلطان فولاد در صندوق بازنشستگی کشوری!/ محمد ابراهیمی پاشنه آشیل زاهدی وفا و محمد اسکندری/ آقایان رییسی و مخبر جامعه عظیم بازنشستگان در انتظار برخورد قاطع شما هستند

 به گزارش رویداد جدید به نقل از پیام اقتصاد آنلاین ،رسول دانیال‌زاده، معروف به سلطان فولاد یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی که پس از تخلفات مالی فروان از کشور گریخت و در آبان ۱۳۹۸ در آلمان بازداشت و به کشور بازگردانده شد، همچنان ردپای خود را در حوزه های تاثیرگذار حفظ کرده است.

بر اساس اسناد موجود، محمد ابراهیمی، که آخرین روز بهمن ماه پارسال به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری منصوب شد، از شرکای مالی دانیال زاده، سلطان فولاد کشور بود که سال ۱۳۹۸ از آلمان به کشور بازگردانده و بازداشت شد. صندوق بازنشستگی کشوری سهامدار اصلی ۷ شرکت پتروشیمی، دو شرکت نفتی، یک شرکت نیروگاهی، سه شرکت فولادی و چندین شرکت دیگر است. آنچه در بهار امسال در پتروشیمی مسجدسلیمان، یکی از زیرمجموعه های صندوق بازنشستگی کشوری رخ داد، تنها نوک کوه یخ روابط مالی در این هلدینگ ثروتمند است که باید در اختیار منافع بازنشستگان باشد.

اوایل اردیبهشت ماه امسال، محمد ابراهیمی، سرپرست و رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، سعید آتشباری را به عنوان مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان منصوب کرد. اما برخی اختلافات در حوزه فروش و موارد مالی موجب شد آتشباری پس از کمتر از دو ماه در اواخر خردادماه عزل شود. آن هم در شرایطی که در دورانی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر نداشت و با سرپرست اداره میشد، نباید عزل و نصبی صورت می گرفت.

نکته جالب اینجاست که در زمان مدیریت آتشباری، پس از آنکه پتروشیمی مسجدسلیمان با اخطار قطع گاز مواجه شد، تصمیم بر آن شد که با فروش محصول اوره، منابع مالی موردنیاز برای پرداخت بدهی تامین شود. به درخواست آتشباری کمیته فروش تشکیل و در آن مصوب شد میزان ۵۰ هزار تن اوره به مبلغ هر تن ۴۷۰ دلار به یکی از شرکت های بازرگانی زیرمجموعه صندوق بازنشستگی فروخته تا هزینه مورد نیاز تامین شود.

اما در جلسه کمیته فروش، میثم مرید شوشتری که به تازگی به سمت رئیس هیات مدیره منصوب شده بود، حاضر نشد و مصوبه را باطل اعلام و محصول اوره را به قیمت جدید هر تن ۴۱۰ تا ۴۲۰ دلار برای فروش ارزش گذاری کرد. وقتی بدانیم تفاوت دو رقم اشاره شده عددی در حدود ۲۶۲ میلیارد تومان است، دلیل اصرار برای ارزان فروشی اوره بیشتر مشخص می شود. مخالفت آتشباری موجب برکناری او شد. حالا که رد پای سلطان فولاد در صندوق بازنشستگی کشوری پیدا شده و این هلدینگ، مدیریت چندین شرکت پتروشیمی و فولادی را هم در اختیار دارد، شاید بهتر است روابط پنهان در این هلدینگ بیش از پیش توسط نهادهای بازرسی مورد توجه قرار گیرد.


-----
----------------