×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
سامسونگ در حال ساخت یک سنسور ISOCELL بزرگ دیگر است

سامسونگ نه تنها از لحاظ تولید گوشی هوشمند بهترین شرکت به حساب می‌آید بلکه در تولید سنسور دوربین گوشی هم یکی از بهترین شرکت‌های فعال به حساب می‌آید و بعد از سونی در رده‌ی دوم قرار دارد. عملکرد شرکت کره‌ای طی چند سال اخیر در زمینه‌ی تولید سنسور دوربین پیشرفت بسیار زیادی داشته به گونه‌ای که اکنون بسیاری از گوشی‌ها با استفاده از سنسور این شرکت در وب‌سایت Dxomark در جایگاه خوبی ایستاده‌اند.

در سال‌های اخیر، سامسونگ سنسورهای دوربین متعددی را راهی بازار کرد که از جمله این موارد می‌توان به ISOCELL GN1 و GN2 اشاره کرد. اما اینطور که به نظر می‌رسد، امسال یک سنسور دیگر قرار است عرضه شود که البته به نظر می‌رسد فرایند ساخت آن به اتمام رسیده و فقط مانده محصولی که رسما با آن راهی بازار شود.

این سنسور جدید، ISOCELL GNV نام دارد که به صورت اختصاصی برای گوشی‌های مورد انتظار ویوو تولید شده است. همانطور که احتمالا می‌دانید، ویوو قصد دارد در مدل پرو پلاس از پرچم‌داران جدید خود که اتفاقا چند روزی هم به رونمایی رسمی از آن‌ها باقی نمانده (سری X80)، از سنسور جدید سامسونگ استفاده کند. البته در مدل پرو از سنسور ساخت سونی استفاده خواهد شد که آن هم یک سنسور کم‌نظیر به حساب می‌آید اما شرکت چینی تصمیم گرفته برترین مدل خود را به مدل ساخت سامسونگ مجهز کند. حال باید دید عملکرد کدام یک بهتر خواهد بود.

اما می‌پردازیم به خود سنسور که ISOCELL GNV نام داشته و اندازه‌ی آن به ۱/۱٫۳ اینچ می‌رسد. به احتمال بسیار فراوان این سنسور ۵۰ مگاپیکسلی خواهد بود؛ مشابه ISOCELL GN1 و GN2 و GN5. اینطور که به نظر می‌رسد، ویوو می‌خواهد برای این سنسور قدرتمند از یک لرزشگیر گیمبالی استفاده کند که کمک می‌کند لرزش‌ها به بهترین و حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن خنثی شوند. همین موضوع هم می‌تواند نهایت پتانسیل این سنسور را از دل آن بیرون بکشد تا تصویری که ثبت می‌شود، یک تصویر بی‌نقص، باکیفیت و پر از جزئیات باشد.

ISOCELL GNV البته سنسور خیلی جدیدی به حساب نمی‌آید و باید آن را یک نمونه‌ی ارتقا یافته‌ی همان GN1 بدانیم. اما این بدان معنا نیست که کیفیت خوبی ندارد یا میزان بهبود آن به نسبت قبل کم است. طبق اطلاعات منتشر شده، ویوو وقتی این سنسور را درون گوشی خود تعبیه کند امکاناتی نظیر ضبط ویدیو ۸K را نیز به آن اضافه خواهد کرد. البته گفته می‌شود X80 پرو پلاس در کنار این دوربین قدرتمند، سه دوربین دیگر هم خواهد داشت که شامل ۴۸/۵۰ مگاپیکسلی فوق عریض ساخت سونی، ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو با امکان زوم ۲ برابری اپتیکال و ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو با زوم ۵ برابری اپتیکال می‌شوند. این دوربین‌ها قادر هستند در وضوح ۴K با سرعت قابل قبول ۶۰ فریم بر ثانیه به فیلم‌برداری بپردازند که بسیار عالی به نظر می‌رسد. همچنین گفته می‌شود دوربین سلفی این گوشی ۴۴ مگاپیکسلی است اما از این بابت خیلی مطمئن نیستیم.

آنچه که باعث می‌شود به عملکرد این سنسور قدرتمند و اختصاصی سامسونگ در نماینده‌ی جدید ویوو امیدوارتر باشیم، وجود تراشه‌ی اختصاصی +V1 است که توسط ویوو و برای پردازش تصویر توسعه یافته و گفته می‌شود در فرایند ساخت آن، ویوو با مدیاتک هم وارد همکاری شد تا بتواند هماهنگی بالایی را بین آن و تراشه‌ی پردازشی دایمنسیتی ۹۰۰۰ بوجود بیاورد. با وجود این تراشه، تصاویر ثبت شده توسط سنسور جدید سامسونگ در نور شب ۱۶٪ روشن‌تر و ۱۲٪ از لحاظ تعادل نور سفید بهتر از قبل عمل خواهد کرد. حتی گفته می‌شود در برخی از حالت‌ها، روشن‌ترین بخش تصویر تا ۳۵۰٪ هم بهبود روشنایی خواهد داشت و این یعنی پرچم‌دار مورد انتظار ویوو به لطف مدیاتک، سامسونگ و خود شرکت، یکی از بی‌نقص‌ترین تجربه‌ها را در عکاسی در نور شب ارائه خواهد داد.


-----
----------------