×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
صادرات ۲۸ میلیون دلاری چای ایران به ۲۵ کشور در سال گذشته

 به گزارش رویداد جدید به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، سید روح اله لطیفی درخصوص صادرات چای ایرانی افزود: در سال ۱۴۰۰، انواع چای ایرانی به وزن ۲۷ هزار و ۲۷۲ تن و به ارزش ۲۷ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۹۳۷ دلار به ۲۵ کشور صادر شد که با رشد ۶۸ و ۷۷ درصدی در وزن و ارزش همراه بوده است.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امارات با خرید هشت هزار و ۳۰۴ تن چای به ارزش هشت میلیون و ۷۷۴ هزار و ۹۴ دلار، ترکیه با دو هزار و ۹۰۴ تن و به ارزش سه میلیون و ۵۳۷ هزار و ۲۰ دلار، روسیه با دو هزار و ۵۹۸ تن و به ارزش سه میلیون و ۹۲ هزار و ۴۲۸ دلار، هند با دو هزار و ۵۳۸ تن و به ارزش دو میلیون و ۳۷۱ هزار و ۹۱۶ دلار و عراق با خرید دو هزار و ۱۹۵ تن به ارزش یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۷۰ دلار، پنج مقصد اول صادرات انواع چای ایرانی بودند.

وی تصریح کرد: ترکمنستان با خرید هزار و ۳۶۰ تن به ارزش یک میلیون و ۷۸۲ هزار و ۸۵۱دلار، ازبکستان با هزار و ۸۷۲ تن به ارزش یک میلیون و ۷۰۶ هزار و ۷۹۰ دلار، تاجیکستان با هزار و ۶۰۱ تن و به ارزش یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۳۵۳ دلار، کنیا با هزار و ۱۹ تن و به ارزش ۹۳۵ هزار و ۸۸۰ دلار، قزاقستان با ۶۴۷ تن و به ارزش ۵۹۹ هزار و ۲۱۱ دلار و افغانستان با ۴۹۶تن و به ارزش ۴۹۶ هزار و ۴۳۱ دلار در رتبه های ۶ تا ۱۱ مقاصد صادراتی چای ایرانی قرار دارند.

لطیفی در خصوص سایر خریداران چای ایرانی گفت: آلمان، اوکراین، لبنان، گرجستان، انگلستان، چین، هلند، کویت، فنلاند، سوئیس، کانادا، بلژیک، آذربایجان و استرالیا از دیگر کشورهای خریدار چای ایرانی  در سال ۱۴۰۰بودند.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران  درباره  واردات انواع جای در سال ۱۴۰۰ گفت: ۷۵ هزار و ۳۷۹ تن انواع چای به ارزش ۳۸۶ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۷۶۷ دلار از ۱۰ کشور در سال ۱۴۰۰ وارد کشور شده که هند با ۳۴ هزار و ۲۸۵ تن چای به ارزش ۱۶۸ میلیون دلار در صدر قرار دارد.

وی افزود: سریلانکا با فروش ۱۸ هزار و ۳۲۶ تن چای، به ارزش ۱۰۷ میلیون دلار، امارات با ۱۴ هزار و ۳۶۸ تن به ارزش ۷۱ میلیون و ۵۷۲ هزار دلار، ترکیه با چهار هزار و ۵۹۳ تن به ارزش ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار و کنیا با هزار و ۴۷۱ تن به ارزش پنج میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در رتبه های بعدی قرار دارند.

لطیفی گفت: عراق، ویتنام، آلمان، چین و افغانستان نیز در سال ۱۴۰۰ مبادرت به فروش چای به ایران کردند.


-----
----------------