×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
فرآیند استفاده از سهام عدالت به عنوان وثیقه متوقف نشود

محمد واعظ برزانی اقتصاددان افزود: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این مهم، این است که دو موضوع دریافت تسهیلات را همزمان حل خواهد کرد؛ نخست فقدان سهولت در دریافت تسهیلات که بیشتر مورد توجه متقاضیان دریافت تسهیلات بوده را از میان برمی‌دارد و همچنین موضوع وثیقه یا ضمانت در بازپرداخت تعهدات مربوط به دریافت تسهیلات بانکی که مشکل خود بانک‌هاست را نیز برطرف خواهد کرد.
وی ادامه داد: در نتیجه اگر سهام عدالت به عنوان ضمانت در دریافت تسهیلات مورد استفاده قرار گیرد دو موضوع اصلی را با هم حل می‌کند و هم متقاضیان و هم بانک‌ها از درجه رضایتمندی بالاتری برخوردار خواهند بود.
 واعظ برزانی با بیان اینکه از این لحاظ این سیاست می‌تواند برای این مرحله از اقتصاد ایران راهگشا باشد، ادامه داد: به طور کلی تمام اسناد یا منافعی که سهل البیع باشد و بتواند به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات به بانک‌ها عرضه شود قابلیت استفاده دارد.
این اقتصاددان گفت: اعطای کارت اعتباری از این لحاظ که باعث خرید بر مبنای رتبه اعتباری می‌شود موجب تقویت تقاضا برای کالاهای مصرفی بادوام مانند لوازم خانگی خواهد شد و در واقع خانوارها قادر به خرید بخشی از کالاهای مصرفی با دوام به کمک این کارتها خواهند شد که البته ضمن تحریک طرف تقاضا، بخش تولید را نیز رونق می‌دهد. لذا پیش‌بینی می‌کنم که به دنبال انتشار این کارت‌ها تقاضا برای کالاهای مصرفی با دوام هم تقویت شود.
وی همچنین به موضوع تسهیلات‌دهی الکترونیکی نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع سعی می‌کند فرآیند تسهیلات‌دهی کاغذی را در قالب اسناد الکترونیکی معتبر و قابل راستی آزمایی انجام دهد و اسناد مورد نیاز برای تسهیلات اسناد الکترونیکی قابل اعتبارسنجی و ارزیابی بشود که هم برای تسهیلات‌گیرنده و هم برای شبکه بانکی یک حرکت رو به جلو به حساب می‌آید.


-----
----------------