×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

به گزارش رویداد جدید به نقل از وزارت راه و شهرسازی، براساس تفاهم‌نامه ای که امروز ۱۵ آذر به امضای اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و علی محمد قادری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور رسید، بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی با همکاری این دو نهاد برای معلولان و مددجویان عضو بهزیستی در تمامی شهرها ساخته خواهد شد.

در قالب این تفاهم نامه ظرف مدت ۲ سال آینده سازمان بهزیستی کشور به ازای هریک از معلولان و مددجویان ۱۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض به ساخت مسکن افراد مذکور در مناطق شهری اختصاص می‌دهد و بنیاد مسکن نیز از محل پروژه‌های در دست ساخت نهضت ملی مسکن واحدهایی را به مددجویان تخصیص خواهد داد.

 کمک بلاعوض سازمان بهزیستی کشور برای خانوارهای دارای دو معلول تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز با رعایت جانمایی واحدهای مسکونی برای افراد دارای معلولیت در زمین های تأمین شده نهضت ملی مسکن و طراحی واحدهای مسکونی با متراژ پایین به خانه دار شدن این گروه از افراد جامعه کمک می کند.

علی محمد قادری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور هنگام امضای این تفاهم نامه گفت: بنا داریم طی ۳ سال آینده ۱۶۰ هزار واحد مسکونی برای معلولان و مددجویان عضو این سازمان تأمین کنیم که تاکنون بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از طریق طرح های مرتبط با نهضت ملی مسکن برای این برنامه ثبت نام کرده اند.قادری گفت: در قالب این تفاهم نامه سازمان بهزیستی فقط ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض می دهد و مابقی هزینه ها باید از محل آورده متقاضی ، وام نهضت ملی و مشارکت مردمی و کمک نهادهای حمایتی تأمین شود.وی ادامه داد: جمعیت هدف این طرح از پرداخت هزینه انشعاب آب، برق، گاز، دفع فاضلاب و عوارض صدور پروانه ساختمانی معاف خواهند بود.

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت: به موازات این طرح، برنامه گسترده ای برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی برای افراد فاقد تمکن مالی با همکاری بنیاد مستضعفان داریم که کار ساخت ۱۰ هزار واحد از آنها آغاز شده است.همچنین ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) را با کمک ستاد بسیج مسکن آغاز کرده‌ایم که ۱۰ هزار واحد از آنها بهمن امسال توسط رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد.

ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در همکاری با شهرداری در بافت فرسوده تهران

نیکزاد ادامه داد: ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی را نیز با کمک شهرداری در بافت فرسوده شهر تهران آغاز کرده‌ایم که از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردارند.علاوه بر این با کمک شهرداری تهران تا دهه فجر امسال ساخت بزرگترین پارکینگ طبقاتی کشور به ظرفیت ۳۶۰۰ خودرو را در کنار حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی آغاز می کنیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  با اشاره به نزدیک شدن به سالروز وقوع زلزله دلخراش شهرستان بم گفت: ظرف ۱۴ ماه گذشته، ساخت و ترمیم ۴۶ هزار واحد مسکونی آسیب دیده در حوادث طبیعی ۲۲ نقطه کشور توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شده که اجرای آنها از سرعت بالایی برخوردار است.

به گفته وی سیمان مورد نیاز این تعداد واحد مسکونی آسیب دیده از سوانح طبیعی به صورت رایگان از سوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تأمین شده و بنیاد مسکن نیز سایر امور اجرایی را به عهده دارد.

نیکزاد با اشاره به تشکیل کمیته نوسازی مناطق آسیب دیده از لزله اخیر شهرستان خوی گفت: حداقل ۱۰۰۰ واحد مسکونی در نقاط مختلف شهری و روستایی خوی باید تخریب و نوسازی شوند.۵ هزار واحد مسکونی نیز در مناطق آسیب دیده بندرامام خمینی (ره) در حال ساخت است که به دلیل درهم تنیدیگی بافت فرسوده این ناحیه، ۶۰ درصد از واحدها به نواحی جدید جابجا شده و فضای مناسب ساخت مسکن برای ۴۰ درصد مابقی در همان محل فراهم شده است. در کنارک، اندیکای خوزستان، روستاهای هرمزگان،  زاهدان و سایر مناطق آسیب دیده از سوانح طبیعی کار بازسازی واحدهای آسیب دیده در حال اجراست.

نیکزاد افزود: وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی مصوب شده و از سوی بانک مرکزی به بانک های عامل ابلاغ شده است.

وی گفت: در یک ماه اخیر نیز برای کسانی که از آبان‌ماه سال گذشته خانه سازی در روستاها را آغاز کردند، متمم اضافه شدن ۱۰۰ میلیون دیگر مصوب و پرداخت آن آغاز شده است.

این مقام مسوول بیان‌داشت: بر این اساس ۴۵ هزار روستایی مشمول دریافت متمم وام روستایی شدند.
نیکزاد ادامه‌داد: به‌تازگی پنج‌هزار فقره قرارداد با بانک‌ها برای دریافت متمم بانک وام ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی صادر شده است.

وی اضافه‌کرد: پیش تر در جلسه کمیسیون اقتصادی دولت گفته شد که روستاییان با همان ۱۰۰ میلیون تومان ساخت مسکن را آغاز کنند، هر روستایی که از تاریخ ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰ کار ساختمانی را شروع کرده است تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی را دریافت می‌کند.

نیکزاد افزود: پیش از مصوبه وام ۲۰۰ میلیون تومانی، ۱۰۰هزار واحد در مرحله سقف متوقف داشتیم که از روزی که با سفته زنجیره ای سه نفره پرداخت وام آغاز شده است، ساخت و ساز افزایش یافته است.
وی گفت: اگر بانکی هنوز آیین نامه پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی را دریافت نکرده است، مردم به شعبات بنیاد مسکن مراجعه کرده و اعلام کنند. استاندران نیز هماهنگ با این مصوبه هستند و گره وام مسکن روستایی با محبت رییس جمهوری باز شد.

نیکزاد خاطرنشان‌کرد: در کنار گرفتن مصوبه وام ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی، مشکل سفته زنجیره ای نیز با حمایت مسولان نهایی شد.


-----
----------------