×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
نگاه روابط عمومی بیمه معلم بر سالی که گذشت

انتخابات ریاست جمهوری و تعیین دولت سیزدهم تاثیرات قابل ملاحظه ای در اقتصاد داشت به طوریکه با تغییر ترکیب اقتصادی دولت، راهبردهای اقتصادی جدید برای بازار های مالی تعریف شد.

انتخاب دکتر سید احسان خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد، گردشی در حوزه شفافیت اطلاعات ایجاد کرد به طوریکه در بدو ورود وزیر اقتصاد انتشار صورتهای مالی شرکتهای بزرگ دولتی مانند بیمه ایران و بانک ملی در دستور کار قرار گرفت که این امر بر تمرکز دولت و تیم اقتصادی بر شفافیت اطلاعات صحه می گذارد.

دکتر سید احسان خاندوزی وزیر جدید اقتصاد در برنامه‌های پیشنهادی خود برای اقتصاد کشور ،،، تمرکز قابل ملاحظه‌ای بر صنعت بیمه داشته است.

در برنامه ایشان در تبیین وضعیت صنعت بیمه کشور بیان شده است: « تفکیک نقش نظارتی و اجرایی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بازنگری در مدل نظارتی بیمه مرکزی، تقویت ساختارهای بیمه اتکایی داخلی، توسعه انواع مجوزها و محصولات بیمه‌ای، تسهیل ورود استارت آپ‌ها و فناوران مالی در حوزه بیمه و بهره گیری از دانش نوین بیمه گری با پیگیری تصویب قوانین و مقررات لازم»

از طرفی سال ۱۴۰۰ دوران حساسی در حوزه سیاست خارجه ایران نیز محسوب می شود به طوریکه مذاکرات هسته ای تیم ایرانی و همتایان اروپائی و آمریکائی از سر گرفته شد و تا به امروز نیز ادامه دارد.

در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ اخبار امیدوارکننده ای از مذاکرات هسته ای ایران به گوش می رسد که می تواند گشایشی در رفع تحریم ها باشد، تحریم هایی که در سالهای اخیر اقتصاد ایران را شکننده کرده و بر کندی رشد بازارهای مالی بی تاثیر نبوده است.

پیش بینی می شود در صورت رفع تحریم ها، رشد قابل ملاحظه ای در صنایع مختلف ایجاد شود که مسلما این گشایش در صنعت بیمه نیز بی تاثیر نخواهد بود.

صنعت بیمه یکی از بازارهای مالی است که از صدمات زیادی از تحریم ها بر آن وارد آمده که یکی از مهمترین آنها عدم امکان واگذاری اتکائی به خارج است که منجر به نگهداشت ریسک در داخل کشور شده است.

به باور کارشناسان بیمه و اتکائی نگهداری ریسک ها در داخل کشور می تواند خطرآفرین باشد و در صورت بروز حادثه ای با ابعاد بزرگ ، شرکتهای بیمه را در ایفاء تعهدات با بحران مواجه می کند.

با اعمال تحریم ها، به دلیل عدم امکان استفاده از ظرفیتهای اتکائی بین الملل، صندوق تحریم با مشارکت دولت و بیمه مرکزی ایجاد شد ضمن اینکه کنسرسیومهای اتکائی قدرتمندی در داخل صنعت بیمه شکل گرفت و از طرفی تعداد شرکتهای بیمه اتکائی نیز در حال افزایش است اما با وجود همه این راهکارها، نگهداری ریسک در داخل کشور به لحاظ اصول و مبانی بیمه گری صحیح نیست در این راستا رفع تحریم ها می تواند کمک شایانی به از سر گیری ارتباطات بین المللی شرکتهای بیمه ایرانی با شرکتهای اتکائی بین المللی ایجاد کند که ره آوردی برای سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

تاکید بر دیجیتالیزه سازی صنعت بیمه کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بیست و هشتمین همایش ملی بیمه و توسعه که در ۱۳ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار شد با بیان اینکه بیمه‌گری ما از نوع هوشمند نیست تاکید کرد:

صنعت بیمه با بیمه گری مبتنی بر ریسک فاصله زیادی دارد در این راستا فرایندهای بیمه‌ای از تشکیل پرونده تا استفاده از منابع و پرداخت خسارت باید هوشمند باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در مرحله پرداخت خسارت‌ها نیز باید با اتصال سامانه‌ها به سمتی حرکت کنیم که پرداخت به صورت دقیق و با کمترین انحراف و فساد و با سرعت انجام شود.

در راستای سخنان وزیر اقتصاد، شرکتهای بیمه با پیاده سازی مدل های جدید ارائه زنجیر خدمات بیمه ای از مرحله صدور تا پرداخت خسارت تلاش کردند تا در مسیر تحقق تحول دیجیتال گام بردارند که البته هنوز راه بسیاری در پیش است، از جمله برگزاری همایش بیمه گران با استارت آپ های بیمه ای و شرکتهای دانش بنیان و انعقاد قرارداد با این کسب و کارهای نوپا گامی در جهت دیجیتالیزه سازی صنعت بیمه و بهره گیری از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان بوده است.

در همین زمینه نیز بیمه معلم با یکی از شرکتهای دانش بنیان تفاهم نامه همکاری امضا کرد چراکه بیمه معلم معتقد است، در مسیر تحول دیجیتال استفاده از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان و همچنین استارت آپ ها ضروری است.

ضمن اینکه وبسایت فروشگاه آنلاین بیمه معلم نیز فرصت مناسبی برای تسهیل فروش بیمه نامه برای مشتریان فراهم آورده است.

بر اساس این گزارش در کنار وقایع فناوری  در سال ۱۴۰۰ در اردیبهشت ماه همین سال نهاد ناظر صنعت بیمه بخشنامه‌ای در خصوص ممنوعیت فعالیت بازاریابان برخط فاقد مجوز که با تخلفات آیین نامه‌ای، شبکه فروش صنعت بیمه را دچار چالش‌های متعددی نموده بودند، صادر و به شرکتهای بیمه ابلاغ کرد.

ورود بازیگران جدید به بازار بیمه کشور

سال ۱۴۰۰ یکی از سالهائی است که بازیگران جدیدی در آن پا  به صنعت بیمه نهادند به طوریکه چندین شرکت مجوز فعالیت دریافت کردند و چندین شرکت نیز اقدام به پذیره نویسی کردند.

۳ شرکت بیمه اتکائی، ۲ شرکت بیمه زندگی و ۱ شرکت بیمه جنرال مجوز فعالیت گرفتند که پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۰ فعالیت رسمی آنها آغاز شود ضمن اینکه چند متقاضی جدید نیز در صف اخذ مجوز قرار دارند.

به زعم کارشناسان، ورود بازیگران جدید به عرصه بیمه گری اگر به قصد فعالیتهای نوآورانه و بالفعل در آوردن ظرفیتهای جدید بیمه گری باشد می تواند کمک شایان توجهی به افزایش ضریب نفوذ بیمه و بزرگ شدن کیک بیمه در اقتصاد کند در غیر این صورت تمرکز بر راهکارهای موجود بازار و صرفا کسب پرتفوی تاثیر چندانی در توسعه بیمه گری در کشور نخواهد داشت.

فصل افزایش سرمایه

یکی از شاخص های مهم صنعت بیمه در سال ۱۴۰۰ اقدام شرکتهای بیمه در مسیر افزایش سرمایه است.

در سالی که گذشت بسیاری از شرکتهای بیمه افزایش سرمایه را جهت افزایش ظرفیت نگهداری و بالا بردن سطح توانگری مالی کلید زدند.

این اقدام می تواند کمک بسزائی در پذیرش ریسک های بیشتر در شرکتهای بیمه داشته باشد.

بیمه معلم نیز در سال ۱۴۰۰ هم افزایش سرمایه خود را محقق کرد و هم رتبه یک توانگری مالی را کسب نمود.

بدون شک به دلیل وضعیت تورمی حاکم بر اقتصاد کشور و کاهش ارزش پول ملی تداوم افزایش سرمایه برای شرکتهای بیمه در سال ۱۴۰۱ ضروری خواهد بود چرا که با توجه به افزایش نقدینگی و تورم در جامعه و بزرگ‌شدن صنعت بیمه ، اگر افزایش سرمایه در این صنعت نداشته باشیم بیمه‌ها با مشکل ظرفیت نگهداری مواجه می‌شوند.

تغییر در سکان هدایت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

از اتفاقات مهمی که در سال ۱۴۰۰ رخ داد استعفاء دکتر غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در اواخر دیماه است.

دکتر غلامرضا سلیمانی که از سال ۹۷ سکان هدایت بیمه مرکزی را در دست گرفت اقدامات قابل ملاحظه ای در صنعت بیمه رخ داد از جمله تصویب نمونه جدید صورتهای مالی شرکتهای بیمه، حذف کاغذ در صدور ثالث، فراگیر شدن کد یکتا در صدور بیمه نامه های مختلف، تاسیس شرکتهای بیمه جدید، افتتاحیه کانون حسابرسان داخلی صنعت بیمه، تاسیس مرکز ملی مدیریت ریسک و …

قابل ذکر است که اساسنامه صندوق بیمه حوادث طبیعی نیز در دوران دکتر سلیمانی از سوی دولت ابلاغ شد.

انتخاب مجید بهزادپور به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از وقایع امیدوار کننده روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ محسوب می شود که چرا که مهندس بهزاد پور دارای سابقه بسیار مطلوبی در صنعت بیمه است به طوریکه سالها فعالیت در معاونت بیمه مرکزی را در کارنامه خود دارد.

رییس کل در روز معارفه خود از ضرورت نوآوری در ارائه محصولات، هوشمندسازی خدمات و بیمه گری مبتنی بر تنوع ریسک ها سخن گفت و خاطرنشان کرد: کوتاه شدن فرایند صدور مجوزها از اولویت های بیمه مرکزی است که به تقویت ساختاری صنعت بیمه منتهی خواهد شد.

مجید بهزادپور با اشاره به اهمیت فراوان سرمایه های انسانی در پیشبرد اهداف کلان اقتصادی کشور، اظهار داشت: در کنار توسعه صنعت بیمه باید حفظ امنیت فعالان شبکه فروش و توجه به معیشت کارکنان این صنعت نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای عالی بیمه، حمایت از بیمه گران را مهمترین اولویت نهادناظر توصیف کرد و افزود: مبارزه با فساد، تبانی و تبعیض، از دیگر اولویت هایی است که در بستر ظرفیت های قانونی دنبال خواهد شد.

سایه کرونا باقیست…

در حالیکه پیش بینی از کاهش شدت شیوع کرونا خبر می داد اما ویروس کرونا در قالب سویه های جدید در سال ۱۴۰۰ نیز گسترش یافت .

بنابر اذعان رئیس کل وقت بیمه مرکزی، صنعت بیمه ۱۳۶۳ میلیارد تومان بابت خسارت کرونا در بیمه های درمان تکمیلی پرداخت کرد که حدود ۶ درصد خسارت پرداختی صنعت بیمه مربوط به رشته درمان است.

رییس کل وقت بیمه مرکزی در خصوص بازه زمانی پرداختی های این خسارات، اظهار داشت: از مجموع خسارت های پرداختی حدود ۳ درصد در سال ۱۳۹۸، ۵۰ درصد درسال ۱۳۹۹ و ۴۷ درصد باقیمانده مربوط به سال ۱۴۰۰ است.

در همین زمینه بیمه معلم نیز پوشش بیمه کرونا در رشته بیمه های زندگی تا سقف ۲۵ میلیون تومان بدون پرداخت حق بیمه اضافه را دستور کار قرار داد.

علاوه براین پرداخت خسارت درمانی به بیش از ۱۰ هزار بیمار کرونایی در سریع ترین زمان ممکن و غرامت فوت در اثر کرونا به بیش از ۱۴۰۰ خانواده از دیگر اقدامات بیمه معلم است.


-----
----------------