×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
گرانی؛ گره‌ای کور بر رکود بازار لوازم خانگی/ سهم فروش کالا‌های ایرانی کم می‌شود

۲۹ تیر ماه بود که «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از صدور مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی خبر داد و گفت که قیمت‌های جدید از اول تیر ماه اجرایی می‌شود.

این افزایش قیمت قرار است که در حالی از ابتدای تابستان سال جاری بر روی برخی از اقلام لوازم خانگی اعمال شود که در طول ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ بازار این دست محصولات در رکود قابل ملاحظه‌ای قرار داشته است؛ حال «احسان فدایی» کارشناس صنعت لوازم خانگی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تصمیم اخیر وزارت صمت درباره افزایش قیمت برخی از کالا‌های پر مصرف لوازم خانگی اظهار کرد: تا زمانی که بازار لوازم خانگی شاهد رکود شدید و همچنین کاهش قدرت خرید ناشی از افت سطح درآمدی متقاضیان اشد، چندان نمی‌توان انتظار داشت که با افزایش قیمت برخی اقلام، تحول مهمی در بخش فروش تولیدکنندگان به وقوع بپیوندد.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی در ادامه افزایش قیمت کالا‌های پر مصرف این بازار را عاملی مهم در رشد تقاضا برای خرید لوازم خانگی قاچاق و فیک بیان کرد: متاسفانه در سال جدید هزینه تمام شده تولید برخی از اقلام پر مصرف حوزه لوازم خانگی، افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است. همزمان با این مسئله به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت برخی از اقلام لوازم خانگی، پیش‌بینی می‌شود که به دلیل پایین بودن هزینه تمام شده ورود لوازم خانگی قاچاق و فیک، خرید این دست از محصولات رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرند.

وی افزود: متاسفانه تداوم رکود در بازار لوازم خانگی، وضعیت را به گونه‌ای رقم زده است که در آن هر روز شاهد حذف تدریجی کالا‌های ایرانی و اضافه شدن اقلام خارجی فیک به لیست خرید مردم در بازار لوازم خانگی باشیم؛ به بیان دیگر همان حداقل سهم فروشی که متعلق به برند‌های ایرانی بوده است در اختیار برند‌های فیک خارجی قرار می‌گرفت.

فدایی تاکید کرد: پیش بینی می‌شود که همزمان با افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی، شکاف قیمت این محصولات با اقلام فیک بیش از شود، موضوعی که می‌توان تقاضا برای خرید لوازم خانگی قاچاق را دو چندان سازد.

این فعال حوزه لوازم خانگی ایجاد ثبات در میزان هزینه تمام شده تولید لوازم خانگی ایرانی را به عنوان راهبردی مهم در حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکنندگان بیان کرد و گفت: افزایش قیمت لوازم خانگی توسط وزارت صمت تنها به معنی پاک کردن صورت مسئله است چرا که از ابتدای سال جدید تمامی مولفه‌های موثر در هزینه تمام شده تولید افزایش شدیدی را تجربه کرده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: افزایش قیمت لوزام خانگی داخلی تنها رکود بازار را تشدید می‌کند لذا وزارت صمت برای جلوگیری از وقوع این امر موظف است شرایطی را فراهم سازد که هزینه‌های تولید یک تولیدکننده بیش از این نشود؛ افزایش قیمت تنها باعث کاهش تقاضا برای لوازم خانگی داخلی و افزایش میل به خرید لوازم خانگی قاچاق می‌شود.


-----
----------------