×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
بانک‌های قرض‌الحسنه در توسعه تولید و ایجاد اشتغال نقش مؤثری دارند

به گزارش رویداد جدید به نقل از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «سید قاسم هاشمی راد» معاون مالی و حسابداری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در مصاحبه با برنامه «گفت‌وگوی ویژه» رادیو گفت‌وگو به تبیین جایگاه بانکداری قرض‌الحسنه و نقش آن در رونق تولید و ایجاد رشد اقتصادی پرداخت.
وی با بیان اینکه قرض دادن، سنت الهی است و قرض‌الحسنه از سال ۱۳۴۷ در مساجد و بازار برای حل مشکلات اقشار کم‌درآمد با نام صندوق «جاوید» آغاز شد، گفت: بعد از انقلاب اسلامی مبحث قرض‌الحسنه در خانواده‌ها و مساجد و بانک‌ها رونق گرفت. البته چند سال به خاطر مباحث تجاری بانک‌ها کمرنگ شد، اما از سال ۱۳۸۶ بحث قرض با ایجاد فضای بانکی جدید و تأسیس نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور به‌طور جدی‌تر دنبال شد.
هاشمی راد با ذکر این مطلب که طبق قانون بانک‌ها نمی‌توانند اعتبارات قرض‌الحسنه را در بخش تجاری مورد استفاده قرار دهند، اظهار داشت: به همین علت بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت به‌عنوان بانک‌های تخصصی قرض‌الحسنه فعالیت خود را آغاز کردند. یک سری از بانک‌ها با مجوز بانک مرکزی کار قرض‌الحسنه را انجام می‌دهند و برخی هم مؤسسات و صندوق‌هایی هستند که مجوز بانک مرکزی را دارند و صرفاً وام قرض‌الحسنه می‌دهند.
این کارشناس حوزه پولی و بانکی با بیان اینکه بانک‌های قرض‌الحسنه نقش به‌سزایی در تأمین منابع مالی خرد دارند، افزود: ما با دادن قرض‌الحسنه می‌توانیم به اقشار آسیب‌پذیر که به وام نیاز دارند کمک کنیم و خوشبختانه این اتفاق افتاده است.
هاشمی راد با اشاره به اینکه دولت می‌تواند در اشاعه فرهنگ قرض‌الحسنه نقش آفرینی کند، تصریح کرد: بانک‌های قرض‌الحسنه نمی‌توانند سرمایه‌گذاری و تجارت کنند، اما می‌توانند در زنجیره ارزش تأمین مالی از شرکت‌های دیگر استفاده کرده یا فعالیت‌های ارزی داشته باشند که البته برای این منظور به ایجاد ساختارهایی نیاز است.
وی با ابراز رضایت از اینکه بانک‌های قرض‌الحسنه در جذب منابع و ایجاد اشتغال موفق بودند، گفت: ما شاهد استقبال خوبی از طرف مردم هستیم، اما برخی قوانین باید آسان شوند و از طرف دیگر در دریافت بعضی از مجوز‌ها مشکلاتی وجود دارد.
هاشمی راد با بیان اینکه بانک‌های قرض‌الحسنه به منابع پایدار نیاز دارند، افزود: اگر مبالغ وام‌های قرض‌الحسنه افزایش یابد، بانک‌های قرض‌الحسنه می‌توانند در توسعه تولید و اشتغال بیش از پیش نقش‌آفرینی کنند.
وی با اشاره به اینکه بانک‌های قرض‌الحسنه می‌توانند در جلوگیری از تورم و توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان‌ نقش مؤثری داشته باشند، عنوان کرد: اگر تنها بانک‌های قرض‌الحسنه بر وام‌های قرض‌الحسنه متمرکز شوند، موفق‌تر خواهیم بود و با تقویت این بانک‌ها و افزایش سقف وام قرض‌الحسنه می‌توانیم به واحد‌های تولیدی بیش از پیش کمک کنیم.


-----
----------------