×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

دولت در شش ماه اخیر تلاش کرده با وضع سیاست هایی همچون نرخ خوراک پتروشیمی ها و زیر فشار قرار دادن صنایع پایین دستی همچون قیر، هیدروکربن، روانکارها برای تحویل ارز صادراتی، چالش های بودجه ای و ارزی خود را تا حدودی برطرف کند، اما در واقع مانعی بر سر راه تولید ایجاد کرده در حالی که شعار سال رفع موانع و پشتیبانی از تولید است.

در جدیدترین تصمیم بانک مرکزی دستورالعمل جدیدی صادر کرده که بر مبنای آن صنایعی که تاکنون معاف از تحویل ارز به سامانه نیما بودند، باید از این به بعد ارز خود را با نرخ ۳۸ هزار تومان تحویل دهند و این مسأله به چالشی جدی تبدیل شده است، زیرا به نسبت قیمت تمام شده صادرات با ارز ۳۸ هزار تومانی صرفه اقتصادی ندارد.

احمد معروفخانی معتقد است که قبلا این صنایع از تحویل ارز صادرات به سامانه نیما معاف بودند و حالا بانک مرکزی تصمیم گرفته که صنایع کوچک پایین دستی فرآورده های نفتی را مشمول سامانه نیما کند و این مسأله منجر به حذف صادرات می شود زیرا قیمت مواد اولیه آنها با ارز ۴۳ هزار تومانی تعیین می شود

این مسئله منجر به صفر شدن صادرات این شرکت ها می شود، به همین دلیل دولت کیسه ای که برای این ارز دوخته خالی می ماند. دوم اینکه برخی از این شرکت ها برای نوسازی تجهیزات و قطعات خود به ارز نیاز دارند و تاکنون ارز واردات تجهیزات را از محل صادرات تامین می کردند با این دستورالعمل بعد از این خود به دریافت کننده ارز از بانک مرکزی تبدیل خواهند شد و در نهایت به دلیل کاهش حاشیه سود، ارزش سهام این شرکت ها در بورس افت خواهد کرد و خروج سرمایه از این شرکت ها می تواند بازار سرمایه را هم تحت تاثیر قرار دهد و درخواست برای تسهیلات سرمایه در گردش از بانک هم افزایش یابد.
احمد معروفخانی رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بانک مرکزی با وجود مخالفت وزارت صنعت و وزارت نفت صنایع قیر، هیدروکربن، روانکارها و … را مکلف به تحویل ارز به سامانه نیما کرده است، گفت: قبلا این صنایع از تحویل ارز صادرات به سامانه نیما معاف بودند و حالا بانک مرکزی تصمیم گرفته که صنایع کوچک پایین دستی فرآورده های نفتی را مشمول سامانه نیما کند.
احمد معروفخانی با بیان اینکه نرخ خوراک این صنایع در بورس کالا و بورس انرژی با نرخ ۴۳ هزار تومان تامین می شود، افزود: دستورالعمل جدید بانک مرکزی آنها را مکلف کرده ارز خود را با نرخ ۳۸ هزار تومان بفروشند به معنای نابودی ۴.۸ میلیارد دلار صادرات این شرکت هاست.
او افزود: حتی این مساله می تواند واحدهای پایین دستی را با تعطیلی همراه کند. در واقع این صنایع که امروز سوخت خود را از بورس انرژی یا بورس کالا تامین می کنند با این سیاست جدید از انتفاع خارج می شوند و حتی مسئولان بانک مرکزی هم به این موضوع اذعان کرده اند.
معروفخانی رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه صنایع قیر، هیدروکربن، روانکارها قبلا مستثنی از سامانه نیما بودند و لیست شرکت های این صنایع توسط وزارت صنعت و وزارت نفت به بانک مرکزی اعلام شده است اما در شرایط کنونی بانک مرکزی به دنبال افزایش دریافتی سامانه نیما هستند و از آنجایی که این شرکت ها خوراک خود را از بورس کالا و بورس انرژی تامین می کنند عملا صادرات برای آنها صرفه اقتصادی ندارد، در واقع خوراک اینها در بورس کالا با نرخ حدود ۴۳ هزار تومان تامین می شود و نمی توانند ارز صادراتی خود را با نرخ ۳۸ هزار تومان به سامانه نیما بدهند.

بانک مرکزی در جلساتی که با تولیدکننده ها داشتند اعلام می کردند که تولیدکننده ها باید تلاش که نرخ خوراک را ارزانتر کنند تا تولید برای آنها به صرفه شود، نظر وزارت نفت و وزارت صنعت این است که واحدهای کوچک باید از سامانه نیما استثنا باشند، اما بانک مرکزی نمی پذیرد

معروفخانی افزود: با وجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای حمایت از تولید، بانک مرکزی در حال آسیب زدن به تولید و منافع ملی کشور است، زیرا نه تنها ۴.۸ میلیارد دلار صادرات این صنایع پایین دستی از بین می رود، بلکه با این تصمیم کل زنجیره آسیب می بیند. وقتی صادرات این شرکت ها کم شود پالایشگاه ها هم نمی توانند محصولاتی که مواد اولیه این شرکت هاست را در بازار داخلی بفروشند به همین دلیل خود دولت هم ضرر می کند.
او با اشاره به اینکه نمایندگان بانک مرکزی در جلساتی که با تولیدکننده ها داشتند اعلام می کردند که تولیدکننده ها باید تلاش که نرخ خوراک را ارزانتر کنند تا تولید برای آنها به صرفه شود، اظهار کرد: نظر وزارت نفت و وزارت صنعت این است که واحدهای کوچک باید از سامانه نیما استثنا باشند، اما بانک مرکزی نمی پذیرد.
او افزود: چندی است که تولید روندی صعودی داشته و این تصمیم سلیقه ای منجر به آسیب به تولید می شود، به طور قطع وقتی دولت نمی تواند تصمیم درستی بگیرد ما به عنوان تشکل به دنبال این خواهیم بود که از طریق قوه قضاییه پیگیری و از بانک مرکزی شکایت کنیم.
بنابر این گزارش تا چالش های اقتصادی این بخش از صنعت و بازار افزایش نیافته بهتر است بانک مرکزی دستورالعمل خود را پس بگیرد و به دنبال راهکارهای جدید برای افزایش بازگشت ارز به سامانه نیما باشد.

منبع خبر: بازار


-----
----------------